Tegoroczne rozdanie najsłynniejszych nagród filmowych będzie inne od pozostałych. Z powodu pandemii ceremonia wręczenia Oscarów została przesunięta na 26 kwietnia (start o 2:00 nad ranem czasu polskiego). W związku z panującymi zagrożeniami organizatorzy zdecydowali się zrezygnować z tradycyjnej gali. Ogłoszenie poszczególnych zwycięzców odbędzie się w różnych miejscach, także poza Stanami Zjednoczonymi.
Na liście osób walczących o jedną z najważniejszych nagród filmowych, znalazł się Polak Dariusz Wolski, twórca zdjęć do „Nowin ze świata” w reżyserii Paula Greengrassa. Konkurencję ma mocną, ponieważ w tej samej kategorii znaleźli się także Sean Bobbitt („Judasz i Czarny Mesjasz”), Erik Messerschmidt („Mank”), Joshua James Richards („Nomadland”) oraz Phedon Papamichael („Proces Siódemki z Chicago”).
Kim jest Dariusz Wolski?
To operator filmowy, który na co dzień mieszka i pracuje w Los Angeles. Dariusz Wolski urodził się w Warszawie w 1956 roku, studiował w Szkole Filmowej w Łodzi, której nie ukończył. W wieku 23 lat wyjechał do Stanów Zjednoczonych. Po przybyciu do Nowego Jorku w 1979 roku, pracował przy filmach dokumentalnych oraz niskobudżetowych niezależnych produkcjach filmowych.
Przełom w jego karierze nastąpił, kiedy zastąpił operatora filmu „Heart”. Po zakończeniu pracy na planie tego filmu, Wolski przeniósł się do Los Angeles, gdzie współpracował m.in. z Davidem Fincherem, Alexem Proyasem i Jake’em Scottem przy produkcji wideoklipów. Ma na swoim koncie ponad 100 teledysków, w tym klipy takich gwiazd jak Paula Abdul, David Bowie, Elton John, Neil Young, Aerosmith czy Sting.
Następnie był autorem zdjęć do filmów wyprodukowanych przez Rogera Cormana – „Nightfall” i „Land of little Rain”. Ma w swoim dorobku ponad 70 produkcji. Jest autorem zdjęć do „Mrocznego miasta”, trzech pierwszych części sagi „Piraci z Karaibów”, filmów Tima Burtona i ostatnich produkcji Ridleya Scotta, w tym „Prometeusza”, „Marsjanina” i kręconego obecnie „House of Gucci”. W 2004 roku został zaproszony do członkostwa w Amerykańskiej Akademii Filmowej, organizacji przyznającej Oscary. Nominacja za zdjęcia do filmu „Nowiny ze świata” („News of the World”) jest jego pierwszą.
Polskie kostiumy, montaż i muzyka w „Aidzie”
W kategorii Najlepszy Film Międzynarodowy znalazła się „Aida” („Quo vadis, Aida?”), która jest koprodukcją dziewięciu państw, w tym Polski i kandydatem do Oscara zgłoszonym przez Bośnię i Hercegowinę. Dramat w reżyserii Jasmili Žbanić powalczy o Oscara z duńskim „Na rauszu”, „Shao Nian De Ni” z Hongkongu, rumuńskim „Kolektywem” oraz tunezyjskim „L’Homme qui avait vendu sa peau”.
Polską producentką filmu jest Ewa Puszczyńska, za kostiumy odpowiadała Małgorzata Karpiuk, za montaż Jarosław Kamiński, a autorem muzyki jest Antoni Komasa-Łazarkiewicz. Obraz, którego reżyserką i autorką scenariusza jest Jasmila Žbanić, opowiada historię masakry w Srebrenicy z 1995 roku. Aida jest tłumaczką ONZ w małym miasteczku Srebrenica. Kiedy serbska armia przejmuje miasto, jej rodzina znajduje się wśród tysięcy obywateli szukających schronienia w obozie ONZ. Jako osoba mająca wgląd w negocjacje, Aida ma dostęp do kluczowych informacji, które musi interpretować. Co jest na horyzoncie dla jej rodziny i ludzi – ratunek czy śmierć? Który ruch powinna wykonać?
Pełna lista nominacji do Oscarów 2021:
Najlepszy film: „Ojciec”, „Judas and the Black Messiah”, „Mank”, „Minari”, „Nomadland”, „Obiecująca. Młoda. Kobieta”, „Sound of Metal”, „Proces siódemki z Chicago”
Najlepsza reżyseria: Thomas Vinterberg „Na rauszu”, Emerald Fennell „Obiecująca. Młoda. Kobieta”, David Fincher „Mank”, Lee Isaac Chung „Minari”, Chloe Zhao „Nomadland”
Najlepsza aktorka: Viola Davis „Ma Rainey: Matka bluesa”, Andra Day „The United States vs. Billie Holiday”, Vanesa Kirby „Cząstki kobiety”, Frances McDormand „Nomadland”, Carey Mulligan „Obiecująca. Młoda. Kobieta”
Najlepsza aktorka drugoplanowa: Maria Bakalova „Borat 2”, Glenn Close „Elegia dla bidoków”, Olivia Coleman „Ojciec”, Amanda Seyfried „Mank”, Yuh-Jung Youn „Minari”
Najlepszy aktor: Riz Ahmed „Sound of Metal”, Anthony Hopkins „Ojciec”, Chadwick Boseman „Ma Rainey: Matka bluesa”, Gary Oldamn „Mank” Steven Yeun „Minari”
Najlepszy aktor drugoplanowy: Sacha Baron Cohen „Proces siódemki z Chicago”, Daniel Kaluuya „Judas and the Black Messiah”, Leslie Odom Jr. „Pewnej nocy w Miami…”, Paul Raci „Sound of Metal”, LaKeith Stanfield „Judas and the Black Messiah”
Najlepszy scenariusz adaptowany: „Borat 2”, „Ojciec”, „Nomadland”, „Pewnej nocy w Miami…”, „Biały tygrys”
Najlepszy scenariusz oryginalny: „Judas and the Black Messiah”, „Minari”, „Obiecująca. Młoda. Kobieta”, „Sound of Metal”, „Proces siódemki z Chicago”
Najlepsze zdjęcia: Dariusz Wolski „Nowiny ze świata”, Sean Bobbitt „Judas and the Black Messiah”, Erik Messerschmidt „Mank”, Joshua James Richards „Nomadland”, Phedon Papamichael „Proces siódemki z Chicago”
Najlepsze kostiumy: „Emma”, „Mank”, „Ma Rainey: Matka bluesa”, „Mulan”, „Pinokio”
Najlepsza muzyka do filmu: „Pięciu braci”, „Mank”, „Minari”, „Nowiny ze świata”, „Co w duszy gra”
Najlepsza piosenka do filmu: „Fight For You” („Judas and the Black Messiah”), „Hear My Voice” („Proces Siódemki z Chicago”), „Husavik” („Eurovision Song Contest: Historia zespołu Fire Saga”), „Io Sì (Seen)” („Życie przed sobą”), „Speak Now” („Pewnej nocy w Miami…”)
Najlepszy film animowany: „Naprzód”, „Wyprawa na Księżyc”, „Baranek Shaun Film Farmageddon”, „Co w duszy gra”, „Wolfwalkers”
Najlepszy krótkometrażowy film animowany: „Burrow”, „Genius Loci”, „If Anything Happens I Love You”, „Opera”, „Yes-People”
Najlepszy film krótkometrażowy: „Feeling Through”, „The Letter Room”, „The Present”, „Two Distant Strangers, „White Eye”
Najlepszy pełnometrażowy film dokumentalny: „Kolektyw”, „Obóz godności: Rewolucja w życiu niepełnosprawnych”, „Agent Kret”, „Czego nauczyła mnie ośmiornica”, „Time”
Najlepszy krótkometrażowy film dokumentalny: „Colette”, „A Concerto Is a Conversation”, „Do Not Split”, „Hunger Ward”, „Piosenka dla Latashy”
Najlepszy film międzynarodowy: „Na rauszu”, „Shao Nian De Ni”, „Aida”, „Kolektyw”, „L’Homme qui avait vendu sa peau”
Najlepsze efekty specjalne: „Love and Monsters”, „Niebo o północy”, „Mulan”, „Jedyny i niepowtarzalny Ivan”, „Tenet”
Najlepsza charakteryzacja: „Emma”, „Elegia dla bidoków”, „Ma Rainey: Matka bluesa”, „Mank”, „Pinokio”
Najlepsza scenografia: „Ojciec”, „Ma Rainey: Matka bluesa”, „Mank”, „Nowiny ze świata”, „Tenet”
Najlepszy montaż: „Ojciec”, „Nomadland”, „Obiecująca. Młoda. Kobieta”, „Sound of Metal”, „Proces Siódemki z Chicago”
Najlepszy dźwięk: „Misja Greyhound”, „Mank”, „Nowiny ze świata”, „Co w duszy gra”, „Sound of Metal”