Pan Ein, to antykwariusz i restaurator, który żyje współcześnie w jednym z miast gdzieś w Europie. Jest dobrym obywatelem, płaci regularnie podatki i nie wtrąca się do polityki, ale do czasu. Spokojny byt pana Eina i jego rodziny zakłócają włodarze miasta, którzy, ofiarowują mu, rzekomo dla jego dobra, opiekę przed szerzącymi się pożarami. Eskalacja tej „opieki” zmusza go do działania.
W przeciwieństwie do pierwowzoru ze sztuki Maxa Frischa, pan Ein nie jest obojętny. Czy samotnie wygra ten pojedynek z bezwzględną władzą?
Utrata wolności przez uszczęśliwianie
– To jest lekcja, jak władza postępuje z przeciętnym obywatelem, który sobie żyje w spokoju, nie interesuje się polityką, aż tu nagle przychodzi nowa władza, która mówi, że będzie go uszczęśliwiać. On nie może tego pojąć, aż zaczyna się buntować, bo nie wytrzymuje tego absurdu – mówi odtwórca roli Pana Eina, aktor Leon Charewicz. Jak dodaje, obywatel jest w tym wszystkim spychany coraz bardziej, przez to uszczęśliwianie.
– Pod płaszczykiem obrony bohaterów przed rzekomym zagrożeniem, jakim są wybuchające w różnych miejscach pożary, zostaje odbierana mieszkańcom tego miasteczka wolność, w bardzo subtelny, delikatny sposób – wyjaśnia Monika Kwiatkowska, która wciela się w postać Prześlicznej, żony Pana Norma.
Obsada i twórcy
Autorem przekład sztuki Wiktora Szenderowicza jest Jerzy Czech. Za reżyserię odpowiada Wojciech Adamczyk. Scenografia to dzieło Marceliny Kunikowskiej-Początek, a kostiumy Anny Englert.
W obsadzie znaleźli się: Joanna Jeżewska, Monika Kwiatkowska, Monika Pikuła, Ewa Porębska, Kinga Tabor, Leon Charewicz, Remigiusz Jankowski, Mateusz Król, Jan Pęczek, Szymon Roszak, Zbigniew Suszyński, Sebastian Świerszcz oraz Andrzej Zieliński.