Opowieść o mieście w zderzeniu z chorobą. „Anioły w Warszawie” w Dramatycznym
20 marca, 2025
Fortepian nieśmiertelnych. Czemu najlepsi grają na instrumentach Steinway & Sons?
25 marca, 2025

Spektakl z pasją i humorem. Opera „Napój miłosny” w Teatrze Wielkim w Łodzi

To dzieło przyniosło kompozytorowi Gaetano Donizettiemu sławę w całej Europie. O tym, jak bardzo opera „Napój miłosny” spodobała się publiczności może świadczyć fakt, że w kilka lat od prapremiery była już wystawiana w większości ówczesnych teatrów operowych. Powodzenie dzieła wynikało zapewne z jego nastrojowości, subtelności libretta i świeżości muzyki. Donizetti daje w nim artystom okazję do zabłyśnięcia popisowymi partiami, a każda z postaci prezentuje się sugestywnie i czytelnie. Jak na operę buffa przystało, nie brak tam scen czysto komicznych, które wzbudzają salwy śmiechu wśród publiczności. Arcydzieło stworzone przez Gaetana Donizettiego w Teatrze Wielkim w Łodzi reżyseruje Wojciech Adamczyk, a za pulpitem dyrygenckim stanie Rafał Janiak. Za kostiumy odpowiada Maria Balcerek, a za scenografię Marek Chowaniec. Podwójna premiera to dni 22 i 23 marca.

Nemorino główny bohater „Napoju miłosnego” to ulubiona rola samego Maestro Pavarottiego, a aria Nemorina „Una furtiva lagrima” to jedna z najsłynniejszych arii operowych w całych dziejach gatunku. Zatem nowa inscenizacja tej opery w Teatrze Wielkim w Łodzi najpewniej nie będzie potrzebowała „napoju miłosnego”, żeby się w niej zakochać, tak zresztą jak i główni bohaterowie tej historii.

To melodrama giocoso w dwóch aktach, której autorem libretta jest Felice Romani. Prapremiera odbyła się w Mediolanie, w Teatro della Canobbiana, 12 maja 1832 roku. Premiera polska z kolei w Warszawie, siedem lat później. Spektakl grany jest w języku włoskim z napisami w języku polskim.

Realizatorzy i obsada
Za reżyserię spektaklu odpowiada Wojciech Adamczyk, a kierownictwo muzyczne sprawuje Rafał Janiak, zastępca dyrektora Teatru Wielkiego w Łodzi. Scenografia to dzieło Marka Chowańca, kostiumy – Marii Balcerek, a światłem zajął sie Jędrzej Skajster. Przygotowanie chóru należy do Rafała Wiechy, asystentam reżysera są: Waldemar Stańczuk i Adam Grabarczyk, asystentami dyrygenta – Daniel Mieczkowski (dyrygent rezydent) i Julianna Janaszek, a asystentką scenografa – Anna Macugowska. Rolę inspicjentek pełnią Karolina Filus i Eliza Wacławik.

W obsadzie znaleźli się: Aleksandra Borkiewicz-Cłapińska, Alina Tkachuk, Bohdana Habryielian (Adina), Krzysztof Lachman, Maciej Tomaszewski (Nemorino), Armando Piña, Arkadiusz Anyszka (Belcore), Daniel Mirosław, Robert Ulatowski (Dulcamara), Patrycja Krzeszowska, Katarzyna Pawłowska (Giannetta) i Mariusz Ciechowicz (Notariusz), a także Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego w Łodzi.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *