Próba reakcji na religijny fundamentalizm. „Młody Ahmed” braci Dardenne w kinach
6 grudnia, 2019
Jak przeżyć święta i nie zwariować? Nadciąga powieść „Gorączka świątecznej nocy”
7 grudnia, 2019

Niezwykłe historie polskich fabryk ceramiki. Kompendium „Polski New Look”

Kubek do grzańca z oferty zakładów ceramicznych Bolesławiec (fot. mat. pras.)

Ceramiczny design lat 50. i 60. XX wieku w Polsce to nie tylko projekty powstające w pracowniach Zakładu Ceramiki i Szkła IWP. To ciekawa i dotąd rzadko prezentowana oferta wytwórni porcelany, porcelitu i fajansu, takich jak Bolesławiec, Ćmielów, Chodzież i wiele innych. Polskie fabryki ceramiki, o czym przekonuje lektura swoistego kompendium wiedzy autorstwa Barbary Banaś, to też niezwykłe historie. W książce „Polski New Look” podkreślony został artystyczny wymiar projektów, główne cechy, a także zaprezentowane konkretne kolekcje, figurki i serwisy. Nie zabrakło też biografii projektantów, którzy odpowiedzialni byli za projekty ceramiki użytkowej, w tym wielu zapomnianych kobiet, m.in. Danuty Duszniak, która jako pierwsza zaprojektowała serwis w stylu New Look („Kolumb” z 1956 r.). To pozycja niezbędna nie tylko dla miłośników designu i kolekcjonerów ceramiki.

Design przełomu dekad lat 50. i 60. XX wieku reklamowano często jako „new look”. Ten wpadający w ucho zwrot stał się hasłem wywoławczym debiutanckiej kolekcji Christiana Diora, do Polski zaś nowe trendy dotarły na krótko przed polityczną „odwilżą” 1956 roku. Niezwykłą rolę w propagowaniu „nowoczesności” i pojęcia „dobrego wzoru” odegrał założony przez Wandę Telakowską Instytut Wzornictwa Przemysłowego w Warszawie.

W tej bogato ilustrowanej książce, z ponad 200 kolorowymi fotografiami, znajdują się informacje o historycznych kontekstach rozwoju europejskiego i polskiego wzornictwa, a takżę animatorskiej roli IWP. Są też historie i dokonania poszczególnych ośrodków, fabryk w Wałbrzychu, Jaworzynie Śląskiej, Chodzieży, Ćmielowie, Pruszkowie, Tułowicach, Bogucicach, Włocławku czy Mirostowicach, wytwórni prywatnych, jak Steatyt oraz zakładów związanych z Cepelią: Kadyny, Bolesławiec, Włocławek i Łysa Góra. Książkę wzbogacają zapisy rozmów z projektantami, wykaz projektów rzeźby figuralnej i biogramy artystów.

O autorce

Barbara Banaś, to doktor historii sztuki, kustosz Działu Ceramiki i Szkła Współczesnego Muzeum Narodowego we Wrocławiu, adiunkt w Instytucie Kulturoznawstwa Uniwersytetu Wrocławskiego. Na co dzień zajmuje się zagadnieniami rzemiosła artystycznego XX wieku i współczesnego designu.

Współautorka publikacji poświęconych historii polskiego wzornictwa m.in.: „Rzeczy Pospolite. Polskie wyroby 1899–1999”, „Poradnik polskiego kolekcjonera”, „Out of Ordinary”. Autorka monografii: „Krystyna Cybińska”, „Zbigniew Horbowy” i „Secesja wrocławska”, wspólnie z fotografem Leszkiem Szurkowskim.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *