Po raz 96. w Dolby Theatre w Los Angeles zostały wręczone najważniejsze nagrody przemysłu filmowego, czyli Oscary. Tym razem najwięcej, bo aż siedem statuetek trafiło do obrazu Christophera Nolana – „Oppenheimer”. Produkcja ta wygrała w najważniejszej kategorii – Najlepszy Film, a sam Brytyjczyk zdobył Oscara za Najlepszą Reżyserię. „Oppenheimera” nagrodzono także za: Najlepsze zdjęcia (Hoyte van Hoytema), Najlepszą muzykę (Ludwig Göransson) czy Najlepszy montaż (Jennifer Lame). Zgodnie z przewidywaniami statuetkę za Najlepszą pierwszoplanową rolę męską odebrał Cillian Murphy. „Biedne istoty” Yorgosa Lanthimosa nagrodzono w czterech kategoriach: Najlepsze kostiumy (Holly Waddington), Najlepsza scenografia (James Price, Shona Heath, Zsuzsa Mihalek) oraz najlepsza charakteryzacja (Nadia Stacey, Mark Coulier i Josh Weston). Oscar trafił także do Emmy Stone w kategorii Najlepsza pierwszoplanowa rola kobieca („Biedne istoty). Za drugoplanowe kreacje Amerykańska Akademia Sztuki i Wiedzy Filmowej statuetki przyznała Da’Vine Joy Randolph („Przesilenie zimowe”) oraz Robertowi Downey jr („Oppenheimer”). Dwa Oscary zdobyła polska koprodukcja „Strefa interesów” w reżyserii Jonathana Glazera – w kategoriach: Najlepszy dźwięk (Tarn Willers i Johnnie Burn) i Najlepszy film międzynarodowy (Wielka Brytania). Trzeba przyznać, że choć niemal we wszystkich kategoriach zwyciężyli faworyci – to miniony rok obfitował w filmy na najwyższym poziomie.
Pełna lista nominowanych i nagrodzonych
Najlepszy film
- „American Fiction”
- „Anatomia upadku”
- „Przesilenie zimowe”
- „Czas krwawego księżyca”
- „Maestro”
- „Oppenheimer” (WYGRANA)
- „Poprzednie życie”
- „Biedne istoty”
- „Strefa interesów”
- Barbie”
Najlepsza Reżyseria
- Justine Triet, „Anatomia upadku”
- Martin Scorsese, „Czas krwawego księżyca”
- Christopher Nolan, „Oppenheimer” (WYGRANA)
- Yórgos Lánthimos, „Biedne istoty”
- Jonathan Glazer, „Strefa interesów”
Najlepsza pierwszoplanowa rola kobieca
- Anette Bening, „Nyad”
- Lily Gladstone, „Czas krwawego księżyca”
- Sandra Huller, „Anatomia upadku”
- Carey Mulligan, „Maestro”
- Emma Stone, „Biedne istoty” (WYGRANA)
Najlepsza pierwszoplanowa rola męska
- Bradley Cooper, „Maestro”
- Colman Domingo, „Rustin”
- Paul Giamatti, „Przesilenie zimowe”
- Cillian Murphy, „Oppenheimer” (WYGRANA)
- Jeffrey Wright, „American Fiction”
Najlepsza drugoplanowa rola kobieca
- Emily Blunt, „Oppenheimer”
- Danielle Brooks, „Kolor purpury”
- America Ferrera, „Barbie”
- Jodie Foster, „Nyad”
- Da’Vine Joy Randolph, „Przesilenie zimowe” (WYGRANA)
Najlepsza drugoplanowa rola męska
- Sterling K. Brown, „American Fiction”
- Robert De Niro, „Czas krwawego księżyca”
- Robert Downey jr, „Oppenheimer” (WYGRANA)
- Ryan Gosling, „Barbie”
- Mark Ruffalo, „Biedne istoty”
Najlepszy scenariusz adaptowany
- Cord Jefferson, „American Fiction” (WYGRANA)
- Greta Gerwig, Noah Baumbach, „Barbie”
- Christopher Nolan, „Oppenheimer”
- Tony McNamara, „Biedne istoty”
- Jonathan Glazer, „Strefa interesów”
Najlepszy scenariusz oryginalny
- Justine Triet, Arthur Harari, „Anatomia upadku” (WYGRANA)
- David Hemingson, „Przesilenie zimowe”
- Bradley Cooper, Josh Singer, „Maestro”
- Samy Bruch, Alex Mechanik, „Obsesja”
- Celine Song, „Poprzednie życie”
Najlepszy film międzynarodowy
- „Ja, Kapitan” (Włochy)
- „Perfect Days” (Japonia)
- „Śnieżne bractwo” (Hiszpania)
- „Pokój nauczycielski” (Niemcy)
- „Strefa interesów” (Wielka Brytania) (WYGRANA)
Najlepszy aktorski film krótkometrażowy
- „The After”, Misan Harriman i Nicky Bentham
- „Invincible”, Vincent René-Lortie i Samuel Caron
- „Knight of Fortune”, Lasse Lyskjær Noer i Christian Norlyk
- „Red, White and Blue”, Nazrin Choudhury i Sara McFarlane
- „Zdumiewająca historia Henry’ego Sugara”, Wes Anderson i Steven Rales (WYGRANA)
Najlepszy krótkometrażowy film animowany
- „Letter To a Pig”, Tal Kantor i Amit R. Gicelter
- „Ninty-Five Sensen” Jerusha Hess i Jared Hess
- „Our Uniform”, Yegane Moghaddam
- „Pachyderme”, Stéphanie Clément i Marc Rius
- „War is Over! Inspired by the Music of John & Yoko”, Dave Mullins i Brad Booker (WYGRANA)
Najlepszy pełnometrażowy film animowany
- „Chłopiec i czapla”, Hayao Miyazaki i Toshio Suzuki (WYGRANA)
- „Między nami żywiołami”, Peter Sohn i Denise Ream
- „Nimona”, Nick Bruno, Troy Quane, Karen Ryan i Julie Zackary
- „Pies i robot”, Pablo Berger, Ibon Cormenzana, Ignasi Estapé i Sandra Tapia Díaz
- „Spider-Man: Poprzez multiwersum”, Kemp Powers, Justin K. Thompson, Phil Lord, Christopher Miller i Amy Pascal
Najlepszy film dokumentalny
- „Bobi Wine: głos sprzeciwu”, Moses Bwayo, Christopher Sharp and John Battsek
- „Wieczna pamięć”,
- „Cztery córki”, Kaouther Ben Hania i Nadim Cheikhrouha
- „To Kill a Tiger”, Nisha Pahuja, Cornelia Principe i David Oppenheim
- „20 dni w Mariupolu”, Mstyslav Chernov, Michelle Mizner i Raney Aronson-Rath (WYGRANA)
Najlepszy krótkometrażowy film dokumentalny
- „The ABCs of Book Banning”, Sheila Nevins i Trish Adlesic
- „The Barber of Little Rock”, John Hoffman i Christine Turner
- „Island In Between”, S. Leo Chiang i Jean Tsien
- „The Last Repair Shop”, Ben Proudfoot i Kris Bowers (WYGRANA)
- „Nai Nai & Wai Po”, Sean Wang i Sam Davis
Najlepsza muzyka oryginalna
- „American Fiction”, Laura Karpman
- „Indiana Jones i artefakt przeznaczenia”, John Williams
- „Czas krwawego księżyca”, Robbie Robertson
- „Oppenheimer”, Ludwig Göransson (WYGRANA)
- „Biedne istoty”, Jerskin Fendrix
Najlepsza piosenka
- „The Fire Inside” z filmu „Flamin’ Hot: Smak sukcesu” (muzyka i tekst: Diane Warren)
- „I’m Just Ken” z filmu „Barbie” (muzyka i tekst: Mark Ronson i Andrew Wyatt)
- „It Never Went Away” z filmu „Jon Batiste: Amerykańska symfonia” (muzyka i tekst: Jon Batiste i Dan Wilson)
- „Wahzhazhe (A Song For My People)” z filmu „Czas krwawego księżyca” (muzyka i tekst: Scott George)
- „What Was I Made For?” z filmu „Barbie” (muzyka i tekst: Billie Eilish oraz Finneas O’Connell) (WYGRANA)
Najlepszy dźwięk
- „Twórca”, Ian Voigt, Erik Aadahl, Ethan Van der Ryn, Tom Ozanich i Dean Zupancic
- „Maestro”, Steven A. Morrow, Richard King, Jason Ruder, Tom Ozanich i Dean Zupancic
- „Mission: Impossible – Dead Reckoning Part One”, Chris Munro, James H. Mather, Chris Burdon i Mark Taylor
- „Oppenheimer”, Willie Burton, Richard King, Gary A. Rizzo i Kevin O’Connell
- „Strefa interesów”, Tarn Willers i Johnnie Burn (WYGRANA)
Najlepsze zdjęcia
- Edward Lachman, „El Conde”
- Podrigo Prieto, „Czas krwawego księżyca”
- Matthew Libatique, „Maestro”
- Hoyte Van Hoytema, „Oppenheimer” (WYGRANA)
- Robbie Ryan, „Biedne istoty”
Najlepszy montaż
- Laurent Sénéchal, „Anatomia upadku”
- Kevin Tent, „Przesilenie zimowe”
- Thelma Schoonmaker, „Czas krwawego księżyca”
- Jennifer Lame, „Oppenheimer” (WYGRANA)
- Yorgos Mavropsardis, „Biedne istoty”
Najlepsza scenografia
- Sarah Greenwood, Katie Spencer, „Barbie”
- Jack Fisk, Adam Willis, „Czas krwawego księżyca”
- Arthur Max, Elli Griff, „Napoleon”
- Ruth De Jong, Claire Kaufman, „Oppenheimer”
- James Price, Shona Heath, Zsuzsa Mihalek, „Biedne istoty” (WYGRANA)
Najlepsza charakteryzacja
- Karen Hartley Thomas, Suzi Battersby i Ashra Kelly-Blue, „Gołda”
- Kazu Hiro, Kay Georgiou i Lori McCoy-Bell, „Maestro”
- Luisa Abel, „Oppenheimer”
- Nadia Stacey, Mark Coulier i Josh Weston, „Biedne istoty” (WYGRANA)
- Ana López-Puigcerver, David Martí i Montse Ribé, „Śnieżne bractwo”
Najlepsze kostiumy
- Jacqueline Durran, „Barbie”
- Jacqueline West, „Czas krwawego księżyca”
- Janty Yates i Dave Crossman, „Napoleon”
- Ellen Mirojnick, „Oppenheimer”
- Holly Waddington, „Biedne istoty” (WYGRANA)
Najlepsze efekty specjalne
- Jay Cooper, Ian Comley, Andrew Roberts i Neil Corbould, „Twórca”
- Takashi Yamazaki, Kiyoko Shibuya, Masaki Takahashi i Tatsuji Nojima, „Godzilla Minus One” (WYGRANA)
- Stephane Ceretti, Alexis Wajsbrot, Guy Williams i Theo Bialek, „Strażnicy Galaktyki vol. 3”
- Alex Wuttke, Simone Coco, Jeff Sutherland i Neil Corbould, „Mission: Impossible – Dead Reckoning Part One”
- Charley Henley, Luc-Ewen Martin-Fenouillet, Simone Coco i Neil Corbould, „Napoleon”