Konkurs Chopinowski jest najbardziej prestiżowym wydarzeniem tego typu na świecie. Odbywa się co pięć lat w Warszawie i jest wizytówką naszego kraju na świecie. Nieubłagane reguły konkursu sprawiają, że nie dla wszystkich znajdzie się miejsce na podium. W trakcie eliminacji jest ich 160, do finału trafia zaledwie 12 osób. Twórcy „Pianoforte” mieli ogromne szczęście wybrać spośród kilkudziesięciu zakwalifikowanych osób tych, którzy doszli bardzo daleko.
Jak przyznaje reżyser projekt był niezwykle ryzykowny, bo mogło się okazać, że wszyscy bohaterowie i bohaterki odpadną w pierwszym etapie i ostatecznie powstanie film krótkometrażowy. – Udało mi się skupić na bohaterach i bohaterkach, odwiedzając ich nie tylko w salach prób i towarzysząc na scenie, ale także w domowym zaciszu oraz w trudnych momentach przeżywania porażki – podkreśla Piątek. Ich zmagania to prawdziwy emocjonalny rollercoaster. Muszą nauczyć się znosić ogromną presję związaną z rywalizacją.
O twórcach filmu
Film od czasu swojej światowej premiery na festiwalu Sundance w konkursowej sekcji World Cinema Documentary Competition, a także polskiej podczas 20. edycji Millennium Docs Against Gravity – był pokazywany w wielu miejscach na świecie, m.in. w Buenos Aires, Filadelfii, Barcelonie, Florencji czy Tel Awiwie. „Pianoforte” zostało nominowane do Golden Reel Awards w kategorii Najlepszy Montaż Muzyki, a także otrzymało nominację Międzynarodowego Stowarzyszenia Dokumentalistów IDA w kategorii Najlepszy Dokument Muzyczny.
Reżyserem filmu jest Jakub Piątek, którego debiut fabularny „Prime Time” pokazywany był w Sundance w 2021 roku. Zdjęcia, których autorem jest Filip Drożdż powstawały m.in. w Chinach, Rosji i we Włoszech. Za montaż odpowiada Ula Klimek-Piątek, za dźwięk: Anna Rok, Michał Fojcik MPSE i Joanna Popowicz, a kierownictwo produkcji sprawowała Katarzyna Dudarewicz. Film wyprodukował Maciej Kubicki z Telemark, a polskimi koproducentami są Narodowy Instytut Fryderyka Chopina (Artur Szklener, Joanna Chorzępa), Mazowiecki i Warszawski Fundusz Filmowy (Anna Spisz) oraz MX35 (Mateusz Wajda, Paweł Ziemilski). „Pianoforte“ powstaje w koprodukcji także z nadawcami HBO Max (Hanka Kastelicova) i BBC Storyville (Lucie Kon).