W Teatrze Polskim zostali ogłoszeni Laureaci 25. Polskich Nagród Filmowych Orły (fot. AKPA)
Film „IO” w reżyserii Jerzego Skolimowskiego zdobył najwięcej, bo aż sześć statuetek Polskich Nagród Filmowych: dla Najlepszego FIlmu, za Najlepszą Reżyserię, Scenariusz, Zdjęcia, Montaż oraz Muzykę. Wśród najczęściej nagradzanych tytułów znalazł się też „Johnny” Daniela Jaroszka – z czterema Orłami w kategoriach: Najlepsza Rola Męska, Najlepsza Drugoplanowa Rola Kobieca, Najlepsza Charakteryzacja oraz Nagroda Publiczności. Z kolei laureatem PNF za Osiągnięcia Życia został kompozytor muzyki filmowej Jan A.P. Kaczmarek. Wśród aktorów i aktorek – Dorota Pomykała zwyciężyła za Najlepszą Główną Rolę Kobiecą w filmie „Kobieta na dachu” Anny Jadowskiej, Maria Pakulnis za kreację drugoplanową w obrazie „Johnny” Daniela Jaroszka, Dawid Ogrodnik za Najlepszą Główną Rolę Męską w „Johnnym”, a Andrzeja Seweryna wyróżniono za drugoplanową rolę w „Śubuku” Jacka Lusińskiego. Nagrodzonych wybrano głosami członków Polskiej Akademii Filmowej. 25. Gala Orłów odbyła się tradycyjne w Teatrze Polskim w Warszawie.
Polskie Nagrody Filmowe Orły powstały w 1999 roku i są organizowane przez Niezależną Fundację Filmową. Do pierwszego etapu kwalifikują się wszystkie produkcje filmowe minionego roku spełniające warunki regulaminu. Spośród nich, w tajnym głosowaniu, ponad osiemset członków i członkiń Polskiej Akademii Filmowej wyłania nominowanych, a w kolejnym etapie – laureatów.
Nagrody przyznawane są w 19 kategoriach, a wyniki głosowania są tajemnicą, aż do momentu otwarcia zalakowanych kopert na scenie. W tegorocznej, jubileuszowej 25. edycji Orłów brały udział 73 filmy fabularne, 51 filmów dokumentalnych i 25 seriali.
Lista laureatów i laureatek:
NAJLEPSZY FILM
„IO”, reż. Jerzy Skolimowski
NAJLEPSZA REŻYSERIA
Jerzy Skolimowski „IO”
NAJLEPSZY SCENARIUSZ
Jerzy Skolimowski, Ewa Piaskowska „IO”
NAJLEPSZE ZDJĘCIA
Michał Dymek „IO”
NAJLEPSZA SCENOGRAFIA
Marcelina Początek-Kunikowska „Orzeł. Ostatni patrol”
NAJLEPSZA MUZYKA
Paweł Mykietyn „IO”
NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA MĘSKA
Dawid Ogrodnik „Johnny”
NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA KOBIECA
Dorota Pomykała „Kobieta na dachu”
NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA MĘSKA
Andrzej Seweryn „Śubuk”
NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA KOBIECA
Maria Pakulnis „Johnny”
NAJLEPSZY FILM DOKUMENTALNY
„Lombard” reż. Łukasz Kowalski
NAJLEPSZY FILMOWY SERIAL FABULARNY
„Wielka woda” reż. Jan Holoubek, Bartłomiej Ignaciuk, scen. Kasper Bajon, Kinga Krzemińska, prod. Telemark dla Netflix
ODKRYCIE ROKU
Damian Kocur „Chleb i sól”
NAJLEPSZY MONTAŻ
Agnieszka Glińska „IO”
NAJLEPSZE KOSTIUMY
Dorota Roqueplo „Brigitte Bardot cudowna”
NAJLEPSZA CHARAKTERYZACJA
Lilianna Gałązka „Johnny”
NAJLEPSZY DŹWIĘK
Radosław Ochnio, Michał Fojcik „Orzeł. Ostatni patrol”
NAJLEPSZY FILM EUROPEJSKI
„Ennio” reż. Giuseppe Tornatore (Włochy), dystrybucja w Polsce – Best FIlm
NAGRODA PUBLICZNOŚCI (wyłoniona w głosowaniu użytkowników Wirtualnej Polski)
Aby zapewnić jak najlepsze wrażenia, korzystamy z technologii, takich jak pliki cookie, do przechowywania i/lub uzyskiwania dostępu do informacji o urządzeniu. Zgoda na te technologie pozwoli nam przetwarzać dane, takie jak zachowanie podczas przeglądania lub unikalne identyfikatory na tej stronie. Brak wyrażenia zgody lub wycofanie zgody może niekorzystnie wpłynąć na niektóre cechy i funkcje.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.