Design przełomu dekad lat 50. i 60. XX wieku reklamowano często jako „new look”. Ten wpadający w ucho zwrot stał się hasłem wywoławczym debiutanckiej kolekcji Christiana Diora, do Polski zaś nowe trendy dotarły na krótko przed polityczną „odwilżą” 1956 roku. Niezwykłą rolę w propagowaniu „nowoczesności” i pojęcia „dobrego wzoru” odegrał założony przez Wandę Telakowską Instytut Wzornictwa Przemysłowego w Warszawie.
W tej bogato ilustrowanej książce, z ponad 200 kolorowymi fotografiami, znajdują się informacje o historycznych kontekstach rozwoju europejskiego i polskiego wzornictwa, a takżę animatorskiej roli IWP. Są też historie i dokonania poszczególnych ośrodków, fabryk w Wałbrzychu, Jaworzynie Śląskiej, Chodzieży, Ćmielowie, Pruszkowie, Tułowicach, Bogucicach, Włocławku czy Mirostowicach, wytwórni prywatnych, jak Steatyt oraz zakładów związanych z Cepelią: Kadyny, Bolesławiec, Włocławek i Łysa Góra. Książkę wzbogacają zapisy rozmów z projektantami, wykaz projektów rzeźby figuralnej i biogramy artystów.
O autorce
Barbara Banaś, to doktor historii sztuki, kustosz Działu Ceramiki i Szkła Współczesnego Muzeum Narodowego we Wrocławiu, adiunkt w Instytucie Kulturoznawstwa Uniwersytetu Wrocławskiego. Na co dzień zajmuje się zagadnieniami rzemiosła artystycznego XX wieku i współczesnego designu.
Współautorka publikacji poświęconych historii polskiego wzornictwa m.in.: „Rzeczy Pospolite. Polskie wyroby 1899–1999”, „Poradnik polskiego kolekcjonera”, „Out of Ordinary”. Autorka monografii: „Krystyna Cybińska”, „Zbigniew Horbowy” i „Secesja wrocławska”, wspólnie z fotografem Leszkiem Szurkowskim.