Alfons Mucha przyszedł na świat 24 lipca 1860 roku na Morawach, w usytuowanych około 30 kilometrów od Brna Ivančicach. Ojciec artysty, Ondřej (1825–1891), po odbyciu obowiązkowej siedmioletniej służby w CK armii, w 1852 roku założył rodzinę i znalazł zatrudnienie jako urzędnik w tutejszym sądzie. Nie dane mu jednak było długo cieszyć się szczęściem, ponieważ po kilku latach żona zmarła na gruźlicę i osierociła trójkę dzieci: Aloisię, Antoninę i Augusta. W 1858 roku poznał bawiącą u krewnych w Brnie pannę Amálię Malę (1822–1880) i wkrótce ożenił się powtórnie. Bliscy panny młodej ze strony matki wywodzili się z Polski, a jej ojciec był młynarzem w Budišovie. Mimo skromnego urodzenia matka artysty dzięki posadzie guwernantki w arystokratycznej wiedeńskiej rodzinie była osobą oczytaną i obytą w świecie. W następnych latach pojawiły się młodsze siostry malarza: Anna i Anděla.
W domu panowały skromne warunki, ale Muchowie tworzyli zgodną i kochającą się rodzinę. Dwójka dorosłych, szóstka dzieci i służąca gnieździli się w służbowym mieszkaniu, przylegającym do sądowego aresztu. Mimo to dzieciom niczego nie brakowało, a rodzice starali się zapewnić pociechom przynajmniej podstawowe wykształcenie. Jak głoszą rodzinne legendy, mały Alfons już od najmłodszych lat przejawiał talent plastyczny, rysował zanim nauczył się chodzić, raczkując z zawiązanym na wstążce u szyi ołówkiem. Jako przedszkolak zadziwiał otoczenie z równą wprawą posługując się prawą i lewą ręką.
Oni uwierzyli w jego talent
Pochodzący z Moraw, pozostających w XIX wieku w domenie Austro-Węgier, wyrósł w biedzie i długo nie mógł odnaleźć życiowego powołania. Zrządzeniem fortuny spotkał kilka wierzących w jego talent osób: nauczyciela muzyki w Ivančicach, pana Vollbergera, dzięki któremu wyrwał się do Brna, chórmistrzów Pawła Křížkovskiego i Jana Nesvadbę, którzy pomogli młodzieńcowi w dużym mieście, hrabiego Eduarda Khuen-Belasiego, który sfinansował jego edukację artystyczną w Monachium i eskapadę do Francji, sławną paryską diwę Sarah Bernhardt, która pomogła mu rozwinąć skrzydła, gdy przymierał głodem nad Sekwaną, i Charlesa Richarda Crane’a, który zapewnił twórcy środki na realizację Epopei słowiańskiej i wspierał Alfonsa w próbach artystycznego podboju Ameryki.
Brzemienne w skutki przypadki sprawiły, że Czech był wewnętrznie przekonany o swojej życiowej misji. Wiarę w nią pogłębił wyniesiony z domu katolicyzm oraz zaangażowanie w ruch wolnomularski. W efekcie opuścił tak bardzo łaskawy dla niego Paryż i pokonał wiele przeciwieństw, by wrócić u szczytu powodzenia do ojczyzny. Okres formowania się państwowości Czech i Słowacji był czasem triumfu i goryczy. Starzejący się twórca, mimo zdobytej międzynarodowej sławy, był przyjmowany z rezerwą i postrzegany jako obcy, dodatkowo u progu drugiej dekady XX stulecia secesja była stylem przebrzmiałym. Narażony na ataki artystów spod znaku awangardy, cieszył się sympatią oficjalnych władz i chętnie włączył się w różne artystyczne przedsięwzięcia młodego państwa, lecz jego próby nobilitacji żywiołu słowiańskiego spotkały się z zarzutami o szowinizm i nacjonalizm. Gdy umierał, w lipcu 1939 roku, towarzyszyło mu poczucie klęski. Kilka miesięcy wcześniej zniknęła z mapy Europy rozgrabiona przez sąsiadów Czechosłowacja, a on sam, złamany gestapowskimi torturami, stracił wolę życia.
Pod linkiem istnieje możliwość zakupu: https://www.empik.com/alfons-mucha-mistrz-secesji-i-plakatu-ristujczina-luba,p1522516729,ksiazka-p?fromSearchQuery=+alfons+mucha.+mistrz+secesji+i+plakatu