„Korsarz” Maziliera i Adama, balet-pantomima w trzech aktach, miał premierę w 1856 roku w Théâtre Impérial de l’Opéra w Paryżu, a już rok później grano go w Teatrze Wielkim w Warszawie w adaptacji Romana Turczynowicza, gdzie cieszył się olbrzymią popularnością, podobnie zresztą jak w całej Europie. W Rosji, w Teatrze Maryjskim w Petersburgu, „Korsarza” pokazał Marius Petipa, również biorąc za podstawę choreografię Maziliera.
Do tego właśnie słynnego baletu powrócił cztery lata temu francuski choreograf Manuel Legris, dyrektor Wiener Staatsballett, przedstawiając w Wiedniu autorskie, neoklasyczne opracowanie. Legris, który przez długie lata był gwiazdą Opery Paryskiej i faworytem samego Rudolfa Nuriejewa przyznaje, że „Korsarz”, mimo iż powstał dla Paryża, od dawna nie był tam grany. Choreograf zachwycony muzyką Adama, postanowił odnowić to dzieło w Wiedniu, uprościł jednak wielowątkowe libretto J.-H. Vernoy de Saint-Georges’a, z którego można było wykroić dziesięć innych tytułów baletowych.