W 2019 roku przypada 200. rocznica urodzin Stanisława Moniuszki, wybitnego kompozytora, dyrygenta, organisty, pedagoga, dyrektora Teatru Wielkiego w Warszawie i twórcy polskiej opery narodowej. Fabio Biondi, legendarny włoski skrzypek i dyrygent, twórca i dyrektor artystyczny Europa Galante, stawia Moniuszkę na równi z Bellinim, Donizettim i Verdim.
Odkrywa on nowe oblicze „Halki”, dzieła tak wszystkim bliskiego oraz tak bardzo i niezmiennie w Polsce popularnego, wydobywając całą urodę, finezję i błyskotliwość muzyki ojca polskiej opery. Wykonanie na scenie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej będzie powtórzeniem sensacyjnego koncertu, który odbył się w ramach tegorocznego Festiwalu Chopin i jego Europa. W tym samym dniu, czyli 5 stycznia odbędzie się również premiera fonograficzna zrealizowanego wówczas nagrania „Halki”.
Obsada i twórcy
Autorem libretta jest Włodzimierz Wolski (1824–1882), a przekładu włoskiego – Giuseppe Achille Bonoldi (1821–1871). Wersja warszawska z 1858 roku zabrzmi w wykonaniu koncertowym na instrumentach historycznych. Orkiestrę Europa Galante poprowadzi Fabio Biondi.
Sopran (Halka) to Tina Gorina, sopran (Zofia) – Monika Ledzion-Porczyńska, tenor (Jontek) – Matheus Pompeu, baryton (Janusz) – Robert Gierlach, bas (Stolnik) – Rafał Siwek, tenor (Młodzieniec) – Karol Kozłowski. Soliści chóru: baryton (Dziemba) – Mateusz Stachura, tenor (Gość), (Dudarz) – Kiryll Lepay oraz tenor (Gość) – Paweł Cichoński. Kierownikiem Chóru Opery i Filharmonii Podlaskiej jest Violetta Bielecka.
Wystawa i Salonik Moniuszki
Inauguracji Roku Moniuszki towarzyszyć będzie też otwarcie monograficznej wystawy „Viva Moniuszko” w Galerii Opera, jak również Saloniku Moniuszki. W obu tych przestrzeniach zaprezentowana zostanie zarówno twórczość kompozytora, jak i jego działalność jako dyrygenta, pedagoga i dyrektora opery. Zachowane dokumenty ikonograficzne związane z życiem artysty oraz premierami jego oper odmalują nowy portret artysty wciąż postawionego na należnym mu piedestale, ale bliższy dzisiejszej wyobraźni, wyrazisty i nadal żywy.
Ważny kontekst będą stanowić podróże Moniuszki, społeczny odbiór jego dzieł oraz kontakty kompozytora nie tylko z muzykami, ale szeroko rozumianym polskim środowiskiem intelektualnym połowy XIX wieku.