To oczywiście obrazy olejne, szkice i szkicowniki, a także prace na papierze. – Wśród tych dzieł jest 14 obiektów, które nie były dotychczas prezentowane – podkreśla dr Arkadiusz Krawczyk, odpowiedzialny za współpracę kuratorską przy poznańskiej edycji wystawy. To m.in. obrazy: „Przed deszczem” (ok. 1872), „Krajobraz o zmierzchu” (1894), „Staw” (po 1900), „Świt” (ok. 1911) oraz „Kulig” (1884), znany także pod tytułem „Karnawał w Polsce”). – To obraz niezwykły ze względu na jego pochodzenie. Przed wojną należał do rodziny Raczyńskich z Rogalina. Po wybuchu II wojny światowej został sprzedany, a następnie pojawił się na zagranicznym rynku aukcyjnym i został zakupiony przez prywatnego kolekcjonera na aukcji w jednym z brytyjskich domów aukcyjnych – mówi dr Krawczyk. W ten sposób ponownie powrócił do Polski. – Mamy tę przyjemność pierwszy raz prezentować ten obraz w Poznaniu – dodaje współkurator wystawy.
Przy okazji zwiedzania warto też zwrócić uwagę na przestrzeń, w jakiej prezentowane są prace Józefa Chełmońskiego. – To, co jest atutem poznańskiej wystawy to tzw. odejście, przestrzeń, którą muzeum dysponuje, co zapewnia i bardzo ciekawe perspektywiczne widoki i zupełnie inną percepcją obrazów – przyznaje Wojciech Głowacki, jeden z kuratorów warszawskiej odsłony. Jak dodaje, najlepiej to widać na przykładzie dzieła zatytułowanego „Targ na konie w Bałcie”. – To jest obraz, który w przestrzeni naszego muzeum wydawał się niesłychanie monumentalny, tymczasem tutaj – w Poznaniu, zupełnie nie ma tego ciężaru – wydaje się znacznie lżejszy – podkreśla Głowacki.
Wymiana prac na papierze i kart szkicowników
Istotną grupę dzieł, które można zobaczyć tylko w Muzeum Narodowym w Poznaniu, stanowią rysunki, m.in.: „Tańczące pary chłopskie”, „Tańcząca wieśniaczka”, „Rusinka”, „Dziewczyna wiejska na tle zabudowań i słoneczników”, a także szkice do obrazu z końmi i jeźdźcami oraz do „Targu na konie”. Prace te pozwalają zapoznać się z warsztatem artysty i tematami, jakie podejmował, np. polska wieś, koński żywioł i dziki pejzaż.
Część prezentowanej kolekcji będzie ulegała wymianie, co ma związek z obostrzeniami konserwatorskimi. Pozwoli to publiczności na zapoznanie się z zupełnie nowymi pracami artysty. Ci, którzy widzieli wystawę w marcu, aby zobaczyć szkice do takich obrazów jak: „Bociany” (1900), „Polowanie na głuszca” (1890) czy „Skowronek” (1895), powinni ponownie zawitać w progi MNP. Kolejna wymiana prac na papierze nastąpi w maju.
Warto pamiętać, że w sali z pracami na papierze znajduje się wybór aż 8 szkiców poświęconych polskiej wsi, które są prezentowane tylko w Poznaniu. W związku z tym, ta część ekspozycji się nie zmieni.
Wystawę „Józef Chełmoński 1849-1914″, której jednym z patronów medialnych jest Kultura wokół Nas – można oglądać do 29 czerwca.