Biedni to ludzie głupi albo niemoralni? Reportaż „Zatyrani” o najgorzej płatnych pracach
18 stycznia, 2021
Apokalipsa, którą sobie zgotowaliśmy, jest coraz bliżej! Powieść „Ostatni” Mai Lunde
22 stycznia, 2021

Osiem filmów zza zachodniej granicy. Tydzień Filmu Niemieckiego w formule on-line

„Berlin Alexanderplatz” reżysera Burhana Qurbaniego (fot. mat. pras.)

Produkcje obejmujące różne gatunki filmowe, w których poruszane są zarówno ważne problemy społeczne, radzenie sobie z trudną dalszą i bliższą niemiecką historią, jak i osobiste doświadczenia twórców wywodzących się z różnych kultur i odmiennych systemów społecznych. Tak wygląda program nowej edycji Tygodnia Filmu Niemieckiego. Ten największy ogólnopolski przegląd kina naszych zachodnich sąsiadów, który tradycyjnie odbywał się w listopadzie, ze względu na pandemię wyjątkowo zorganizowano on-line na platformie MOJEeKINO.PL w dniach od 22 do 29 stycznia. Organizatorami wydarzenia są niezmiennie: Dom Norymberski, Goethe-Institut oraz Konsulat Generalny Niemiec we Wrocławiu.

W ramach tej edycji zaplanowano pokazy dwóch filmów z konkursu ostatniego Berlinale. Pierwszym z nich jest „Undine” Christiana Petzolda z nagrodzoną Srebrnym Niedźwiedziem oraz Europejską Nagrodą Filmową w kategorii Najlepsza aktorka, Paulą Beer. Drugim, głośny, „Berlin Alexanderplatz”, czyli współczesna ekranizacja powieści Alfreda Döblina, zrealizowana przez Burhana Qurbaniego, reżysera o afgańskich korzeniach. Po inną pozycję niemieckiej klasyki literackiej sięgnął Christan Schwochow. „Lekcja niemieckiego” to ekranizacja bestsellerowej książki Sigfrieda Lenza, wybitnego niemieckiego pisarza urodzonego w Ełku. Choć historia toczy się w nazistowskich Niemczech, jej tematyka – uwikłania sztuki w politykę – nie straciła na aktualności.

Kolejny film w przeglądzie „Mój koniec. Twój początek”, niemiecko-japońskiej reżyserki Mariko Minoguchi, opowiada o  czasie i jego względności. Turecki twórca Hüseyin Tabak przedstawia w „Gipsy Queen” historię Romki, byłej mistrzyni boksu, która walczy o przetrwanie we współczesnym Hamburgu. Wielka polityka i skrywane przez nią tajemnice to z kolei temat filmu „Kryptonim Curveball” Johannesa Nabera. Reżyser rekonstruuje w nim poszukiwania broni biologicznej w Iraku, której zastosowanie może wywołać skutki niepokojąco przypominające zakażenie koronawirusem. Jan-Ole Gerster w kameralnym obrazie „Lara” tematyzuje relacje między matką i wkraczającym w dorosłość synem, rozpoczynającym właśnie artystyczną karierę pianisty i kompozytora. W programie przeglądu znalazł się także film dokumentalny – obraz Bettiny Böhler poświęcony zmarłemu 10 lat temu wybitnemu niemieckiemu artyście i reżyserowi Christophowi Schlingensiefowi.

(fot. Christian Schulz)

Harmonogram projekcji:

22 stycznia – „Undine”, reż. Christian Petzold

23 stycznia – „Lekcja niemieckiego” / „Deutschstunde”, reż. Christian Schwochow

24 stycznia – „Berlin Alexanderplatz”, reż. Burhan Qurbani

25 stycznia – „Mój koniec. Twój początek” / „Mein Ende. Dein Anfang”, reż. Mariko Minoguchi

26 stycznia – „Gipsy Queen”, reż. Hüseyin Tabak

27 stycznia – „Lara”, reż. Jan-Ole Gerster

28 stycznia – „Kryptonim Curveball” / „Curveball”, reż. Johannes Naber

29 stycznia – „Schlingensief”, reż. Bettina Böhler

Wszystkie pokazy odbędą się na platformie MOJEeKINO.PL. Dostępność każdego filmu liczona jest od godziny premiery on-line, czyli 19.00, przez kolejne 72 godziny. Koszt biletu-pojedynczego dostępu do filmu to 15 zł, karnet na cały przegląd 80 zł. Więcej informacji o programie: www.tydzien-filmu-niemieckiego.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *