Ostatnim wyróżnionym tą nagrodą dziełem Polańskiego był „Nóż w wodzie” z 1962 roku. „Oficer i szpieg” zdobył również cztery nominacje do Europejskich Nagród Filmowych, a we Francji zgromadził już ponad 1,5 miliona widzów. – Już od dawna chciałem nakręcić film o sprawie Dreyfusa, nie jako dramat kostiumowy, lecz jako historię szpiegowską. W ten sposób można pokazać podobieństwo historycznej afery do tego, co dzieje się w dzisiejszym świecie: prześladowania mniejszości, absurd środków bezpieczeństwa, tajne trybunały wojskowe, wymykające się spod kontroli agencje wywiadowcze, ukrywanie faktów przez rządy, tworzenie fake newsów i wściekłą prasę. Perfekcyjne poprowadzona intryga pokazuje system, w którym samo nakręcająca się spirala nienawiści niebezpiecznie zaczyna przypominać współczesność. „Oficer i szpieg” to film o tym, jak historia się powtarza, a jeden człowiek, na przekór wszystkim walczący o sprawiedliwość, może zmienić bieg wydarzeń – mówi Roman Polański.
To oparta na faktach historia Alfreda Dreyfusa, francuskiego oficera skazanego na dożywocie za zdradę swojej ojczyzny i zesłanego na Wyspę Diabelską u wybrzeży Gujany Francuskiej. Nowy szef wywiadu – Georges Picquart, wkrótce po uwięzieniu Dreyfusa odkrywa, że dowody przeciwko skazanemu oficerowi zostały spreparowane. Wbrew swoim przełożonym, Picquart postanowi ujawnić prawdę za wszelką cenę. Stawką w tej grze jest nie tylko błyskotliwie rozpoczęta kariera Picquarta, ale i wielki międzynarodowy skandal, który zmieni bieg historii.
Hit międzynarodowego boxoffice’u
„Oficer i szpieg” to według wielu krytyków „powrót mistrza”. Legendarny francuski krytyk, Michel Ciment z prestiżowego miesięcznika „Positif” ocenił film na maksymalną ilość gwiazdek (5/5). „Pięknie nakręcony, angażujący film. Polański stworzył coś, co przetrwa wieki. Im dłużej patrzysz na ten piękny obraz, tym bardziej on ci imponuje i oszałamia” – ocenia The Guardian i przyznaje 4/5 gwiazdek. Zachwycony Phil de Semlyen z TimeOut (5/5 gwiazdek) podkreśla, że czuć „bardzo osobisty” charakter filmu. The Standard przyznaje 4/5 gwiazdek i określa film jako „masterclass z robienia filmów historycznych”. ScreenDaily dodaje, że film Polańskiego „to nie dość, że inteligentnie poprowadzony thriller, ale również potencjalny hit międzynarodowego boxoffice’u”.
Scenografię do filmu stworzył stały współpracownik Polańskiego – Jean Rabasse, który zasłynął ze swoich odważnych i wizjonerskich projektów przy dziełach Bernardo Bertolucciego („Marzyciele”), Jean Pierre Jeuneta („Miasto zaginionych dzieci”), a także Gaspara Noé („Climax”). Autorem ścieżki dźwiękowej jest Alexandre Desplat, obecnie jeden z najsłynniejszych kompozytorów muzyki filmowej na świecie, zdobywca dwóch Oscarów za muzykę do „Grand Budapest Hotel” i „Kształtu wody”.