Mroczny portret przedwojennej Warszawy. Grzechy „Paryża Północy” wychodzą na jaw
26 października, 2019
„Ta historia mogłaby się wydarzyć wszędzie”. Polska inscenizacja musicalu „Aida”
26 października, 2019

Opowieść o sile miłości i przeznaczenia. „Dido and Aeneas” w Teatrze Królewskim

Opera „Dido and Aeneas” to pierwsza w tym sezonie premiera Polskiej Opery Królewskiej (fot. mat. pras.)

To pierwsze dzieło dramatyczne „brytyjskiego Orfeusza”, czyli Henry’ego Purcella. Nie dziwi więc fakt, iż „Dido and Aeneas” jest uznawana również za pierwszą angielską operę narodową. W jej libretcie świat mitu łączy się z lokalną tradycją. Śródziemnomorską scenerię uzupełniają rysunki postaci: wiedźm i czarownic, bliższe opowieściom brytyjskim i irlandzkim, zaś w samej muzyce odnaleźć można cały wachlarz obowiązujących w tym czasie w Europie form i technik. Purcell dba bowiem o muzyczną różnorodność, doskonale integrując wzory francuskie i włoskie z angielskim folklorem. Premierowo zabrzmi ona w Teatrze Królewskim w Starej Oranżerii w Łazienkach Królewskich w wykonaniu artystów Polskiej Opery Królewskiej, którym towarzyszyć będą tancerze z zespołu Varsavia Galante, a także muzycy z Capella Regia Polona pod dyrekcją Krzysztofa Garstki.

Okoliczności powstania tej trzyaktowej opery do libretta Nahuma Tate’a spowijają mroki historii. Oryginalny rękopis zaginął, brak też pewności co do tego, czy prawykonanie opery w Chelsea w 1689 roku nie było w istocie wznowieniem wystawianego już wcześniej spektaklu. Pewnym jest natomiast, że w XX wieku dzieło to zyskało należytą  sławę i stało się jedną z najczęściej nagrywanych oper sprzed epoki Mozarta.

Podstawą dla tego genialnego utworu angielskiego baroku jest historia tragicznej miłości Dydony i Eneasza, przekazana w Wergiliuszowej „Eneidzie”. Henry Purcell zdołał przełożyć na język dźwięków dramat postaci i różnorodność emocji bohaterów. W niewielkiej pod względem rozmiarów formie kompozytor mieści bogactwo symboliki starożytnej opowieści o sile miłości i przeznaczenia.

(fot. Michał Janicki)

Obsada i twórcy

Spektakl reżyseruje Natalia Kozłowska, za scenografię odpowiedzialna jest Marlena Skoneczno, choreografia to Edgar Lewandowski, przygotowanie zespołu wokalnego – Lilianna Krych, reżyseria świateł: Natalia Kozłowska, asystentem reżysera jest Sławomir Jurczak, a inspicjentem: Tatiana Hempel-Gierlach. Kierownictwo muzyczne objął Krzysztof Garstka.

W rolę Belindy wcieliła się Marta Boberska, Dydony: Aneta Łukaszewicz/Olga Pasiecznik, Drugiej Damy: Agnieszka Kozłowska, Eneasza: Witold Żołądkiewicz/Michał Janicki, Czarownicy: Dorota Lachowicz/Małgorzata Bartkowska, Pierwszej Wiedźmy/Ducha: Małgorzata Grzegorzewicz-Rodek, Drugiej Wiedźmy/Ducha: Iwona Lubowicz, a Sailora – Jakub Grabowski.


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *