Nie zabraknie też najwierniejszych przyjaciół festiwalu: Kristiana Bezuidenhouta, Fabia Biondiego Philippe’a Herreweghe, Belcea Quartet i Apollon Musagète Quartett. Przed zbliżającym się II Międzynarodowym Konkursem Chopinowskim na Instrumentach Historycznych zagrają laureaci jego I edycji: Tomasz Ritter i Aleksandra Świgut. Dwukrotnie będzie można usłyszeć Koncert Es-dur na dwa fortepiany W. A. Mozarta: w interpretacji Dang Thai Sona i Bruce’a Liu oraz Kate Liu i Erica Lu z London Mozart Players pod dyrekcją Marka Mosia.
Wykonawstwo historyczne przeplatać się będzie ze współczesnym. {oh!} Orkiestra Martyny Pastuszki i Mateusz Kowalski przedstawią nieznaną wersję Koncertu f-moll Chopina. Poznać będzie można też rzadko wykonywane utwory Feliksa Janiewicza, Franciszka Mireckiego, Aleksandra Michałowskiego i Ignacego Friedmana. Z kolei Apollon Musagète Quartett zagra Zarębskiego i Lutosławskiego, a Filharmonia Narodowa pod batutą Andrzeja Boreyki Koncertem fortepianowym d-moll Johannesa Brahmsa i Symfonią Pieśni żałosnych Henryka Mikołaja Góreckiego zamknie festiwal.
„Paria” – jedyna taka opera Moniuszki
Fabio Biondi ze swoją Europa Galante zaprezentuje kolejną operę Moniuszki w oryginalnym brzmieniu (25 sierpnia) i na instrumentach historycznych. Tym razem będzie to „Paria”.
To bardzo szczególna pozycja w katalogu Moniuszkowskich dzieł scenicznych – przenosi nas do Indii, gdzie rozgrywa się tragedia bohaterów, których los determinuje kastowy system społeczny. Ta niedoceniona, a zasługująca na najwyższe uznanie opera Moniuszki, niezwykle interesująca w wielu aspektach i już w uwerturze udowadniająca mistrzostwo jej twórcy, powinna znaleźć należne jej miejsce w europejskiej muzyce.