Urodzoną w 1859 roku we Wrocławiu malarkę w artystycznym rozwoju przez wiele lat wspierał ojciec Adolf Staats, zamożny kupiec i radny miejski. Mimo, iż w stolicy Dolnego Śląska istniała już Królewska Szkoła Sztuki i Przemysłu Artystycznego, to Gertrud nie mogła liczyć na przyjęcie w szeregi jej studentów. Swoją edukację, podobnie jak rówieśniczki, musiała oprzeć na prywatnych lekcjach malarstwa i rysunku.
Przez pewien czas była uczennicą wybitnego pejzażysty wrocławskiego Adolfa Dresslera w Pracowni Mistrzowskiej przy Śląskim Muzeum Sztuk Pięknych we Wrocławiu. Było to miejsce szczególne, wolne od uprzedzeń i anachronicznych tradycji malarskich panujących na akademiach.
Wyznaczała nowe kierunki
Miłością malarki były pejzaże, a wpływ na to miały m.in. wyprawy z Dresslerem w Karkonosze, a potem także samodzielne studia. W 1882 roku Gertrud Staats podjęła bowiem półroczną edukację w berlińskiej Akademii Sztuki, gdzie uczyła się pod kierunkiem Hansa Frederika Gudego, norweskiego malarza pejzażu romantycznego, a potem u Franza Frederika Skarbiny, niemieckiego impresjonisty. Następnie kontynuowała naukę we Wrocławiu w Pracowni Mistrzowskiej Malarstwa Krajobrazowego pod kierunkiem Carla Covena Schirma.
Po jej ukończeniu wiele podróżowała, głównie po Niemczech i Austrii. W kolonii artystycznej w Dachau spotkała malarza Adolfa Hölzela. Malowała przede wszystkim pejzaże i martwe natury. Ta tematyka, nie obciążona tak bardzo regułami akademickimi, wyznaczała nowy kierunek rozwoju malarstwa. Gertrud Staats stała się jednym z czołowych przedstawicieli śląskiego malarstwa pejzażowego na początku XX wieku. Jej twórczość, która zyskała szerokie uznanie poza Śląskiem, utrzymana nadal pod wpływem XIX-wiecznego malarstwa pejzażowego, dzięki ingerencji nowych impulsów związanych z impresjonizmem, a później secesją, jest również wspaniałym przykładem artystycznego przejście do nowoczesności.
Wzór do naśladowania
Gertrud Staats była także animatorką wrocławskiego życia kulturalnego, a swoje prace prezentowała na wystawach indywidualnych oraz zbiorowych, m.in. w Londynie i Chicago. W jej pracowni spotykali się ludzie związani ze sztuką. W 1902 roku wspólnie z innymi malarkami założyła Stowarzyszenie Artystek Śląskich. Dla wielu swoich następczyń stała się wzorem do naśladowania, a jej talent, upór w dążeniu do celu oraz artystyczny sukces jaki osiągnęła, do dziś budzi podziw w wśród badaczy sztuki.
Nadal uważana jest za jedną z najważniejszych osobowości artystycznych Śląska, ponieważ jej twórczość jest przykładem wysokiej jakości i wrażliwości sztuki kobiecej w świecie zdominowanym przez mężczyzn. Kobiety takie jak Gertrud Staats – swoim kunsztem i postawą wytrąciły z rąk ostatnie argumenty tym, którzy sprzeciwiali się dostępowi kobiet do uczelni wyższych.
Odkryta na nowo
Zmarła we Wrocławiu 1938 roku, jej bogaty dorobek artystyczny znalazł się w kolekcjach prywatnych oraz muzealnych. Jednak pamięć o tej artystce, tak mocno związanej ze Śląskiem, nie przetrwała do naszych czasów. Dopiero ostatnie lata przyniosły zainteresowanie sztuką kobiecą przełomu XIX i XX wieku, czego efektem było ponowne odkrycie twórczości tej malarki.
Prace prezentowane na wystawie w Pałacu Królewskim pochodzą zarówno ze zbiorów muzealnych jak i kolekcji prywatnych. Do wystawy wydany został katalog.