Pozują nago w słusznej sprawie. Nowa komedia gwiazdy „Nietykalnych”
23 marca, 2018
Debiut reżyserski na „piątkę”. Krytycy zachwyceni filmem Jagody Szelc
23 marca, 2018

Dwie opery na jednej scenie. „Pajace” i „Gianni Schicchi” w Krakowie

Oba tytuły połączył żywioł teatru. W „Pajacach” R. Leoncavalla to, co miało być fikcją, zmienia się w grozę rzeczywistości i prowadzi do tragedii. Z kolei „Gianni Schicchi” G. Pucciniego to wielkie teatrum ludzkich zachowań i postaw, ujętych w formę farsy czy groteski. Na scenie Opery Krakowskiej będą też specjalne atrakcje z pogranicza breakdance’u, sztuki cyrkowej czy sztuki iluzji. Osobnym elementem spektaklu jest muzyka, charakteryzująca postacie, budująca świat sytuacji, relacji czy uczuć.

Dwuaktowa opera Ruggero Leoncavalla najczęściej łączona jest z „Rycerskością wieśniaczą” Pietro Mascagniego, jednak w Operze Krakowskiej została zestawiona z operą buffa „Giannim Schicchim” Giacomo Pucciniego. – Kształt premierowego wieczoru to rzeczywiście efekt naszych długich poszukiwań i debat. O ostatecznym wyborze „Gianniego Schicchiego” zdecydował fakt, że utwór ten świetnie uzupełnia treści, które pojawiają się w „Pajacach”. Mamy więc komedię, która przechodzi w dramat (Leoncavallo) i dramat, który przeobraża się w komedię (Puccini) – mówi Tomasz Tokarczyk, kierownik muzyczny.

Zazdrość, chciwość, okrucieństwo

Będzie to opowieść o skrajnych namiętnościach, które stają się źródłem destrukcji, pożerają człowieka i dewastują jego życie. W „Pajacach” niszczącą siłą jest miłosna żądza i prowadząca do katastrofy zazdrość, w „Giannim Schicchim” – pieniądz i chciwość, zdolna do każdej niegodziwości i okrucieństwa. – „Pajace” zostaną zrealizowane w konwencji włoskiego neorealizmu, natomiast „Gianni Schicchi” w estetyce pewnego absurdu, zbliżającego się momentami nawet do Monty Pythona – zdradza Włodzimierz Nurkowski, reżyser.

Kierownictwo muzyczne nad przedstawieniem sprawuje Tomasz Tokarczyk, spektakl wyreżyserował Włodzimierz Nurkowski, a scenografię i kostiumy zaprojektowała Anna Sekuła. Chór przygotował Jacek Mentel, chór dziecięcy Marek Kluza, natomiast ruch sceniczny opracowała Violetta Suska.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *