Jednym z rysów charakterystycznych Festiwalu jest powrót do oryginalnego brzmienia z epoki, co jest możliwe dzięki zaproszeniu podobnie do lat ubiegłych znakomitych zespołów i solistów specjalizujących się w wykonawstwie „historycznie poinformowanym”. Sensacyjne zapowiada się Koncert skrzypcowy Henryka Wieniawskiego w interpretacji Aleny Baevej i Orkiestry XVIII wieku.
Inauguracja festiwalu odbyła się w Bazylice Świętego Krzyża w Warszawie, gdzie przed sercem Chopina, zabrzmiało Requiem Cherubiniego, arcydzieło cenione przez całe pokolenia genialnych kompozytorów oraz jeden z lepszych polskich utworów wokalno-instrumentalnych XIX wieku – „Te Deum” Karola Kurpińskiego.
Opery w wersji koncertowej, m.in. „Flis” i „Korsarz”
Następnie, 15 sierpnia zespoły Collegium Vocale oraz Collegium 1704 pod dyrekcją Václava Luksa wraz z solistami wykonają operę „Cud mniemany, czyli Krakowiacy i Górale” Jana Stefaniego z librettem Wojciecha Bogusławskiego, uznawaną za pierwszą polską operę narodową. Koncert połączony jest z premierą albumu z nagraniem Krakowiaków, pierwszego studyjnego kompletnego nagrania dzieła na instrumentach historycznych, właśnie w interpretacji Václava Luksa, jego zespołów i grona solistów z Polski i Czech z udziałem znakomitych polskich aktorów.
Fabio Biondi z Europą Galante po międzynarodowym sukcesie „Halki” we włoskiej wersji językowej sięgnął po Moniuszkowskiego „Flisa” (16 sierpnia), który zabrzmi w niezwykle interesującej konfrontacji z „Korsarzem” Giuseppe Verdiego (24 sierpnia). W obu operach zaśpiewają wybitni soliści, m.in. Mariusz Godlewski, Ewa Tracz, Matheus Pompeu i Aleksey Bogdanov, a także „rezydencjalny” już i od dawna współpracujący z Europa Galante – Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej, kierowany przez Violettę Bielecką.
Trzy koncerty na 30-lecie występów Orkiestry XVIII Wieku w Polsce
Związana w wyjątkowy sposób z warszawskim Festiwalem legendarna Orkiestra XVIII Wieku wykona pod dyrekcją Grzegorza Nowaka „Straszny dwór” Moniuszki (25 sierpnia) oraz dwa koncerty (28 i 30 sierpnia) z udziałem znakomitych solistów: Aleny Baevej, Vadyma Kholodenki, Kristiana Bezuidenhouta i Erica Hoepricha.
„Potrójny” występ zespołu na tegorocznym festiwalu zaznaczy w symboliczny sposób 30-lecie występów Orkiestry XVIII Wieku w Polsce.
100-lecie nawiązania dyplomatycznych stosunków polsko-japońskich
W marcu 2019 roku minęło 100 lat od nawiązania stosunków dyplomatycznych pomiędzy Polską i Japonią. Z tej okazji na Festiwalu zagoszczą japońscy soliści, znakomite orkiestry i dyrygenci. Koncerty 17 oraz 18 sierpnia realizowane są w ramach projektu „Muzyka dla pokoju”. Połączone zespoły Hiroshima Symphony Orchestra i Sinfonia Varsovia pod dyrekcją Kazuyoshiego Akiyamy i Tatsuya Shimony wykonają utwory: Ludwiga van Beethovena, Stanisława Moniuszki, Andrzeja Panufnika, Krzysztofa Pendereckiego, Dai Fujikury i Fryderyka Chopina.
19 i 21 sierpnia to koncerty znakomitego Bach Collegium Japan Masaakiego Suzukiego. Zespół na specjalną prośbę dyrektora Festiwalu po raz pierwszy w swojej historii sięgnie po dzieła Chopina: Koncert e-moll wykona Tomasz Ritter, zwycięzca 1. Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego na Instrumentach Historycznych, a Koncert f-moll wybitna japońska pianistka Akiko Ebi.