Mistery dramat z Agatą Buzek w roli matki zaginionego dziecka. „Iluzja” w kinach
9 września, 2022
Jeden z najpiękniejszych musicali z przesłaniem „girl power”. „Matylda” już w Syrenie
11 września, 2022

Komedia, moralitet, thriller i romans w jednym. „A komórka dzwoni” we Współczesnym

To pierwsza premiera sezonu w Teatrze Współczesnych w Warszawie (fot. Magda Hueckel)

To wielogatunkowa sztuka amerykańskiej dramatopisarki – po trochu thriller, moralitet, romans i surrealistyczna komedia. „A komórka dzwoni” jest sceniczną opowieścią o niezwykłym życiu zwykłych ludzi, czerpie z ezoteryki, z surrealizmu, z absurdu. Jest przesycona odcieniami subtelnego przekazu, które Sarah Ruhl wyróżnia jako tak osobliwe, że mieszczące się tylko w formach teatralnych. „Interesuję się tym, co teatr może zrobić, czego nie potrafią inne formy” – powiedziała w wywiadzie autorka sztuki. Jest to pierwsza premiera sezonu w Teatrze Współczesnym w Warszawie – spektakl w reżyserii Macieja Englerta, ze scenografią Marcina Stajewskiego i kostiumami Anny Englert. W obsadzie znaleźli się: Monika Kwiatkowska, Agnieszka Pilaszewska, Natalia Stachyra, Barbara Wypych, Mateusz Król i Rafał Zawierucha.

Autorką sztuki jest Sarah Ruhl, a za przekład odpowiada Małgorzata Semil. Reżyserią zajął się Maciej Englert, scenografią – Marcin Stajewski, kostiumami – Anna Englert, muzyką – Jerzy Satanowski, światłem – Katarzyna Łuszczyk, ruchem scenicznym i układami – Janusz Sieniawski, a asystentką kostiumografki jest Dominika Szozda.

Na scenie występują: Mateusz Król (Gordon), Barbara Wypych (Jean), Agnieszka Pilaszewska (Pani Gottlieb), Natalia Stachyra (Ta Druga – gra również Nieznajomą), Monika Kwiatkowska (Hermia, wdowa po Gordonie) i Rafał Zawierucha (Dwight, brat Gordona). W nagraniu udział wzięli: Monika Pawlicka, Maja Polka, Natalia Stachyra, Barbara Wypych, Dariusz Dobkowski, Juliusz Godzina i Przemysław Kowalski.

(fot. Magda Hueckel)

O autorce

Sarah Ruhl to amerykańska dramatopisarka, eseistka, wykładowczyni w Yale School of Drama, autorka ponad dziesięciu sztuk w gatunku trudnym do jednoznacznego zdefiniowania, najczęściej przez krytyków zaliczanych do magicznego  realizmu. Dwukrotna finalistka Nagrody Pulitzera za „Posprzątane” (2005) i za „In the Next Room” (2010), laureatka kilku innych prestiżowych nagród, w tym: Susan Smith Blackburn Prize – dla najlepszej dramatopisarki anglojęzycznej (2004). Tłumaczona na kilkanaście języków i grana z powodzeniem w kraju i zagranicą.

W teatralnych światach sztuk Sarah Ruhl zwykli ludzie żyją niezwykłym życiem wśród dziwnych zbiegów okoliczności otwierających się na niezwykłe metafizyczne zagadki, zaś wątki kryminalne łączą się z elementami absurdu i finezyjnego humoru.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *