Ile jesteśmy w stanie poświęcić dla miłości? Komedia „Winny czy niewinny” w kinach
23 czerwca, 2023
Reportaż niczym thriller psychologiczny. „Na Szewskiej. Sprawa Stanisława Pyjasa”
26 czerwca, 2023

Koncert na idee i emocje. Premiera sztuki „Faustus” w Teatrze Polskim w Poznaniu

Spektakl na Dużej Scenie Teatru Polskiego w Poznaniu reżyseruje Katarzyna Minkowska (fot. M. Zakrzewski)

Geniusz i potrzeba dążenia do doskonałości zderza się tutaj z pragnieniami bohaterów, którzy życiowe decyzje podejmują pod wpływem gorących uczuć. Znani publiczności twórcy „Cudzoziemki” podejmują w „Faustusie” przewrotną grę z monumentalnym dziełem Manna, komponując spektakl na zasadach utworu muzycznego – koncertu na idee i emocje. Małe historie rozgrywają się w spektaklu w reżyserii Katarzyny Minkowskiej w cieniu wielkich narracji – małe tragedie na tle wielkich wojen. Wszystkiemu temu przygląda się Syrenka z baśni Andersena, która marzy o tym, żeby być człowiekiem, ponieważ „ludzie wyżsi są nieskończenie od wszelkich innych stworzeń”. Twórcy spektaklu w Teatrze Polskim w Poznaniu podejmują tym samym polemikę z antropocentrycznym przekazem powieści Manna i baśni Andersena. W przewrotny sposób odnoszą się do wizji świata, w którym centralną pozycję zajmują wybitne jednostki i niepodważalne autorytety. Każdej z bohaterek i każdemu z bohaterów spektaklu zadają to samo, diabelskie pytanie: „Czego pragniesz i jak wiele jesteś w stanie poświęcić, by to otrzymać?” 

Jest rok 1943. W Europie trwa wojna. Tomasz Mann w luksusowym domu w Kalifornii pisze pierwsze rozdziały najbardziej – jak sam twierdzi – „wariackiej” spośród jego powieści. Narratorem „Doktora Faustusa” pisarz czyni mężczyznę uwięzionego w upadających Niemczech, który pisząc biografię zmarłego przyjaciela, kompozytora wyklętego przez nazistów, pragnie ocalić od zapomnienia jego awangardową twórczość.

Przyjaciel – Adrian – był geniuszem, wynalazcą nowych technik kompozytorskich, które na zawsze odmieniły muzykę XX wieku. U schyłku życia popadł w szaleństwo – twierdził, że wszystko, co osiągnął, zawdzięcza paktowi z diabłem.

Twórcy i obsada spektaklu

Scenariusz powstał na motywach „Doktora Faustusa” Tomasza Manna w tłumaczeniu Marii Kureckiej i Witolda Wirpszy, z wykorzystaniem fragmentów „Małej syrenki” H. Ch. Andersena w tłumaczeniu Cecylii Niewiadomskiej.

Za reżyserię, scenariusz i scenografia odpowiada: Katarzyna Minkowska, za muzykę – Wojciech Frycz, za scenografię – Łukasz Mleczak, za kostiumy – Jola Łobacz, za choreografię i koordynację scen intymnych – Krystyna Lama Szydłowska, a za wideo – Agata Rucińska. Reżyserią świateł zajęła się Monika Stolarska. W obsadzie znaleźli się: Alan Al-Murtatha, Michał Kaleta, Jakub Papuga, Monika Roszko, Aleksandra Samelczak, Paweł Siwiak, Alona Szostak, Andrzej Szubski, Kornelia Trawkowska, Jakub Czerski (gościnnie) i Aleksander Kaczor (gościnnie).

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *