Desperacka walka o przetrwanie w sercu leśnej głuszy. „Wilkołak” w kinach
29 marca, 2019
Pod jednym dachem z niedawnym wrogiem. Film „W domu innego” w kinach
29 marca, 2019

Podróż po meandrach kobiecego umysłu. Maggie Gyllenhaal jako „Przedszkolanka”

Maggie Gyllenhaal i jej niebezpieczna obsesja w filmie nagrodzonym na festiwalu Sundance (fot. mat. pras.)

To opowieść o kobiecie, która pomimo życiowej stabilizacji i rodzinnej rutyny jest wciąż pełna pasji, spragniona wrażeń i intelektualnych bodźców. To także poruszająca historia o czułości, marzeniach i poszukiwaniu piękna i poezji w codzienności, która prowadzi do zaskakującego finału oraz przywołuje na myśl „Patersona” Jima Jarmuscha. „Przedszkolanka” to  według krytyków najlepsza rola w karierze nominowanej do Oscara Maggie Gyllenhaal, która po wspaniałych kreacjach w serialach „Uczciwa kobieta” i „Kroniki Times Square” zabiera widzów w fascynującą podróż po meandrach kobiecego umysłu.

Lisa ma szczęśliwą rodzinę, pracę, którą lubi i ładny dom na przedmieściach Nowego Jorku, ale tak naprawdę od zawsze chciała być artystką. Kiedy przypadkiem odkrywa geniusz poetycki swojego pięcioletniego ucznia, postanawia zrobić wszystko, aby nie został zmarnowany. Wiara, że chłopiec, w przeciwieństwie do niej, ma szansę zostać wybitnym twórcą, zamienia się w niebezpieczną obsesję. – To film o tym, co dzieje się, kiedy umysł kobiety przymiera głodem – podkreśla aktorka.

„Przedszkolanka” to amerykański remake uznanego izraelskiego filmu z 2014 roku, wyreżyserowanego przez Nadava Lapida, tegorocznego laureata Złotego Niedźwiedzia na Festiwalu Filmowym w Berlinie. W filmie Maggie Gyllenhaal partneruje znakomity Gael Garcia Bernal, a w roli małego geniusza debiutuje pięcioletni Parker Sevak. Aktorka jest również jedną z producentek tego nagrodzonego na Sundance za najlepszą reżyserię debiutu Sary Colangelo, który swoją odwagą i przewrotnością zachwycił widzów i krytyków, o czym świadczą nie tylko znakomite recenzje, zachwyty publiczności, ale i nagroda na festiwalu Sundance.

(fot. mat. pras.)

Recenzenci zachwyceni

Recenzent brytyjskiego „Guardiana” przyznał „Przedszkolance” pięć gwiazdek pisząc, że „to prawdopodobnie jedyny film o poezji z pełnym napięcia zakończeniem prosto z rasowego thrillera”. „Hollywood Reporter” zachwycił się pięknem drobnych, zaobserwowanych ukradkiem momentów, które składają się na historię wyjątkowej relacji między przedszkolanką a jej kilkuletnim uczniem.

Jeannette Catsoulis z „The New York Times” docenia wybitną kreację Maggie Gyllenhaal – pełen suspensu, niejednoznaczny portret kobiety, która nie przestaje zaskakiwać. Od dawna nie daje się zaszufladkować. Zagrała bizneswoman zaangażowaną w kryzys na Bliskim Wschodzie, sekretarkę z upodobaniem do sado-maso, pionierkę branży porno…

(fot. mat. pras.)

Rodzina filmowców

Ojciec reżyser, matka scenarzystka, Maggie i jej o 3 lata młodszy brat Jake już jako dzieciaki wylądowali na planie filmów taty w epizodycznych rolach. Zagrali też rodzeństwo w kultowym już „Donnie Darko” Richarda Kelly’ego. Wyboru aktorskiej kariery Maggie dokonała jednak świadomie wiele lat później. W międzyczasie skończyła studia z anglistyki i wschodnich religii na Uniwersytecie Columbia, potem zapisała się na letni kurs aktorstwa Royal Academy of Dramatic Arts w Londynie.

Jej pierwszą uznaną rolą (nominacja do Złotego Globu) była ta w „Sekretarce” Stevena Shainberga. Zagrała dziewczynę, która wchodzi w związek BDSM ze swoim szefem. „Sekretarka” była zapowiedzią tego, na jakie bohaterki Gyllenhaal będzie stawiać: moralnie niejednoznaczne, śmiałe, pozornie prostoduszne, a jednak skomplikowane. Po „Uśmiechu Mony Lisy”, gdzie zagrała u boku Julii Roberts i kilku mniejszych, niezależnych filmach, rola w „Sherrybaby”, gdzie wcieliła się w matkę, która po wyjściu z więzienia stara się odnowić swoją relację z córką, przyniosła jej kolejną nominację do Złotego Globu. Maggie pokazała, że nie boi się też komercyjnych produkcji, przyjmując rolę w „Mrocznym Rycerzu” Christophera Nolana. Wkrótce potem otrzymała swoją pierwszą nominację do Oscara za drugoplanową rolę w „Szalonym sercu”, gdzie zagrała partnerkę pogrążającego się w alkoholizmie piosenkarza country (Jeff Bridges). Z ogromnym uznaniem krytyków spotkał się jej występ w serialu HBO z 2014 roku, „Uczciwa kobieta”. Rola brytyjsko-izraelskiej bizneswoman zaangażowanej w kryzys na Bliskim Wschodzie przyniosła jej Złoty Glob dla najlepszej aktorki serialowej.

Maggie Gyllenhaal w filmie „Przedszkolanka” (fot. mat. pras.)

Aktorka, reżyserka, producentka

Maggie Gyllenhaal jest znana ze swoich feministycznych poglądów i zaangażowania w ruch #TimesUp. Celowo wybiera role, które niuansują wizerunek kobiety dominujący w mainstreamowym kinie. – Nie interesują mnie bohaterki, które są jakąś fantazją na temat silnej kobiety – zaznacza. Chc grać prawdziwe kobiety, które mają swoje mocne strony, ale jednocześnie pod pewnymi względami są zagubione, złamane, kruche. – W bohaterce, którą gram, chcę tego wszystkiego naraz – dodaje. 

Wkrótce będzie nie tylko grać, ale i reżyserować takie bohaterki: jej debiutem po drugiej stronie kamery będzie adaptacja powieści Eleny Ferrante „Córka”. Maggie jest też producentką serialu „Kroniki Times Square” („The Deuce”), gdzie wciela się w rolę prostytutki, która zostaje jedną z pierwszych kobiet-reżyserek w branży pornograficznej. Od 2009 roku jest w związku z aktorem Peterem Sarsgaardem, z którym ma dwie córki. 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *