Komedia, moralitet, thriller i romans w jednym. „A komórka dzwoni” we Współczesnym
10 września, 2022
Obraz wojny z sowietami widziany oczami chłopca. Film „Orlęta. Grodno ‘39” w kinach
13 września, 2022

Jeden z najpiękniejszych musicali z przesłaniem „girl power”. „Matylda” już w Syrenie

To spektakl zarówno dla dzieci, jak i dla dorosłych (fot. Krzysztof Bieliński)

To przedstawienie, które jest pochwałą dziecięcych zdolności i niezależności, zachętą do walki o siebie w świecie, w którym dorośli i szkoła chcą formatować najmłodszych zgodnie z własnymi przekonaniami. Spektakl „Matylda” zgodny jest z duchem pisarstwa Roalda Dahla, dziś już klasyka literatury dla dzieci i młodzieży. – To jeden z najpiękniejszych musicali, jakie kiedykolwiek powstały. Ważny, aktualny, współczesny, a jego przesłanie można zawrzeć w sloganie „girl power”, a więc „dziewczyńska siła” – podkreśla Jacek Mikołajczyk, reżyser i tłumacz spektaklu. Autorem libretta jest Dennis Kelly, a muzykę oraz teksty piosenek napisał Tim Minchin. Spektakl miał swoją premierę na londyńskim West Endzie miała w 2011 roku, a po dwóch latach trafił na nowojorski Broadway – był więc pokazywany z sukcesem w dwóch stolicach światowego musicalu. Od teraz inscenizację powieści Roalda Dahla można oglądać na deskach warszawskiego Teatru Syrena. – To premiera z kategorii „dużych”, mamy nadzieję, że będzie naszym okrętem flagowym przez najbliższe sezony – dodaje Mikołajczyk.

Musical opowiada o genialnej dziewczynce o niecodziennych zdolnościach, zaczytanej w książkach, której przyszło wychowywać się w rodzinie bezmyślnie zapatrzonej w ekran telewizora. Tytułowa bohaterka trafia do szkoły rządzonej przez antypatyczną dyrektorkę Agatę Łomot, byłą mistrzynię w rzucie młotem i personifikację wszystkiego, co w systemie edukacji jest najgorsze. Na szczęście na szkolnej drodze Matyldy pojawia się również nauczycielka Panna Miodek, która potrafi dostrzec wielki talent dziewczynki.

– W „Matyldzie” dzieciaki trzymają się razem, solidarnie bronią się przed tyranią dorosłych, a w finale występują przeciw nim. Niesamowita jest postać samej tytułowej bohaterki – wystarcza już sam fakt, że jest mądrą dziewczynką, samodzielnie podejmującą decyzję i walczącą o swój los – mówi Jacek Mikołajczyk. – Bo „Matylda” nie jest spektaklem tylko dla dzieci. Mogą go oglądać dzieci, właściwie w dowolnym wieku, ale jej przekaz jest kierowany również do dorosłych widzów – dodaje reżyser.

(fot. Krzysztof Bieliński)

Obsada dorosła i dziecięca

Na scenie przy ul. Litewskiej 3 wystąpią czołowe nazwiska polskiego musicalu, parę debiutantek oraz kilkanaścioro utalentowanych wokalnie, ruchowo i aktorsko dzieci. W obsadzie „Matyldy” znaleźli się: Łucja Dobrogowska/Julia Kołodziejak/Emilia Lasak (Matylda), Damian Aleksander/Przemysław Glapiński (Agata Łomot, dyrektorka szkoły), Edyta Krzemień/Magdalena Placek-Boryń (Panna Miodek, nauczycielka Matyldy), Agnieszka Rose/Katarzyna Walczak (Pani Kornik, matka Matyldy), Marek Grabiniok/Albert Osik (Pan Kornik, ojciec Matyldy), Beatrycze Łukaszewska/Marta Walesiak-Łabędzka (Pani Pomagała, bibliotekarka).

W pozostałe role dorosłe wcielili się: Paulina Mróz, Kornelia Raniszewska, Marta Skrzypczyńska, Anna Terpiłowska, Maciej Dybowski, Piotr Siejka, Michał Słomka, Wojciech Stolorz i Łukasz Szczepanik. Z kolei w pozostałych rolach dziecięcych występują: Michał Cabański, Liam Culbreth, Ada Folentarska, Filip Jakubiak, Martyna Kołodziejska, Bartosz Łućko, Zofia Marchalewicz, Agnieszka Marcinkiewicz, Marta Perzyna, Julia Siudej, Szymon Szczęsny, Julia Szydłowska, Michał Świerczyński, Mikołaj Wachowski, Zuzanna Wąsiewicz i Jan Wieczorek.

(fot. Krzysztof Bieliński)

Twórcy spektaklu

Autorem libretta jest Dennis Kelly, muzyki i tekstów piosenek – Tim Minchin, a za reżyserię i tłumaczenie odpowiada Jacek Mikołajczyk. Kierownictwo muzyczne i przygotowanie wokalne to domena Tomasza Filipczaka, scenografia i reżyseria światła – Mariusz Napierała, kostiumy – Tomasz Jacyków, choreografia – Jarosław Staniek i Katarzyna Zielonka, a przygotowanie wokalne dzieci – Marcin Wortmann.

Spektakl powstał w koprodukcji z Teatrem Kameralnym w Bydgoszczy, gdzie premiera – również w reżyserii Jacka Mikołajczyka – odbyła się w marcu tego roku. Przedstawienie jest realizowane na licencji Music Theatre International (MTI).

(fot. Krzysztof Bieliński)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *