Niepokojąco gorąca opowieść. „Motel Destino” z Cannes do polskich kin
21 kwietnia, 2025
Wciąż nie zwalnia tempa. Sir Rod Stewart na dwóch koncertach w Polsce
2 maja, 2025

Pierwsza taka edycja w historii. Program 45. Warszawskich Spotkań Teatralnych

18 spektakli i szereg wydarzeń towarzyszących znalazło się w programie 45. Warszawskich Spotkań Teatralnych. Przez wielu to najbardziej wyczekiwany festiwal w sezonie, który po raz pierwszy odbędzie się pod patronatem Kultury wokół Nas. Zgodnie z zapowiedzią nowej dyrekcji Teatru Dramatycznego w Warszawie, który tradycyjnie jest gospodarzem i organizatorem wydarzenia – tegoroczna edycja została rozszerzona o dwa tytuły zagraniczne, otwierając imprezę na kontekst międzynarodowy. 45. WST już 17 maja 2025 roku zainauguruje pokaz spektaklu z Narodowego Starego Teatru „Dzieje grzechu” w reżyserii Wojtka Rodaka. W programie znalazły się też sztuki pochodzące z repertuarów scen w Krakowie, Legnicy, Wrocławiu, Olsztynie, Poznania, Bydgoszczy czy Gniezna. Jak zaznaczają Wojciech Faruga i Julia Holewińska, odpowiedzialni za program tegorocznego festiwalu to reprezentacje biograficzne w teatrze tak polskim jak i europejskim stały się punktem wyjścia do myślenia o programie. – Biografie, o których chcemy rozmawiać, rozumiemy szeroko – nie tylko jako przyglądanie się konkretnym, dawnym czy współczesnym historiom poszczególnych osób, ale także jako historie potencjalne, opowieści kształtujące tożsamości narodowe, biografie miejsc czy autofikcje” – mówi Holewińska. Warszawskie Spotkania Teatralne potrwają do 31 maja.

Cały Program 45. Warszawskim Spotkań Teatralnych

„Wesele” w reżyserii Mai Kleczewskiej z Teatru im. Juliusza Słowackiego

Festiwal zainauguruje spektakl z Narodowego Starego Teatru „Dzieje grzechu” w reżyserii Wojtka Rodaka. Dekonstruując klasyczną, męską perspektywę wpisaną w powieść Żeromskiego, twórcy i twórczynie krakowskiego spektaklu podejmują próbę queerowo-feministycznego odczytania historii głównej bohaterki. Dzień później zostanie zaprezentowana pierwsza zagraniczna propozycja – “LIBERTÉ [Trigger Warning]” w reżyserii jednego z najważniejszych twórców gruzińskich Daty Tavadze z Royal District Theatre w Tbilisi. Spektakl ten, który porusza temat rewolucji i wolności, miał swoją premierę tuż przed rozpoczęciem wielomiesięcznych protestów środowisk artystycznych, które wybuchły po tym jak premier nowego rządu Irakli Kobachidze ogłosił zawieszenie rozmów o przystąpieniu Gruzji do Unii Europejskiej. Jego warszawska prezentacja stanowi więc swoisty manifest teatru, w którym granica między sceną a rzeczywistością zostaje przełamana.

Na dużej scenie Dramatycznego zaprezentowane zostanie także „Wesele” w reżyserii Mai Kleczewskiej z Teatru im. Juliusza Słowackiego. Po „Dziadach”, które warszawska publiczność mogła oglądać podczas 42. Warszawskich Spotkań Teatralnych, Kleczewska sięgnęła po kolejny z kanonicznych w polskiej literaturze tekst, przedstawiając społeczny i klasowy konflikt, trwający i wciąż się odnawiający. Na WST powróci także Jędrzej Piaskowski ze spektaklem „Chłopki. Opowieść o nas i naszych babkach” z Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy. Spektakl inspirowany bestsellerowym reportażem Joanny Kuciel-Frydryszak, w typowej dla twórców estetyce podejmuje opowieść o córkach, wnuczkach i prawnuczkach i ich życiu z perspektywy dziedziczenia pokoleniowego. Temat międzypokoleniowych relacji zostanie podjęty także w spektaklu „Jesień” w reżyserii Katarzyny Minkowskiej. Ta sceniczna adaptacja powieści Ali Smith pod tym samym tytułem, to produkcja Teatru Polskiego w Podziemiu, będąca kolażem wspomnień, snów i zdarzeń – tego, co składa się na obraz jednostki.

„Dzieci Medei” w reżyserii Milo Rau’a

Po Amsterdamie, Wiedniu i Wenecji czas na Warszawę

Druga zagraniczna produkcja, jaka znalazła się w programie tegorocznego Festiwalu to „Medea’s Children” („Dzieci Medei”) szwajcarskiego reżysera Milo Rau’a. Spektakl splata ze sobą klasyczną tragedię Medei z prawdziwą sprawą kryminalną i autorefleksją nad sobą i własną historią. Po premierze w belgijskim NTGent spektakl prezentowany był już w Amsterdamie, Wiedniu i Wenecji. Spektakl zawiera drastyczne sceny odtwarzania morderstwa przez młodych aktorów. Wyraźne odtwarzanie przemocy na scenie od dawna jest znakiem rozpoznawczym szwajcarskiego reżysera. 

Dwa spektakle podczas festiwalu zaprezentuje Teatr im. Stefana Jaracza z Olsztyna. Będzie to „Susan Sontag“ w reżyserii Agnieszki Jakimiak i Mateusza Atmana, będąca autorską fantazją o życiu i twórczości słynnej ikony amerykańskiej kultury oraz „Wszystko na darmo” w reżyserii Weroniki Szczawińskiej i Piotra Wawera Jr. – adaptacja najsłynniejszej powieści Waltera Kempowskiego, która rozgrywa się zimą 1945 roku pod Olsztynem. Na małej scenie Dramatycznego zobaczymy także koncertowo-musicalowy spektakl z Teatru Polskiego w Poznaniu. „Nowy PAN TADEUSZ, tylko że rapowy” debiutującego reżysera Kamila Białaszka stanowi „akt wandalizmu na epopei narodowej”. Kolejną propozycją będzie bazujący na własnych doświadczeniach spektakl Radosława B. Maciąga „Tęsknię za domem” z Teatru Powszechnego im. J. Kochanowskiego w Radomiu. Sztuka ta została nagrodzona tytułem najlepszego utworu dramatycznego w sezonie 2023/2024 w konkursie Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej.

Kolejną, obok „Susan Sontag” biograficzną fikcję zaprezentują aktorzy i aktorki Teatru Polskiego im. Hieronima Konieczki w Bydgoszczy w spektaklu „Stella Walsh. Najszybsza osoba świata” w reżyserii Jana Jelińskiego. Przedstawiając nam historię Stanisławy Walasiewicz, polskiej lekkoatletki, mistrzyni olimpijskiej, wielokrotnej rekordzistki świata, twórcy i twórczynie snują opowieść o doświadczeniu dyskryminacji osoby interpłciowej. Szczątki biografii innej niezwykłej kobiety zobaczymy w spektaklu „Czuję wstyd, żyjąc w takim świecie” w reżyserii Wiktora Rubina z Teatru im. Aleksandra Fredry w Gnieźnie. Tragiczna historia Stanisławy Przybyszewskiej jest tu punktem wyjścia do refleksji nad wyborem artystycznej drogi zawodowej.

„Czuję wstyd, żyjąc w takim świecie” w reżyserii Wiktora Rubina z Teatru im. Aleksandra Fredry w Gnieźnie

Spektakle studentów i studentek na scenie PRZODOWNIK

Wzorem poprzednich edycji podczas Warszawskich Spotkań Teatralnych na scenie PRZODOWNIK zostaną zaprezentowane również spektakle stworzone przez studentów i studentki dwóch uczelni – Akademii Teatralnej w Warszawie i Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie. Spektakle zostały wyselekcjonowane podczas tegorocznego Forum Młodej Reżyserii odbywającego się w Krakowie. Swoje prace zaprezentują reżyserki i reżyserzy młodego pokolenia: Max Nowotarski, Julia Nowak, Kamil Białaszek, Dominika Przybyszewska oraz Klaudia Gębska. – Zależało nam, aby stworzyć platformę do zaprezentowania się osobom, które dopiero rozpoczynają swoją drogę teatralną i wsłuchać się w głos najmłodszego pokolenia. Prace, które wybraliśmy w tym roku, prezentują niezwykle ciekawą gamę tematów i dużą dojrzałość artystyczną” – twierdzi Jan Jeliński, selekcjoner sekcji studenckiej tegorocznych WST.

Wydarzeniem towarzyszącym 45. edycji Warszawskich Spotkań Teatralnych będą pokazy najnowszej produkcji Teatru Dramatycznego – Będzie trzeba, to pójdę na wojnę” w reżyserii Magdy Szpecht, której polska premiera odbędzie się w przeddzień Festiwalu 16 maja 2025. Spektakl opowiada o przyjaźni, idealizmie i nieustającym zaangażowaniu w wojnę na przekór jej wyniszczającemu charakterowi. Spektakl przybiera formę kompozycji złożonej z najnowszych obrazów wojny, danych z białego wywiadu, prywatnej korespondencji i form dźwiękowych. Magda Szpecht śledzi przemianę artystki w żołnierza i poprzez to osobiste świadectwo rekonstruuje dzisiejszą rzeczywistość wojny, aby pomóc na nowo wybrzmieć stępionym emocjom. Spektakl jest koprodukcją TD oraz ÆFEKT i Bazaar Festival Praga, której światowa prapremiera odbyła się w teatrze Divadlo Archa 20 marca.

W programie wydarzeń towarzyszących znajdą się oczywiście spotkania z twórcami po spektaklach, które poprowadzi Paweł Sztarbowski, koncerty duetów artystów, których do współpracy zaprosiła kuratorka nurtu muzycznego Teoniki Rożynek, a także trzy debaty tematyczne poświęcone znaczeniu biografii w obszarach filmu, literatury i sztuk wizualnych. Nie zabraknie także sprawdzonych imprez i formatów jak brunch z widzami, silent disco, czy kończący Festiwal set DJ Viki.

„Będzie trzeba, to pójdę na wojnę” w reżyserii Magdy Szpecht z Teatru Dramatycznego w Warszawie

Organizatorem Warszawskich Spotkań Teatralnych jest Teatr Dramatyczny im. Gustawa Holoubka. Festiwal realizowany jest dzięki wsparciu finansowemu Miasta Stołecznego Warszawy. Festiwal dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz ze środków Centrum Dialogu im. Juliusza Mieroszewskiego.

Bilety i karnety dostępne:
– w kasie Teatru Dramatycznego, przy Pl. Defilad 1 (kasa czynna od wtorku do niedzieli, w godz. 13-19)
– online na stronie www.warszawskie.org

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *