Szokująca wizja Polski. W tej alternatywnej, dystopijnej rzeczywistości za bramą zamkniętego osiedla, pod okiem monitoringu, toczy się osobliwa gra. Obserwujemy świat, w którym broń jest legalna, naboje można kupić na stacji benzynowej, a życie ludzi reguluje drastyczny i rygorystyczny, a wprowadzony przez państwo bezwzględny kodeks krwi. Dwie dziewczyny postanawiają zmienić te reguły. W ten sposób zostają wplątane w porachunki między sąsiadującymi rodzinami. Czy możliwe jest odrzucenie zasad rządzących wszechogarniającą kulturą zemsty, pełną przemocy i terroru?
– „Eastern” jest swoistą adaptacją średniowiecznego prawa zwyczajowego o nazwie Kanun. Nie o Kanun tu jednak chodzi, ale o retropijną tęsknotę coraz częściej rezonującą w konserwatywno-populistycznych narracjach obecnych czasów. Film ukazuje dystopijny świat, który rządzi się logiką z przeszłości. Świat, w którym władza (w rodzinie czy w polityce) instrumentalizuje tradycyjne wartości dla własnego interesu. Świat podzielony na Nowaków i Kowalskich oraz jednostkę, która próbuje się z takiej narracji władzy wydostać – tłumaczy reżyser Piotr Adamski.
O reżyserze i autorze zdjęć
Piotr Adamski to artysta wizualny i reżyser filmowy, który ukończył Akademię Sztuk Pięknych w Poznaniu oraz Szkołę Wajdy. Jest autorem wystaw w kraju i za granicą. Wcześniej w Studiu Munka SFP wyreżyserował krótkometrażowy film „Otwarcie”, który przyniósł mu szereg nagród w kraju i za granicą.
Natomiast autorem zdjęć do „Eastern” jest Bartosz Nalazek, absolwent PWSFTViT oraz asystent Janusza Kamińskiego przy ostatnich filmach Stevena Spielberga. Nalazek ma na swoim koncie zdjęcia m.in. do serialu „Artyści”. Film powstał w działającym przy Stowarzyszeniu Filmowców Polskich Studiu Munka w ramach pierwszej edycji programu „60 Minut”. Koproducentem jest Canal+ Polska, a obraz został wsparty przez Polski Instytut Sztuki Filmowej.