„Pustynny snajper” w akcji. Historia, jak zwykły Angol poszedł na wojnę z ISIS
20 marca, 2019
Własna biografia i losy miasta. Wystawa „Tadeusz Rolke. Fotografie warszawskie”
21 marca, 2019

Droga od uwiedzenia do rozczarowania. „Mnich. Historia życia, którego nie było”

Młody zakonnik zamiast dobra, za murami klasztoru znalazł kłamstwa, rozczarowanie i pustkę (fot. pixabay.com)

Młody, pełen ideałów człowiek chciał poświęcić się Bogu i nieść dobro, ale za murami klasztoru znalazł kłamstwa, rozczarowanie i pustkę. Były zakonnik Tadeusz Bartoś w swojej pierwszej powieści opisuje bohatera od początku jego drogi w katolickim zakonie, ukazuje sposoby zaangażowania, czy może raczej „wkręcenia” go w tryb życia, postrzegania świata, który jest tak dominujący, że nie znajduje alternatywy. Jawi mu się jako jedyny znany, a przez co też słuszny. W książce „Mnich. Historia życia, którego nie było” opisuje też proces przenikania do świadomości Benedykta elementów krytycznych, kwestionujących totalną, przytłaczającą prawdę religijnego uwiedzenia. W końcu drogę do postanowienia, aby opuścić tę destrukcyjną, manipulacyjną, zamkniętą grupę religijną.

Jan ma dwadzieścia lat i postanawia wszystko zostawić. Porzuca studia, rodzinę, znajomych, pakuje do plecaka kilka najpotrzebniejszych rzeczy i odchodzi. Chce być radykalny. Rozpiera go duma z decyzji porzucenia wszystkiego. Chce rozstrzygnąć ostatecznie o swoim losie, ulokować siebie po dobrej stronie świata, ofiarując Bogu wszystko. Zostać mnichem, nieść dobro i pomoc. Wstępuje do klasztoru kartazów i zmienia imię na Benedykt.

Rzeczywistość nie jest jednak równie czysta jak przekonania młodego duchownego. Widzi wokół siebie narastającą pustkę wewnętrzną, wydrążenie z życia, które znajduje religijne uzasadnianie w teoriach teologicznych i mistycznych.

Tadeusz Bartoś z książką swojego autorstwa (fot. mat. pras.)

O autorze

Tadeusz Bartoś to filozof, wykładowca akademicki, autor książek o filozofii i o religii. W filozofii interesuje go historia myśli metafizycznej, widzianej zwłaszcza z perspektywy jej przezwyciężenia w pismach Fryderyka Nietzschego i Martina Heideggera. W publicystyce społecznej koncentruje uwagę na społecznych uwarunkowaniach funkcjonowania Kościoła katolickiego. Bada krytycznie doktrynę chrześcijańską, jej wpływ na funkcjonowanie społeczności religijnych.

Opublikował szereg książek, m.in. „Jan Paweł II. Analiza krytyczna”, „Wolność równość, katolicyzm”, „Koniec prawdy absolutnej. Tomasz z Akwinu w epoce późnej nowoczesności”. Jedenaście lat temu opuścił zakon dominikanów.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *