Wykorzystane w przedstawieniu teksty zaczerpnięto z „Kabaretu Starszych Panów” , ale także z cyklów: „Teatr nieduży”, „Teksty rozproszone” oraz „Wieczory Wspomnień Kabaretu Jeszcze Starszych Panów”. – Całość tworzy fabularną opowieść o pięciu postaciach. Niezwiązane pierwotnie ze sobą sceny tworzą spójną historię, przesyconą surrealizmem, absurdem, groteską, pełne są błyskotliwego dowcipu i zaskakujących wydarzeń – mówi reżyser przedstawienia.
Jak dodaje, „Przybora ma niebywałą zdolność do precyzyjnej obserwacji, a zarazem umiejętność przeistaczania tychże obserwacji w abstrakcyjne dialogi i piosenki”. – Można odpowiedzialnie stwierdzić, że Przybora osiągnął niezwykłą biegłość w poruszaniu się w gęstwinie elementów polskiej tożsamości i potrafi zestawiać je zaskakująco i twórczo – podkreśla Łukasz Fijał.
Odpowiedzi na trudne pytania w „Domu Wyobraźni”
Co ma powiedzieć szefowi pracownik, który dostrzegł, że „grawitacja mu maleje”? Albo kim właściwie jest Dosmucacz – postać, która pojawia się nazbyt szczęśliwym ludziom, by opowiadać smutne i groteskowe historie? Na czym polega praca Pogłębiacza, który zajmuje się ludźmi zbyt płytko podchodzącymi do zagadnień? W „Domu Wyobraźni” każdy bez trudu znajdzie odpowiedzi na te pytania. Umożliwia on też obcowanie z pięknem, ze sztuką wysoką. To tutaj toczą się surrealistyczne rozmowy, a piosenki są eksplozją emocji lub artystycznym popisem.
W obsadzie spektaklu zobaczymy: Beatę Rybotycką oraz Ewę Kaim, które wymiennie będą grać Damę z Kluczem, Andrzeja Roga i Krzysztofa Pluskotę w roli Teoretyka, Agatę Myśliwiec-Grząślewicz i Joannę Pocicę jako Dziewczynę Lakoniczną oraz Aleksandra Talkowskiego i Łukasza Szczepanowskiego w roli Chłopca Lakonicznego. Część muzyczną obsady tworzą: Konrad Mastyło (pianista) oraz Michał Braszak i Szymon Frankowski (kontrabasiści).
Reżyser, a z zamiłowania strażak
Łukasz Fijał to absolwent historii na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz reżyserii dramatu w PWST im. L. Solskiego w Krakowie. Dotychczas wyreżyserował pięć spektakli: „Brzydal” w teatrze im. L. Solskiego w Tarnowie, „Miedzianka” w teatrze im. C. K. Norwida w Jeleniej Górze, „Leonce i Lena” w Teatrze Studyjnym w Łodzi, zaś ostatnie dwa to przedstawienia muzyczne: „Starsi Panowie znów” oraz „Disco Solski” w Tarnowie.
Pracuje jako asystent Krzysztofa Jasińskiego, dyrektora teatru STU w Krakowie, był również asystentem reżyserów: Krzysztofa Pluskoty, Jarosława Kiliana i Józefa Opalskiego. Jego zainteresowania to etnografia, historia starożytna, teatr muzyczny i muzyka tradycyjna: wojskowa, ludowa, miejska. Za najbliższą sobie epokę w sztuce uważa modernizm. Z zamiłowania strażak OSP w rodzinnej Radgoszczy, zbieracz grzybów oraz wytwórca domowego wina.