„20 lexusów na czwartek”. Wspólna, integrująca podróż w Teatrze WARSawy
Czerwiec 8, 2019
Operowy debiut Agnieszki Glińskiej. „Halka (wileńska)” na scenie Teatru Wielkiego
Czerwiec 9, 2019

Dramat Szekspira zderzony z rzeczywistością. „Romeo i Julia” w Teatrze Studio

Romeo i Julia w inscenizacji stołecznego Teatru Studio mają po kilkanaście lat i żyją w Warszawie w 2019 roku (fot. Krzysztof Bieliński)

Romeo i Julia mają po kilkanaście lat i żyją w Warszawie w 2019 roku. Zajmują się zabawą, miłością, ale i niechęcią do rodziców. Reżyser Michał Zadara inscenizuje „Romea i Julię” w stołecznym Teatrze Studio, zderzając kanoniczny dramat z dzisiejszymi realiami. Nie przepisuje jednak sztuki Shakespeare’a, nie dodaje do niej swoich tekstów, ale dąży do maksymalnej wierności wobec oryginału. Główne role w spektaklu gra dwójka młodych aktorów: Julia Leszkiewicz i Julian Zbudniewek. Oboje są w wieku tytułowych postaci. Pozwala to uchwycić główny zamysł autora, czyli pokazać, że świat kreowany na scenie przedstawiany jest z perspektywy nastolatków, którzy nie podporządkowali się jeszcze regułom świata dorosłych.

Romeo nie rozstaje się ze swoją deskorolką, ale w jaki sposób temat jazdy na deskorolce łączy się tematem miłości? − Podczas jazdy na deskorolce rzecz polega na tym, by znaleźć się w momencie równowagi między lotem a upadaniem. Kiedy człowiek już się nie wznosi, a jeszcze nie upada. W tej króciutkiej chwili nieważkości można wykonywać triki, zadomawiając się tam, gdzie człowiek na co dzień nie ma prawa przebywać. Jest się na granicy dwóch przeciwstawnych sił i „ja” człowieka właściwie znika, bo to punkt niemożliwy – tłumaczy reżyser.

Jak dodaje Michał Zadara, „w codziennym życiu boimy się tego momentu, kiedy zasady zwykłego poruszania się są nagle zawieszone, na przykład gdy upadamy lub autobus gwałtownie zahamuje”. – Gdy człowiek jest zakochany, właściwie znika, traci poczucie swojego „ja” i musi, by ta miłość trwała, nauczyć się wszystkiego od nowa – podkreśla.

(fot. Krzysztof Bieliński)

Twórcy i obsada spektaklu

Scenariusz i reżyseria to domena Michała Zadary, scenografią zajął się Robert Rumas, kostiumami: Henrietta Muller. Opieka merytoryczna nagrań wideo oraz ich montaż to Michał Januszaniec, reżyserem światła i operatorem wideo jest Artur Siennicki, inspicjentką: Olga Karoń. Kierownik produkcji to Aleksandra Wiśniewska, asystentki reżysera: Karolina Pawłoś i Agata Król, a asystentką produkcji: Monika Balińska.

W obsadzie znaleźli się: Dominika Ostałowska, Marcin Pempuś, Natalia Rybicka, Mateusz Smoliński, Krzysztof Strużycki, Monika Świtaj, Robert Wasiewicz, a w rolach Julii i Romea: Julia Leszkiewicz i Julian Zbudniewek. W materiałach video występują również jako Tybalt: Michał Kruk, Capulet : Wojciech Malajkat, Pani Capulet: Barbara Wysocka, Ksiądz: Bartek Porczyk, Parys: Sebastian Figat, aptekarz: Stanisław Brudny, Książę: Tomasz Nosinski, muzycy: Sean Palmer, Mateusz Olszewski, Michal Zadara oraz 100 statystów ze szkoły.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *