Ansa to małomówna pracowniczka lokalnego supermarketu. Holappa z kolei zarabia na życie na budowie. Łączy ich szlachetne usposobienie oraz pasmo kolejnych porażek, jakich oboje na każdym kroku doświadczają. Kobieta straciła właśnie pracę, bo jej przełożonym nie spodobał się ludzki gest, na jaki się zdobyła. Mężczyzna natomiast zmaga się z poważnym problemem alkoholowym.
Spotykają się przypadkiem, na imprezie karaoke. Od pierwszej chwili widać, że tych dwoje zupełnie nieprzystosowanych do dzisiejszego świata bohaterów – to bratnie dusze. Ciągnie ich do siebie, choć towarzyszy temu nutka niepewności. W końcu życie było dla nich do tej pory raczej pasmem niepowodzeń i bolesnych rozczarowań. Na oczach widzów kwitnie jednak niewinne, piękne uczucie, choć w tle, co słychać w radiowych odbiornikach, rozgrywają się dramatyczne wydarzenia związane z rosyjską inwazją na Ukrainę.
O reżyserze
Aki Kaurismäki to jeden z najważniejszych fińskich reżyserów. Karierę filmową rozpoczął od współpracy ze starszym bratem Miką przy filmie „The Liar” (1981), gdzie współtworzył scenariusz i wcielił się w główną rolę. Samodzielnie zadebiutował dwa lata później „Zbrodnią i karą”, adaptacją klasycznej powieści Fiodora Dostojewskiego.
Kolejne produkcje Kaurismäkiego cieszyły się sporym zainteresowaniem, zwracając na niego uwagę filmowego świata. W 2002 roku „Człowiek bez przeszłości” zdobył Grand Prix i Nagrodę Jury Ekumenicznego na festiwalu w Cannes. Jego filmy określane są jako pełne humanizmu czarne komedie, których bohaterami zwykle są outsiderzy, ludzie na marginesie społeczeństwa, próbujący odnaleźć własną drogę.