Film inspirowany prawdziwymi wydarzeniami. „Dobry zdrajca” premierowo na VOD
7 maja, 2021
Nieznane historie niezwykłych kobiet. Bogata w szczegóły książka „Z polskiego domu”
8 maja, 2021

„Różne spojrzenia. Malarstwo holenderskie i flamandzkie”. Nowa wystawa w Narodowym

Hendrick de Meijer (ok. 1620–po 1689), „Statki i łodzie na Mozie, w oddali widok Dordrechtu z Grote Kerk” (fot. mat. pras.)

Natura i codzienność upływająca w jej rytmie, polityka i ekonomia, religia i społeczne wartości, podróże i wizja słonecznej Italii czy wreszcie bogactwo środków wyrazu. Wokół tych zagadnień koncentruje się nowa wystawa XVII-wiecznego malarstwa holenderskiego i flamandzkiego w Muzeum Narodowym w Warszawie. Na ekspozycji czasowej prezentowana jest kolekcja należąca do Towarzystwa Ubezpieczeniowego ERGO Hestia. Wystawę, która można oglądać do 25 lipca, dopełniają dzieła ze zbiorów MNW.

Ekspozycję podzielono na siedem sekcji („spojrzeń”). Pejzaże, martwe natury, sceny rodzajowe przedstawiono w kontekście politycznych, ekonomicznych oraz artystycznych przemian epoki. Propozycje te nie są jednak arbitralne. Zapraszamy widzów do poszukiwania własnych perspektyw, które pozwolą lepiej zrozumieć przeszłość zapisaną w dziełach dawnych mistrzów – mówi Aleksandra Janiszewska, kuratorka wystawy. Na ekspozycji prezentowane zostaną 52 prace: 10 z MNW i 42 z kolekcji prywatnej, namalowane przez artystów takich jak Salomon van Ruysdael, David Teniers młodszy, Jan Porcellis, Gabriel Metsu i Jan Breughel młodszy.

Początki kolekcji dzieł sztuki dawnej Towarzystwa Ubezpieczeniowego ERGO Hestia sięgają roku 2008. Zbiór ten jest unikatem w skali kraju, ponieważ prywatni kolekcjonerzy korporacyjni w Polsce najczęściej gromadzą dzieła sztuki nowoczesnej. Część prac należących do ERGO Hestii jest sygnowana przez twórców, co podnosi wartość kolekcji.

François Ryckhals (1609–1647), „Scena w karczmie”

Codzienność, natura i pejzaż

Jedną z najważniejszych cech malarstwa holenderskiego w XVII wieku jest wyraźny podział gatunkowy. Pejzaże ukazywały piękno rodzimej przyrody i rytm codziennego życia. Popularnością cieszyły się sceny marynistyczne, widoki miast, obrazy wnętrz kościelnych, różnorodne sceny rodzajowe i martwe natury. Podejmowane przez artystów tematy wynikały z potrzeb odbiorców, którzy poszukiwali dzieł nie tylko pięknych, ale również skłaniających do refleksji nad wartościami, różnorodnością Boskiego stworzenia czy złożonością ludzkiej natury.

Prezentowane na wystawie malarstwo kształtowało się w nowej sytuacji politycznej i religijnej. Mieszczańskie, protestanckie społeczeństwo Północnych Niderlandów cieszyło się dopiero co wywalczoną wolnością spod hegemonii katolickiej Hiszpanii. Przyjęcie kalwinizmu jako religii państwowej znalazło odzwierciedlenie w sztuce. Protestantyzm nie uprawia kultu świętych, dlatego obrazy zniknęły z wnętrz kościołów. Przedstawienia religijne stanowiły bezpośrednią ilustrację tekstu Biblii i zdobiły głównie wnętrza prywatne.

David Teniers młodszy (1610–1690), „Scena przy studni”

Bogactwo znaczeń

XVII-wiecznych miłośników sztuki charakteryzowało zamiłowanie do rozwiązywania zagadek ukrytych w malarskich kompozycjach. Odczytanie przekazu zawartego w kumulacji przedmiotów codziennego użytku wymagało od odbiorcy szerokiej wiedzy humanistycznej, znajomości Biblii i bystrego umysłu.

Artyści, których prace można zobaczyć na wystawie, tworzyli w Antwerpii oraz w Amsterdamie, Hadze, Utrechcie, Haarlemie, Lejdzie i Rotterdamie. Jednak inspiracji poszukiwali także w słonecznej Italii. Rzym, będący ówcześnie stolicą sztuki, wyznaczał nowe trendy, które podejmowali także artyści na Północy. W ich dziełach można odnaleźć nie tylko fascynację alpejskim krajobrazem, ale i na nowo odkrywaną kulturą antyczną.

Cornelis Beelt (przed 1612–po 1664), „Pejzaż zimowy z postaciami jeżdżącymi na łyżwach”

Podróż w czasie w MNW

Muzeum Narodowe w Warszawie może poszczycić się największą w Polsce, liczącą ponad 900 prac kolekcją malarstwa holenderskiego i flamandzkiego. Jej reprezentatywna część stale pokazywana jest w Galerii Sztuki Dawnej MNW. Galeria i wystawa „Różne spojrzenia. Malarstwo holenderskie i flamandzkie z kolekcji ERGO Hestii” stwarzają niepowtarzalną okazję, by zanurzyć się w klimat XVII-wiecznych miast, szlacheckich dworów i magnackich rezydencji.

Wystawie towarzyszy różnorodny program edukacyjny oraz bogato ilustrowany katalog w polskiej i angielskiej wersji językowej.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *