„Polki na Montparnassie”. Historie malarek, które zburzyły stary porządek świata
26 maja, 2021
Emocjonujący i pełen pasji film o dążeniu do wolności. „Wolka” już na ekranach kin
28 maja, 2021

„Dom Gucci”. Opowieść o modzie, wielkich pieniądzach i rozdzierającej serce tragedii

Książka „Dom Gucci. Potęga mody, szaleństwo pieniędzy, gorycz upadku” autorstwa Sary Gay Forden (fot. mat. pras.)

„Jakość pamięta się o wiele dłużej niż cenę” – takie motto Aldo Gucci kazał wytłoczyć złotymi literami na tabliczkach ze świńskiej skóry, a następnie porozwieszać w sklepach. Dzięki takiej filozofii marka Gucci stała się jednym z pierwszych symboli luksusu. Ich sklepy otwierano nie tylko we Włoszech, w Europie, ale także w Stanach Zjednoczonych oraz Japonii. Za każdą wielką marką stoją jednak ludzie. Tu była to toskańska rodzina, którą połączyły, a potem rozdzieliły talent, wielkie pieniądze, ambicje, namiętności, zamiłowanie do ekstrawagancji – wzajemne powiązania i zależności… Trudna sytuacja finansowa firmy zbiegła się w czasie z tragedią, gdzie w wyniku zabójstwa na zlecenie zginął jeden z członków rodziny… Stała za tym kiedyś najbliższa mu osoba. Uznana przez „The Economist” za jedną z najlepszych książek roku, „Dom Gucci” autorstwa Sary Gay Forden, opowiada historię potęgi dynastii Guccich i jej upadek, a następnie stopniowe odbudowywanie. Podczas gdy firma osiągała bezprecedensowy sukces, stając się jednym z pierwszych europejskich symboli luksusu, rodzina pogrążała się w tragedii. Opowieść ta zainspirowała świat filmu, ponieważ trwają prace nad jej ekranizacją w reżyserii Ridleya Scotta. W obsadzie są m.in. Lady Gaga, Adam Driver, Al Pacino, Salma Hayek, Jared Leto, Jeremy Irons. Światowa premiera filmu planowana jest na listopad 2021.

To historia blichtru, przepychu i intryg, powstania, bliskiego upadku i późniejszego odrodzenia się modowej dynastii. To też wielkie nazwiska: Tom Ford, Sophia Loren, Jackie Kennedy Onassis, Domenico De Sole, Pierre Cardin, Chiara Mastroianni czy Yves Saint Laurent. To także stolice świata mody: Mediolan, Florencja, Nowy Jork i Paryż. Sara Gay Forden pozwala zajrzeć za kulisy najsłynniejszego domu mody, pokazuje ukryte namiętności, potęgę oraz słabe punkty rodu Guccich.

„W latach siedemdziesiątych Gucci stał się symbolem statusu na dwóch kontynentach. Otwarto dziesięć sklepów w najważniejszych stolicach świata. Pierwsza franczyza w Brukseli działała pod czujnym okiem Roberta. W związku z popularnością klasycznej elegancji Gucciego prezydent John F. Kennedy nazwał Alda „pierwszym ambasadorem Włoch
w Stanach Zjednoczonych”.

W 1993 roku ta modowa marka została stopniowo doprowadzona na skraj bankructwa, do czego przyczyniły się m.in. złe decyzje Maurizia Gucciego i jego zamiłowanie do ekstrawagancji. Dwa lata później Maurizio został zastrzelony w drodze do pracy. W 1998 roku jego byłą żonę, Patrizię Reggiani Martinelli, skazano na 29 lat więzienia za zorganizowanie morderstwa. Czy Patrizia zamordowała byłego męża, ponieważ jego wydatki wymknęły się spod kontroli? Czy zrobiła to, ponieważ jej czarujący eks zamierzał poślubić swoją kochankę, Paolę Franchi? A może w ogóle tego nie zrobiła?

Czy rację miał ojciec Maurizia, który ostrzegał syna przed małżeństwem z tą kobietą: „Nigdy nie zapominaj, że nazywasz się Gucci. Różnisz się od innych. Wiele kobiet chciałoby cię schwytać w swoje szpony; ciebie i twoje pieniądze. Bądź ostrożny. Są takie, które robią karierę, łapiąc mężczyzn takich jak ty”.

(fot. wikipedia.org)

Opinie o książce

„Moda nigdy dotąd nie była tak dramatyczna – ani groźna. Saga o trzech pokoleniach Guccich rozpoczyna się od opisu morderstwa przypominającego egzekucję, a później zagłębia się w świat jednej z najpopularniejszych marek naszych czasów. Znawczyni mody Sara Forden opowiada o tym, jak kilku zachłannych, skłóconych członków rodu Guccich utraciło kontrolę nad imperium” – podkreśla Teri Agins, redaktorka działu mody w „The Wall Street Journal”. „Blichtr, chciwość, seks, moda i ekskluzywna galanteria skórzana – czego więcej można chcieć?” – dodaje Michael Gross, autor książki „Model”.

„Forden miesza rodzinną tragedię ze światem wyższej finansjery, serwując smakowitą i złożoną historię. To książka o biznesie, którą czyta się jak powieść” – czytamy w „The Economist”. „Wnikliwa kronika narodzin i upadku firmy. Autorka pokazuje, że nawet wielkie, dobrze prosperujące rodzinne biznesy nie mogą przetrwać bez profesjonalnego zarządzania i zewnętrznego kapitału – oraz że osobowości potomków ich założycieli mogą sprawić, iż sprzedaż udziałów będzie nie tylko jedynym rozsądnym wyjściem, ale wręcz nieuniknionym” – pisze „The Wall Street Journal”. „Wielowątkowa opowieść Forden porywa bez reszty. Autorka prześwietla sekrety rodziny i targające nią zacięte spory, wychwytuje detale i świetnie odmalowuje sylwetki postaci. Forden bierze Gucciego pod lupę i ukazuje prawdziwy obraz firmy” – podkreśla „International Herald Tribune”. „Myślicie, że Gucci to tylko logo i mokasyny? Ta pasjonująca książka o imperium i zabójstwie Maurizia Gucciego ujawnia niewygodną prawdę o najniezwyklejszej rodzinie świata mody – podsumowuje „Glamour”.

O autorce

Sara Gay Forden przez ponad 15 lat z Mediolanu zajmowała się włoskim przemysłem modowym, opisując rozwój wielu marek, w tym Gucci, Armani, Versace, Prada i Ferragamo. Obecnie pracuje w Waszyngtonie w Bloomberg News, kierując zespołem zajmującym się lobbingiem i wyzwaniami, przed którymi stoją duże firmy technologiczne, takie jak Amazon, Facebook i Google.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *