Najważniejszy film stulecia? „Strefa interesów” z dwoma Oscarami na ekranach kin
8 marca, 2024
Śni z otwartymi oczami i prosi, żebyśmy zrobili to samo. Biografia reżysera wyobraźni
12 marca, 2024

Faworyci nie zawiedli podczas 96. gali Oscarów. „Oppenheimer” najlepszym filmem

Cyllian Murphy (z prawej) zdobył Oscara za Najlepszą Pierwszoplanową Rolę Męską (fot. mat. pras.)

Po raz 96. w Dolby Theatre w Los Angeles zostały wręczone najważniejsze nagrody przemysłu filmowego, czyli Oscary. Tym razem najwięcej, bo aż siedem statuetek trafiło do obrazu Christophera Nolana – „Oppenheimer”. Produkcja ta wygrała w najważniejszej kategorii – Najlepszy Film, a sam Brytyjczyk zdobył Oscara za Najlepszą Reżyserię. „Oppenheimera” nagrodzono także za: Najlepsze zdjęcia (Hoyte van Hoytema), Najlepszą muzykę (Ludwig Göransson) czy Najlepszy montaż (Jennifer Lame). Zgodnie z przewidywaniami statuetkę za Najlepszą pierwszoplanową rolę męską odebrał Cillian Murphy. „Biedne istoty” Yorgosa Lanthimosa nagrodzono w czterech kategoriach: Najlepsze kostiumy (Holly Waddington), Najlepsza scenografia (James Price, Shona Heath, Zsuzsa Mihalek) oraz najlepsza charakteryzacja (Nadia Stacey, Mark Coulier i Josh Weston). Oscar trafił także do Emmy Stone w kategorii Najlepsza pierwszoplanowa rola kobieca („Biedne istoty). Za drugoplanowe kreacje Amerykańska Akademia Sztuki i Wiedzy Filmowej statuetki przyznała Da’Vine Joy Randolph („Przesilenie zimowe”) oraz Robertowi Downey jr („Oppenheimer”). Dwa Oscary zdobyła polska koprodukcja „Strefa interesów” w reżyserii Jonathana Glazera – w kategoriach: Najlepszy dźwięk (Tarn Willers i Johnnie Burn) i Najlepszy film międzynarodowy (Wielka Brytania). Trzeba przyznać, że choć niemal we wszystkich kategoriach zwyciężyli faworyci – to miniony rok obfitował w filmy na najwyższym poziomie.

Pełna lista nominowanych i nagrodzonych

Najlepszy film

  • „American Fiction”
  • „Anatomia upadku”
  • „Przesilenie zimowe”
  • „Czas krwawego księżyca”
  • „Maestro”
  • „Oppenheimer” (WYGRANA)
  • „Poprzednie życie”
  • „Biedne istoty”
  • „Strefa interesów”
  • Barbie”

Najlepsza Reżyseria

  • Justine Triet, „Anatomia upadku”
  • Martin Scorsese, „Czas krwawego księżyca”
  • Christopher Nolan, „Oppenheimer” (WYGRANA)
  • Yórgos Lánthimos, „Biedne istoty”
  • Jonathan Glazer, „Strefa interesów”

Najlepsza pierwszoplanowa rola kobieca

  • Anette Bening, „Nyad”
  • Lily Gladstone, „Czas krwawego księżyca”
  • Sandra Huller, „Anatomia upadku”
  • Carey Mulligan, „Maestro”
  • Emma Stone, „Biedne istoty” (WYGRANA)

Najlepsza pierwszoplanowa rola męska

  • Bradley Cooper, „Maestro”
  • Colman Domingo, „Rustin”
  • Paul Giamatti, „Przesilenie zimowe”
  • Cillian Murphy, „Oppenheimer” (WYGRANA)
  • Jeffrey Wright, „American Fiction”

Najlepsza drugoplanowa rola kobieca

  • Emily Blunt, „Oppenheimer”
  • Danielle Brooks, „Kolor purpury”
  • America Ferrera, „Barbie”
  • Jodie Foster, „Nyad”
  • Da’Vine Joy Randolph, „Przesilenie zimowe” (WYGRANA)

Najlepsza drugoplanowa rola męska

  • Sterling K. Brown, „American Fiction”
  • Robert De Niro, „Czas krwawego księżyca”
  • Robert Downey jr, „Oppenheimer” (WYGRANA)
  • Ryan Gosling, „Barbie”
  • Mark Ruffalo, „Biedne istoty”

Najlepszy scenariusz adaptowany

  • Cord Jefferson, „American Fiction” (WYGRANA)
  • Greta Gerwig, Noah Baumbach, „Barbie”
  • Christopher Nolan, „Oppenheimer”
  • Tony McNamara, „Biedne istoty”
  • Jonathan Glazer, „Strefa interesów”

Najlepszy scenariusz oryginalny

  • Justine Triet, Arthur Harari, „Anatomia upadku” (WYGRANA)
  • David Hemingson, „Przesilenie zimowe”
  • Bradley Cooper, Josh Singer, „Maestro”
  • Samy Bruch, Alex Mechanik, „Obsesja”
  • Celine Song, „Poprzednie życie”

Najlepszy film międzynarodowy

  • „Ja, Kapitan” (Włochy)
  • „Perfect Days” (Japonia)
  • „Śnieżne bractwo” (Hiszpania)
  • „Pokój nauczycielski” (Niemcy)
  • „Strefa interesów” (Wielka Brytania) (WYGRANA)

Najlepszy aktorski film krótkometrażowy

  • „The After”, Misan Harriman i Nicky Bentham 
  • „Invincible”, Vincent René-Lortie i Samuel Caron 
  • „Knight of Fortune”, Lasse Lyskjær Noer i Christian Norlyk 
  • „Red, White and Blue”,  Nazrin Choudhury i Sara McFarlane 
  • „Zdumiewająca historia Henry’ego Sugara”, Wes Anderson i Steven Rales (WYGRANA)

Najlepszy krótkometrażowy film animowany

  • „Letter To a Pig”, Tal Kantor i Amit R. Gicelter
  • „Ninty-Five Sensen” Jerusha Hess i Jared Hess
  • „Our Uniform”, Yegane Moghaddam
  • „Pachyderme”, Stéphanie Clément i Marc Rius
  • „War is Over! Inspired by the Music of John & Yoko”, Dave Mullins i Brad Booker (WYGRANA)

Najlepszy pełnometrażowy film animowany

  • „Chłopiec i czapla”, Hayao Miyazaki i Toshio Suzuki (WYGRANA)
  • „Między nami żywiołami”, Peter Sohn i Denise Ream
  • „Nimona”, Nick Bruno, Troy Quane, Karen Ryan i Julie Zackary
  • „Pies i robot”, Pablo Berger, Ibon Cormenzana, Ignasi Estapé i Sandra Tapia Díaz
  • „Spider-Man: Poprzez multiwersum”, Kemp Powers, Justin K. Thompson, Phil Lord, Christopher Miller i Amy Pascal

Najlepszy film dokumentalny

  • „Bobi Wine: głos sprzeciwu”, Moses Bwayo, Christopher Sharp and John Battsek
  • „Wieczna pamięć”,
  • „Cztery córki”, Kaouther Ben Hania i Nadim Cheikhrouha
  • „To Kill a Tiger”, Nisha Pahuja, Cornelia Principe i David Oppenheim
  • „20 dni w Mariupolu”, Mstyslav Chernov, Michelle Mizner i Raney Aronson-Rath (WYGRANA)

Najlepszy krótkometrażowy film dokumentalny

  • „The ABCs of Book Banning”, Sheila Nevins i Trish Adlesic
  • „The Barber of Little Rock”, John Hoffman i Christine Turner
  • „Island In Between”, S. Leo Chiang i Jean Tsien
  • „The Last Repair Shop”, Ben Proudfoot i Kris Bowers (WYGRANA)
  • „Nai Nai & Wai Po”, Sean Wang i Sam Davis

Najlepsza muzyka oryginalna

  • „American Fiction”, Laura Karpman
  • „Indiana Jones i artefakt przeznaczenia”, John Williams
  • „Czas krwawego księżyca”, Robbie Robertson
  • „Oppenheimer”, Ludwig Göransson (WYGRANA)
  • „Biedne istoty”, Jerskin Fendrix

Najlepsza piosenka

  • „The Fire Inside” z filmu „Flamin’ Hot: Smak sukcesu” (muzyka i tekst: Diane Warren)
  • „I’m Just Ken” z filmu „Barbie” (muzyka i tekst: Mark Ronson i Andrew Wyatt)
  • „It Never Went Away” z filmu „Jon Batiste: Amerykańska symfonia” (muzyka i tekst: Jon Batiste i Dan Wilson)
  • „Wahzhazhe (A Song For My People)” z filmu „Czas krwawego księżyca” (muzyka i tekst: Scott George)
  • „What Was I Made For?” z filmu „Barbie” (muzyka i tekst: Billie Eilish oraz Finneas O’Connell) (WYGRANA)

Najlepszy dźwięk

  • „Twórca”, Ian Voigt, Erik Aadahl, Ethan Van der Ryn, Tom Ozanich i Dean Zupancic
  • „Maestro”, Steven A. Morrow, Richard King, Jason Ruder, Tom Ozanich i Dean Zupancic
  • „Mission: Impossible – Dead Reckoning Part One”, Chris Munro, James H. Mather, Chris Burdon i Mark Taylor
  • „Oppenheimer”, Willie Burton, Richard King, Gary A. Rizzo i Kevin O’Connell
  • „Strefa interesów”, Tarn Willers i Johnnie Burn (WYGRANA)

Najlepsze zdjęcia

  • Edward Lachman, „El Conde”
  • Podrigo Prieto, „Czas krwawego księżyca”
  • Matthew Libatique, „Maestro”
  • Hoyte Van Hoytema, Oppenheimer” (WYGRANA)
  • Robbie Ryan, „Biedne istoty”

Najlepszy montaż

  • Laurent Sénéchal, „Anatomia upadku”
  • Kevin Tent, „Przesilenie zimowe”
  • Thelma Schoonmaker, „Czas krwawego księżyca”
  • Jennifer Lame, „Oppenheimer” (WYGRANA)
  • Yorgos Mavropsardis, „Biedne istoty”

Najlepsza scenografia

  • Sarah Greenwood, Katie Spencer, „Barbie”
  • Jack Fisk, Adam Willis, „Czas krwawego księżyca”
  • Arthur Max, Elli Griff, „Napoleon”
  • Ruth De Jong, Claire Kaufman, „Oppenheimer”
  • James Price, Shona Heath, Zsuzsa Mihalek, „Biedne istoty” (WYGRANA)

Najlepsza charakteryzacja

  • Karen Hartley Thomas, Suzi Battersby i Ashra Kelly-Blue, „Gołda”
  • Kazu Hiro, Kay Georgiou i Lori McCoy-Bell, „Maestro” 
  • Luisa Abel, „Oppenheimer”
  • Nadia Stacey, Mark Coulier i Josh Weston, „Biedne istoty” (WYGRANA)
  • Ana López-Puigcerver, David Martí i Montse Ribé, „Śnieżne bractwo”

Najlepsze kostiumy

  • Jacqueline Durran, „Barbie”
  • Jacqueline West, „Czas krwawego księżyca”
  • Janty Yates i Dave Crossman, „Napoleon”
  • Ellen Mirojnick, „Oppenheimer”
  • Holly Waddington, „Biedne istoty” (WYGRANA)

Najlepsze efekty specjalne

  • Jay Cooper, Ian Comley, Andrew Roberts i Neil Corbould, „Twórca”
  • Takashi Yamazaki, Kiyoko Shibuya, Masaki Takahashi i Tatsuji Nojima, „Godzilla Minus One” (WYGRANA)
  • Stephane Ceretti, Alexis Wajsbrot, Guy Williams i Theo Bialek, „Strażnicy Galaktyki vol. 3”
  • Alex Wuttke, Simone Coco, Jeff Sutherland i Neil Corbould, „Mission: Impossible – Dead Reckoning Part One”
  • Charley Henley, Luc-Ewen Martin-Fenouillet, Simone Coco i Neil Corbould, „Napoleon”

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *