Cały spektakl jest pomyślany jako struktura interaktywna. Toczy się kilka równoległych wątków, w które można wchodzić po kolei lub równolegle. Poszczególne wątki można odtwarzać według przedstawionego porządku i wtedy tworzy się klasyczny spektakl, bądź też przestawiać poszczególne okna, które stworzą za każdym razem inną wersję. Tak jak książka Mariusza Szczygła pozwala nam przemieszczać się w różnych kierunkach, wielokrotnie powracać do wydarzeń, czytać od końca do początku i odwrotnie, tak widz będzie mógł tworzyć własną strukturę spektaklu.
„Nie ma” to spektakl o pamięci, wpisujący się w intymność własnych wspomnień i dotkliwego braku czegoś, co kiedyś było, co mieliśmy, co istniało. – Jest historią o niepamięci. O tym, że zapamiętać się nie da, bo pamięć jest wybiórcza. Pamięta, co chce. Pamięta inaczej, czyli nie pamięta. W nakręconych przez nas historiach dotykamy problemu niemożliwości zatrzymania czasu – tego, co minęło, osób, które kochamy; niemożliwości uchwycenia tego co jest i co już za chwilę będzie przeszłością, bo właśnie się wydarzyło. Co już było. Każdy pamięta inaczej. Zostaje nam ułomny raport pamięci. Opowiadamy historie, żeby dowiedzieć się, kim jesteśmy. Żeby dotrzeć do tego czegoś, czego już nie ma – mówi reżyserka i współautorka adaptacji, Agnieszka Lipiec-Wróblewska.
Premiera i plenerowa odsłona w Łodzi
Spektakl „Nie ma” będzie dostępny od 21 sierpnia od godz. 19.00 (premiera on-line) na platformie www.niema.online w cenie 15 PLN (dostęp na 24 godziny). W dniu premiery dostęp bezpłatny od 19.00 do północy. Spektakl on-line będzie można oglądać na całym świecie, będą dostępne napisy angielskie. Będzie miał też swoją odsłonę na festiwalu Łódź Czterech Kultur we wrześniu 2020 roku. Zostanie tam pokazany w przestrzeni miejskiej. Będzie to symboliczne wyjście na otwartą przestrzeń ze sztuką, po miesiącach pandemicznego zamknięcia w naszych domach.
Za scenariusz i reżyserię odpowiada Agnieszka Lipiec-Wróblewska, scenografię – Agnieszka Zawadowska, reżyserię światła i zdjęcia – Jacqueline Sobiszewski, opracowanie muzyczne – Janek Miklaszewski, choreografię: Magdalena Fejdasz i Weronika Pelczyńska. Kierowniczką produkcji jest Justyna Pankiewicz, inspicjentką Beata Szaradowska, realizację dźwięku i postprodukcją zajmuje się TAB MEDIA – Paweł Parzuchowski, a montażem BLASZANKA STUDIO – Anna Zuzanna Błaszczyk. W spektaklu zostały wykorzystane utwory z płyt: IMOW, DROGI, BTWN, autor: Jacek Sienkiewicz, Wytwórnia: Recognition. W obsadzie znaleźli się: Małgorzata Majewska – Viola Fischerova, Ludka Woźnicka, K1; Joanna Przybyłowska – Zofia Woźnicka, Matka, K2; Jerzy Walczak – Ojciec, M1; Marcin Błaszak – Pavel Buksa, M2; Daniel Czacza Antoniewicz –M2 i Mariusz Szczygieł (gościnnie)