„Lato nad Adriatykiem” w obiektywie Tadeusza Wańskiego. Wystawa w Leica Gallery
Maj 6, 2019
„Umrzeć za Gdańsk”. 12 rozmów o Pawle Adamowiczu, wolności i magii miasta
Maj 7, 2019

Centrum handlowe planem opery Moniuszki. „Hrabina” w reżyserii Krystyny Jandy

W rolę tytułowej Hrabiny wcielają się Anna Patrys i Monika Świostek (fot. mat. pras.)

Z jednej strony historia zakochania i konkurowania dwóch kobiet o względy mężczyzny, a z drugiej uroczy dokument ukazujący życie wyższych sfer i zubożałej szlachty przełomu XVIII i XIX wieku. Z trzeciej natomiast opera „Hrabina” Stanisława Moniuszki z librettem Włodzimierza Wolskiego prezentuje poglądy samych twórców, którzy w dość wyraźny sposób okazują sympatię tej drugiej grupie społecznej. Nie kryją się też w całym dziele ze swoimi patriotycznymi poglądami. W gdańskiej realizacji w reżyserii Krystyny Jandy wątek patriotyczny zostaje zepchnięty na dalszy tor, zaś na pierwszy plan wychodzą problemy współczesności. Pałacem Hrabiny staje się centrum handlowe, które w dzisiejszym świecie konsumpcjonizmu urasta do rangi najważniejszej przestrzeni publicznej.

Młoda wdowa, tytułowa Hrabina, pragnie zdobyć przystojnego oficera Kazimierza. Jego uczucia z kolei obudziła Bronia, dziewczyna pochodząca ze szlacheckiej rodziny. Akcja, wypełniona perypetiami bohaterów, dąży do szczęśliwego finału, w którym Bronia wychodzi za Kazimierza, a zmanierowana Hrabina odchodzi pokonana.

Moniuszko zaznacza kilka płaszczyzn operowej opowieści. Jest to żartobliwy i ironiczny komentarz zachowań społeczeństwa. Wszystko to uwydatnione jest w warstwie muzycznej, która oddaje charakter nie tylko kolejnych scen, ale także poszczególnych grup społecznych, a niekiedy i postaci.

(fot. mat. pras.)

Obsada i twórcy

W rolę Hrabiny wcielają się: Anna Patrys/Monika Świostek, Kazimierza: Rafał Bartmiński/Łukasz Załęski/Dionizy Wincenty Płaczkowski, Broni: Katarzyna Nowosad/Hanna Sosnowska, Panny Ewy: Joanna Moskowicz/Julia Iwaszkiewicz, Chorążego: Marek Kępczyński/Robert Ulatowski, Podczaszyc: Dominik Kujawa/Leszek Holec, a Dzidzi: Rafał Żurek/Przemysław Baiński.

Za kierownictwo muzyczne odpowiada Monika Wolińska, za reżyserię Krystyna Janda, scenografia i kostiumy to Weronika Karwowska, choreografia: Emil Wesołowski, reżyseria oświetlenia: Katarzyna Łuszczyk, przygotowanie chóru: Agnieszka Długołęcka, asystent scenografa i kostiumografa: Sabina Czupryńska oraz Zuzanna Kubicz asystent scenografa i kostiumografa.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *