Nominowana do Oscara opowieść o poszukiwaniu szczęścia. „Lunana. Szkoła na końcu świata”
13 stycznia, 2023
Od beztroskiego hipisa do lidera obywatelskiego ruchu. Dokument „Fenomen” w kinach
17 stycznia, 2023

„Z ręką na gardle”. Piosenki z repertuaru Ewy Demarczyk w Teatrze Współczesnym

Spektakl w reżyserii Anny Sroki-Hryń ze choreografią Eweliny Adamskiej-Porczyk (fot. Karol Mańk)

„Czy pamiętasz jak ze mną tańczyłeś walca, z panną, madonną, legendą tych lat…” – wszyscy, którzy znają twórczość Ewy Demarczyk od razu rozpoznają ten tekst. Od 14 stycznia za sprawą spektakl „Z ręką na gardle” można go również usłyszeć w warszawskim Teatrze Współczesnym. Na Scenie w Baraku oprócz „Grande Valse Brillante”, zabrzmią utwory śpiewane kiedyś przez Ewę Demarczyk, w nowych aranżacjach przygotowanych przez Jakuba Lubowicza. W obsadzie spektaklu znaleźli się: Natalia Kujawa, Monika Pawlicka, Natalia Stachyra, Michał Juraszek, Przemysław Kowalski, Tomasz Osica i Jakub Szyperski. Całość reżyseruje Anna Sroka-Hryń, którą widzowie znają m.in. z muzycznej realizacji „A planety szaleją. Młodzi w hołdzie Korze”.

– Inspiracją do powstania spektaklu „Z ręką na gardle” jest ikoniczna postać Ewy Demarczyk – wybitnej pieśniarki, osobowości scenicznej, czarnego anioła. Repertuar po który sięgała był nie tylko wymagający muzycznie i literacko, ale był pisany na wielkie emocje – mówi Anna Sroka-Hryń. Jak dodaje, „Ewa Demarczyk była jedna i jedyna. Była niepowtarzalnym zjawiskiem”.

– Nasz spektakl jest dialogiem rozpisanym na siedem głosów, siedem osobowości scenicznych. Świat, w którym spotykają się bohaterowie jest miejscem, w którym konfrontują się sami ze sobą, ze swoim sumieniem. Malachit, Latrodectus mactans, Wilk, Ćma, Mewa, Lód, Ariel odkrywają zakamarki ludzkiej duszy i oswajają lęki, wyruszają w podróż, którą muszą odbyć, żeby zrozumieć sens istnienia – tłumaczy reżyserka.

(fot. Karol Mańk)

Zespół i realizacja

Na scenie śpiewającym aktorom towarzyszyć będą muzycy: Jakub Lubowicz /Jacek Kita (fortepian), Marcin Murawski /Piotr Filipowicz (kontrabas) i Jakub Szydło (instrumenty perkusyjne).

Realizatorami dźwięku są: Mirosław Bestecki, Miłek Smyl, Paweł Zawadzki. Za choreografię odpowiada Ewelina Adamska-Porczyk, za scenografię – Grzegorz Policiński, za kostiumy – Sabina Czupryńska, a za reżyserię światła – Piotr Hryń. Przygotowaniem wokalnym zajęła się Monika Malec, a asystentka reżyserki to Natalia Stachyra.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *