Gdy w 1766 roku Noverre utracił szczodry mecenat księcia Karola Eugeniusza w Stuttgarcie, podjął próbę pozyskania posady u młodego, od dwóch zaledwie lat zasiadającego na tronie, króla Polski. W tym celu przesłał monarsze swoją „Théorie et pratique de la danse” w jedenastu pięknie oprawnych tomach z dedykacją.
Choć Noverre posady w Warszawie nie otrzymał, to jego balety opisane w „Théorie…” wkrótce zagościły na królewskiej scenie w Warszawie. Ten niezwykły zabytek piśmiennictwa, zawierający wykład na temat założeń reformy baletu, partytury, libretta i projekty kostiumów baletowych, przetrwał wieki i stał się inspiracją dla Polskiej Opery Królewskiej.
Obsada i twórcy spektaklu
Za scenariusz, reżyserię i choreografię odpowiada Romana Agnel, kierownictwo muzyczne i klawesyn to Lilianna Stawarz. Scenografia to dzieło Marleny Skoneczko, reżyseria świateł Karolina Gębska, a projekcje – Marek Zamojski.
Wykonawcami są Tancerze Baletu Cracovia Danza: (Król Stanisław August Poniatowski) Dariusz Brojek, (Jean-Georges Noverre) Łukasz Szkiłądź, (Dwórka, Tancerka Baletów Noverre’a) Marta Baranowska, (Dwórka, Tancerka Baletów Noverre’a) Nikoleta Giankaki, (Dwórka, Tancerka Baletów Noverre’a) Ewelina Keller, (Tancerka Baletów Noverre’a) Małgorzata Nabrzeska, (Tancerz Baletów Noverre’a) Michał Kępka, (Dworzanin, Tancerz Baletów Noverre’a) Sebastian Szul oraz (Sekretarz Króla Stanisława Augusta) Sebastian Kubacki. Wystąpi Zespół Instrumentów Dawnych Polskiej Opery Królewskiej Capella Regia Polona.