– To już nasza dziewiąta wystawa, którą przedstawiamy na kilka dni przed trzecimi urodzinami Art Box Experience. Prezentowanie dzieł takich mistrzów jak Alfons Mucha to dla nas ogromne wyróżnienie. Cieszymy się również, że naszym partnerem został Grand Palais Immersif, innowacyjna przestrzeń immersyjna w Paryżu, będącą jednocześnie częścią jednego z najważniejszych francuskich muzeów sztuki. Wspólnie z Grand Palais razem z Fundacją Muchy, przekazujemy wiedzę o życiu i twórczości tego czeskiego artysty szerokiej publiczności w nowoczesnej, immersyjnej formie – podkreśla Joanna Kowalkowska, prezes Art Box Experience.
– Plakaty Alfonsa Muchy stworzone w Paryżu należą do jego najpopularniejszych dzieł, jednak w rzeczywistości był on niezwykle wszechstronnym artystą na wielu płaszczyznach: malarzem, rzeźbiarzem, fotografem i projektantem, a także inspirującym nauczycielem oraz filozofem. Mucha był zadeklarowanym artystą dla ludzi, sztuka była dla niego językiem, którym wyrażał swoje ideały jednoczenia ludzi w celu działania na rzecz postępu i pokoju. Bardzo się cieszę, że te ponadczasowe ideały mojego pradziadka przetrwały i są kontynuowane poprzez takie właśnie wystawy i prezentowane na całym świecie – w Paryżu, Tokio, a teraz także w Warszawie. Jego prace w tej nowoczesnej formie stanowią doskonałe uzupełnienie i przedłużenie jego dzieł także dla młodych pokoleń – podkreśla Marcus Mucha, Dyrektor Wykonawczy w Fundacji Muchy i prawnuk Alfonsa Muchy.
Kim się inspirował i kogo inspiruje sam
Zaawansowane projekcje, muzyka, hologramy i instalacje pozwolą przenieść się zwiedzającym w samo serce twórczości artysty, poczuć zapachy jego ulubionych kwiatów z Moraw, a także aromat kadzideł, które towarzyszyły mu podczas pracy w jego paryskim atelier. Będzie też okazja, by zapoznać się z perfumami, które Jacques Guerlain stworzył w 1900 roku dla Sarah Bernhardt, jednej z najsłynniejszych postaci, którą Mucha uwiecznił na swoich plakatach. Nowoczesne technologie umożliwią widzom stworzenie własnego dzieła na bazie fragmentów twórczości Muchy oraz umożliwią poznanie jego inspiracji: od natury po sztuki islamskie i egipskie. Wystawa nie kończy się na jego czasach. Ukazuje, jak twórczość Muchy inspirowała pokolenia twórców, od lat 60. XX wieku po współczesnych artystów takich jak Yoshitaka Amano, Karina Nguyen czy John Quesada. Przykłady jego wpływu widać również w psychodelicznej sztuce lat 60. Jego prace znajdują swoje echo w estetyce ruchu pacyfistycznego Flower Power lat 60., mangach japońskich, postaciach super bohaterów – inspirują współczesnych artystów ulicznych, twórców gier wideo i projektantów kostiumów, a nawet artystów sztuki tatuażu. Zwiedzający mogą również zobaczyć, jak styl Alfonsa Muchy wpłynął na twórców serialu Netflix „Arcane”.
Art Box Experience przygotowało także program edukacyjny towarzyszący wystawie „Alfons Mucha – Magia Secesji”, skierowany do dzieci i młodzieży. Interaktywne lekcje pozwolą uczniom odkrywać świat sztuki secesyjnej i twórczość artysty poprzez angażujące zadania, analizy dzieł oraz kreatywne warsztaty. W najmłodszych grupach dzieci poznają tajniki secesyjnych kompozycji i inspiracje naturą, zaś starsi uczestnicy będą eksplorować wpływ Muchy na sztukę reklamy oraz historię Wystaw Światowych. Zajęcia będą odbywać się z edukatorami, a uczniowie skorzystają z interaktywnych kart pracy, które pomogą im w twórczy sposób zgłębiać tematykę wystawy.
O artyście
Urodzony w niewielkim miasteczku Iwanczyce Alfons Mucha (1860-1939) sławę zdobył w Paryżu w latach 90. XIX wieku, gdzie jego plakaty litograficzne dla Sary Bernhardt, najbardziej znanej francuskiej aktorki tamtych czasów, błyskawicznie zyskały status kultowych. Faliste linie, organiczne formy oraz stonowana paleta barw zostały określone mianem „Le Style Mucha” i stały się synonimem dla nowo powstającego stylu dekoracyjnego tamtych czasów – Art Nouveau. Dzięki temu zleceniu otrzymał on pięcioletni kontrakt, w ramach którego stworzył siedem afiszy w Théâtre de la Renaissance, pomagał przy scenografii i kostiumach, projektował biżuterię oraz był głównym doradcą artystycznym. Artysta w tym okresie skupił się na tworzeniu projektów graficznych na zamówienie. Opracowywał plakaty reklamowe, kalendarze, karty dań oraz okładki i tytuły czasopism. Współpracował m.in. z Nestlé czy Moët & Chandon.
W 1898 roku, w nowej pracowni, rozpoczął współpracę z prestiżowymi magazynami, w których publikował swoje ilustracje. Tworzył również serie grafik przeznaczonych na pocztówki oraz panneaux décoratifs – zestawy dekoracyjnych kompozycji drukowanych na jedwabiu, które nawiązywały do określonych motywów, takich jak pory roku czy kwiaty. Wspólnie z Jamesem Whistlerem założył szkołę malarską Carmen, gdzie obaj prowadzili zajęcia dla młodych artystów. Po powrocie do Pragi w 1913 roku skupił się na monumentalnym dziele „Epopeja Słowiańska”, przedstawiającym historię narodów słowiańskich. Cykl obejmował dwadzieścia płócien o rozmiarze 7,3 na 9,1 m i ilustrował wydarzenia od prehistorii aż do XIX wieku. Projekt, realizowany przez 18 lat, wzbudzał kontrowersje w Czechach, ale zyskał uznanie w Stanach Zjednoczonych. Mucha zaprojektował także czechosłowackie godło, pierwsze banknoty i znaczki. Aresztowany przez gestapo w 1939 roku zmarł wkrótce po przesłuchaniu w wieku 79 lat. Jego dorobek pozostaje jednym z najważniejszych osiągnięć secesji.
Wystawa jest koprodukcją Grand Palais Immersif oraz Fundacji Muchy z Pragi. Kuratorką wystawy jest Tomoko Sato z Fundacji Mucha. Oryginalna muzyka na potrzeby wystawy została skomponowana przez Benoît de Villeneuve i Benjamina Morando w Studio Radio France, a za jej produkcję odpowiada Frédéric Changenet. Więcejna: www.artboxexperience.com, a bilety do nabycia online: Ticketmaster