Obrazy, przedmioty czy asamblaże. Wystawa „Surrealizm. Inne mity” w MNW
9 maja, 2024
Szwedzka czwórka z milionami sprzedanych albumów. Historia zespołu ABBA
31 maja, 2024

Polscy wiolonczeliści na 2., 3. i 4. miejscu. Kto zwyciężył w 12. Konkursie Lutosławskiego?

W Konkursie zwyciężyła Tae-Yeon Kim z Korei Południowej (fot. Marta Ankiersztejn)

Tae-Yeon Kim z Korei Południowej zwyciężyła w 12. Międzynarodowym Konkursie Wiolonczelowym im. Witolda Lutosławskiego. Kolejne miejsce zajęli polscy reprezentanci – Maria Leszczyńska – 2. miejsce, Antoni Wrona – 3. miejsce, a Gustaw Bafeltowski – 4. miejsce. Ostatnie miejsce w finale przypadło Hiszpanowi Estebanowi Jiménezowi Suárezowi. Decyzje podjęło międzynarodowe jury pod przewodnictwem Romana Jabłońskiego. Przez jedenaście dni konkursu odbyły się przesłuchania w trzech etapach. Zakończyły je koncerty pięciorga finalistów z towarzyszeniem Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Marka Mosia. Wydarzenie, którego organizatorem jest Narodowy Instytut Muzyki i Tańca, a współorganizatorem Fundacja Na Rzecz Promocji Młodych Wiolonczelistów oraz Filharmonia Narodowa – zakończy Gala wręczenia nagród połączona z Koncertem Laureatów w Sali Koncertowej Filharmonii Narodowej. Patronem medialnym Konkursu jest portal Kultura wokół Nas.

– Tegoroczny Konkurs był bardzo ciekawy, a jego poziom bardzo wysoki. Każdy z uczestników wniósł tu nie tylko swój talent, charyzmę ale też ciężką pracę. To było bowiem bardzo wymagające wydarzenie i bardzo potrzebne. Potrzebne, ponieważ pokazało siętu bardzo dużo młodych wybitnych wiolonczelistów z różnych krajów, co daje nam skalę porównawczą. Można zobaczyć wpływy różnych szkół, sposobów gry i interpretacji. Takie porównania wpływają na rozwój i inspiracje wszystkich młodych wiolonczelistów – powiedział Roman Jabłoński, przewodniczący jury.

– Jesteśmy dumni z tego, że 12. Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego powrócił po sześciu latach przerwy, ciesząc się zainteresowaniem tak znakomitych uczestników z całego świata. Gratulujemy wszystkim laureatom, a zwłaszcza zwyciężczyni Tae-Yeon Kim. Porywającenas charyzma, talent i pasja widoczne u wszystkich uczestników, potwierdzają potrzebę organizowania tego typu wydarzeń dla muzyków z całego świata, zwłaszcza młodych. Dzięki takim konkursom wyłaniają się nie tylko kolejne osobowości muzyczne, ale i nowe trendy wykonawcze – podsumowała Paula Lis-Sołoducha, dyrektor Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca – organizatora konkursu.

(fot. Marta Ankiersztejn)

Nagrody i specjalne nagrody regulaminowe

11-osobowe jury pod przewodnictwem Romana Jabłońskiego (Polska), w którym zasiadali: Mindaugas Bačkus (Litwa), Andrzej Bauer (Polska), Magdalena Bojanowicz (Polska), Henri Demarquette (Francja), Roel Dieltiens (Belgia), Anssi Karttunen (Finlandia), Yuri Laniuk (Ukraina), Jens Peter Maintz (Niemcy), Tomasz Strahl (Polska) i Marcin Zdunik (Polska) ogłosiło Laureatów 12. Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. Witolda Lutosławskiego:

I Nagroda w wysokości 20.000 EUR Tae-Yeon Kim (Korea Południowa)
II Nagroda w wysokości 10.000 EUR – Maria Leszczyńska (Polska)
III Nagroda w wysokości 5.000 EUR – Antoni Wrona (Polska)
IV Nagroda w wysokości 2.500 EUR – Gustaw Bafeltowski (Polska)
Wyróżnienie w wysokości 1.250 EUR – Esteban Jiménez Suárez (Hiszpania)

Przyznano również specjalne nagrody regulaminowe: Nagrodę za wybitne wykonanie Wariacji Sacherowskiej na wiolonczelę solo Witolda Lutosławskiego – 1.000 EUR otrzymał Esteban Jiménez Suárez z Hiszpanii, a Nagrodę za wybitne wykonanie Grave Witolda Lutosławskiego – 1.000 EUR otrzymała Tae-Yeon Kim – Korea Południowa.

(fot. Marta Ankiersztejn)

O laureatach

Tae-Yeon Kim (Korea Południowa) to stypendystka programu Jeanette S. Epstein Memorial w amerykańskim Curtis Institute of Music, gdzie studiuje pod kierunkiem Gary’ego Hoffmana i Petera Wileya. Zdobyła wiele nagród i wyróżnień: srebrny medal i nagrodę za najlepszą interpretację utworów Jana Sebastiana Bacha na International Tchaikovsky Competition for Young Musicians (2023), pierwszą nagrodę (w kategorii juniorów) na Antonio Janigro International Cello Competition (2021), pierwszą nagrodę i nagrodę dyrygenta na Gustav Mahler Prize Cello Competition(2020), drugą nagrodę na OSAKA International Music Competition. 

Wygrała też wiele konkursów odbywających się w Korei Południowej: Ewha-Kyunghyang Music Competition, Music & Chunchu Competition, Yewon Competition, Seoul Classic Music Competition, Strad Music Competition, Eumyeon Music Competition, Vivace Music Festival Competition. Była najmłodszą półfinalistką International Paulo Cello Competition w Helsinkach (2023), otrzymała też Kumho Musician Award – nagrodę przyznawaną szczególnie utalentowanym koreańskim muzykom młodego pokolenia.

(fot. Marta Ankiersztejn)

Maria Leszczyńska (Polska) naukę gry na wiolonczeli rozpoczęła w wieku ośmiu lat w klasie Michała Nyżnyka, a następnie kontynuowała u Marcina Zdunika. Jest absolwentką Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w klasie Andrzeja Bauera. Obecnie studiuje pod kierunkiem Pietera Wispelweya w Robert Schumann Hochschule w Düsseldorfie. Wielokrotnie brała udział w konkursach wiolonczelowych i kameralnych, zdobywając czołowe lokaty, m.in. II miejsce na 12. Międzynarodowym Konkursie Wiolonczelowym w Liezen, I miejsce na 18. Międzynarodowym Konkursie Instrumentów Smyczkowych Bohdana Warchala w DolnýmKubínie, II miejsce na 56. Międzynarodowym Konkursie Ludwiga van Beethovena w Hradcu nad Moravicí czy I miejsce na Konkursie Sieghardta Rometscha w Düsseldorfie (2022).

Od 2013 roku wraz z Ewą Pobłocką i Ewą Leszczyńską współtworzy zespół Multi Trio, jest także członkinią zespołów Warsaw Trio oraz Upbeat Piano Trio.

(fot. Marta Ankiersztejn)

Antoni Wrona (Polska) to student Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie pod kierunkiem Tomasza Strahla oraz Marcina Zdunika. Koncertował w znamienitych salach koncertowych z takimi orkiestrami jak: Narodowa Orkiestra Polskiego Radia w Katowicach, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Zielonogórskiej, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Częstochowskiej, Orkiestra Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie. Uczestniczył w kursach mistrzowskich prowadzonych przez ArtoNorasa, Pietera Wispelweya, Wolfganga Emanuela Schmidta, Tomasza Strahla, Marcina Zdunika, Tomasza Lisieckiego czy Adama Krzeszowca.

Jest laureatem programu stypendialnego „Młoda Polska” (2020) i wielokrotnym stypendystą Nagrody Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za osiągnięcia artystyczne.

(fot. Marta Ankiersztejn)

Gustaw Bafeltowski (Polska) edukację muzyczną rozpoczął w wieku sześciu lat w Warszawie. Duży wkład w jego późniejsze kształcenie mieli Julius Berger, Marcin Zdunik, Andrzej Bauer, Danjulo Ishizaka i Steven Doane. Był wielokrotnie nagradzany na ogólnopolskich i międzynarodowych konkursach, m.in. Międzynarodowym Konkursie Instrumentalnym w Markneukirchen, Konkursie dla Młodych Wiolonczelistów im. Dotzauera w Dreźnie i Młodzieżowym Międzynarodowym Konkursie Wiolonczelowym im. Kazimierza Wiłkomirskiego w Poznaniu.

Oprócz udziału w konkursach, miał okazję występować na festiwalach w Polsce, Niemczech, Szwajcarii, Słowacji, Włoszech i Chinach. Od 2018 należy do Scandinavian Cello School Jacoba Shawa Studiuje również po okiem Pietera Wispelweya w Robert Schumann Hochschule w Düsseldorfie.

(fot. Marta Ankiersztejn)

Esteban Jiménez Suárez (Hiszpania) naukę rozpoczął w wieku pięciu lat pod kierunkiem Isabel Quirós, a następnie Carmen Teixeiry Da Silvy. Od 2012 roku jest uczniem Richarda Eade’a, solisty Królewskiej Orkiestry Symfonicznej w Sewilli. Regularnie uczestniczy w kursach mistrzowskich prowadzonych przez takich pedagogów, jak Frans Helmerson, Philippe Muller, Sung-Won Yang i Johannes Moser. W latach 2016–2020 kształcił się w Akademii Barenboim-Said w Berlinie, a obecnie studiuje w Centro Superior Katarina Gurska w Madrycie pod kierunkiem Michała Dmochowskiego.

Zdobył m.in. I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Wiolonczelowym w Fundão (2016), I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Wiolonczelowym Luthiers Clar w Walencji (2017), I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Wiolonczelowym Slava w Madrycie (2023) oraz I nagrodę na madryckim Konkursie im. Ignacego Paderewskiego (2023). Był też finalistą Konkursu Wiolonczelowego im. Davida Poppera na Węgrzech (2017). Otrzymał stypendium Spanish Society of Performing Arts oraz stypendium Międzynarodowej Akademii Muzycznej im. Ivana Galamiana.

(fot. Marta Ankiersztejn)

Wydarzenie było finansowane ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Patronat honorowy nad konkursem objął Prezydent Rzeczpospolitej Polskiej Andrzej Duda. 

Partnerami byli: Stowarzyszenie Autorów ZAiKS, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Ruch Muzyczny, Program 2 Polskiego Radia, Warszawskie Towarzystwo Muzyczne i Radisson Collection Hotel Warsaw.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *