Romantyk czy realista? Poznańska odsłona wystawy „Józef Chełmoński 1849-1914”
27 lutego, 2025
Dwa dni pełne pasji, teatru i muzyki. 16. Festiwal Ludzi Aktywnych Kulturalnie
9 marca, 2025

Oscary 2025 rozdane! Film „Anora” z nagrodami w najważniejszych kategoriach

Aż pięć statuetek trafiło to twórców filmu "Anora" (fot. mat. pras.)

„Anora” Seana Bakera zdobyła łącznie aż pięć nagród Amerykańskiej Akademii Wiedzy i Sztuki Filmowej, w tym dla Najlepszego filmu. Obraz ten zwyciężył również w kategoriach: Najlepsza reżyseria, Najlepszy scenariusz oryginalny i Najlepszy montaż. Tym samym jeden z jego producentów – Sean Baker opuścił galę z aż czterema Oscarami, ustanawiając nowy rekord. Z kolei odtwórczyni głównej roli – Mikey Madison zdobyła nagrodę dla Najlepszej aktorki pierwszoplanowej. Zgodnie z przewidywaniami – Adrien Brody został wybrany Najlepszym aktorem pierwszoplanowym za swoją kreację w „The Brutalist”. 97. gala Oscarów tradycyjnie odbyła się w Dolby Theatre w Los Angeles, a poprowadził ją debiutujący w tej roli komik Conan O’Brien.

W kategorii Najlepszy aktor drugoplanowy statuetka powędrowała do Kierana Culkina za jego rolę w „Prawdziwym bólu” Jessego Eisenberga. To zaraz jedyny polski akcent wśród tegorocznych zwycięzców, ponieważ film był w całości kręcony w naszym kraju, a jego koproducentką jest Ewa Puszczyńska. Z kolei za Najlepszą aktorką drugoplanową uznano Zoe Saldanę za „Emilię Perez”.

Jednym z największych przegranych jest właśnie francuski obraz w reżyserii Jacquesa Audiarda. „Emilia Perez” pomimo rekordowych 13 nominacji, nagrodzona została zaledwie w dwóch kategoriach, w tym za Najlepszą piosenkę – „El mal”. Film „Wicked” – nominowany 10 razy, ostatecznie zdobył dwie statuetki: za Najlepsze kostiumy i Najlepszą scenografię. Tyle samo nominacji miał „The Brutalist”, a skończyło się na trzech nagrodach. Poza Brodym, doceniono go za Najlepsze zdjęcia oraz Najlepszą muzykę.

Pewne nadzieje można było wiązać z duńsko-polsko-szwedzką koprodukcją „Dziewczyna z igłą” Magnusa von Horna z liczną ekipą twórców z Polski. Ale pomimo nominacji w kategorii Najlepszy film międzynarodowy – to Oscara otrzymał obraz Waltera Sallesa – „I’m Still Here”, reprezentujący Brazylię.

Lista nominacji oraz tegorocznych zwycięzców (wyboldowani):

Najlepszy film 

  • „Konklawe” – Tessa Ross, Juliette Howell, Michael Jackman
  • „Anora” – Alex Coco, Samantha Quan, Sean Baker
  • „Emilia Pérez” – Pascal Caucheteux, Jacques Audiard
  • „Wicked” – Marc Platt
  • „The Brutalist” – Brady Corbet, D.J. Gugenheim, Brian Young, Andrew Morrison, Nick Gordon
  • „Kompletnie nieznany” – Fred Berger, James Mangold, Alex Heineman
  • „Diuna: Część druga” – Mary Parent, Cale Boyter, Tanya Lapointe, Denis Villeneuve
  • „I’m Still Here” – Maria Carlota Bruno, Rodrigo Teixeira
  • „Substancja” – Coralie Fargeat, Tim Bevan, Eric Fellner
  • „Nickel Boys” – Dede Gardner, Jeremy Kleiner, Joslyn Barnes

Najlepsza reżyseria

  • Jacques Audiard – „Emilia Pérez”
  • Sean Baker – „Anora” 
  • Brady Corbet – „The Brutalist”
  • Coralie Fargeat – „Substancja”
  • James Mangold – „Kompletnie nieznany”

Najlepsza aktorka pierwszoplanowa

  • Cynthia Erivo – „Wicked” 
  • Mikey Madison – „Anora”
  • Demi Moore – „Substancja” 
  • Fernanda Torres – „I’m Still Here”
  • Karla Sofía Gascón – „Emilia Pérez”

Najlepszy aktor pierwszoplanowy

  • Adrien Brody – „The Brutalist”
  • Timothée Chalamet – „Kompletnie nieznany”
  • Colman Domingo – „Sing Sing”
  • Ralph Fiennes – „Konklawe”
  • Sebastian Stan – „Wybraniec”

Najlepsza aktorka drugoplanowa

  • Monica Barbaro – „Kompletnie nieznany”
  • Ariana Grande – „Wicked”
  • Felicity Jones – „The Brutalist”
  • Isabella Rossellini – „Konklawe”
  • Zoe Saldaña – „Emilia Pérez”

Najlepszy aktor drugoplanowy

  • Yura Borisov – „Anora”
  • Kieran Culkin – „Prawdziwy ból”
  • Edward Norton – „Kompletnie nieznany”
  • Guy Paerce – „The Brutalist” 
  • Jeremy Strong – „Wybraniec”

Najlepszy scenariusz adaptowany

  • Jay Cocks, James Mangold – „Kompletnie nieznany”
  • Peter Straughan – „Konklawe”
  • Jacques Audiard; współpraca: Thomas Bidegain, Léa Mysius, Nicolas Livecchi – „Emilia Pérez” 
  • Clint Bentley, Greg Kwedar, Clarence Maclin, John „Divine G” Whitfield – „Sing Sing”
  • RaMell Ross, Joslyn Barnes – „Nickel Boys”

Najlepszy scenariusz oryginalny

  • Moritz Binder, Tim Fehlbaum; współscenarzysta: Alex David – „September 5”
  • Sean Baker – „Anora”
  • Brady Corbet, Mona Fastvold – „The Brutalist”
  • Jesse Eisenberg – „Prawdziwy ból”
  • Coralie Fargeat – „Substancja”

Najlepszy film międzynarodowy

  • „Dziewczyna z igłą” (Dania)
  • „Emilia Pérez” (Francja)
  • „Flow” (Łotwa)
  • „I’m Still Here” (Brazylia)
  • „Nasienie świętej figi” (Niemcy)

Najlepszy krótkometrażowy film aktorski

  • Adam J. Graves, Suchitra Mattai – „Anuja”
  • Victoria Warmerdam, Trent – „Nie jestem robotem”
  • Cindy Lee, Darwin Shaw – „The Last Ranger”
  • Sam Cutler-Kreutz, David Cutler-Kreutz – „A Lien”
  • Nebojša Slijepčević, Danijel Pek – „Człowiek, który nie mógł siedzieć cicho”

Najlepszy krótkometrażowy film animowany

  • Nicolas Keppens, Brecht Van Elslande – „Beautiful Men” 
  • Daisuke Nishio, Takashi Washio – „Magic Candies”
  • Shirin Sohani, Hossein Molayemi – „In the Shadow of the Cypress”
  • Nina Gantz, Stienette Boskloppe – „Bez końca”
  • Loïc Espuche, Juliette Marquet – „Yuck!”

Najlepszy pełnometrażowy film animowany

  • Gints Zilbalodis, Matīss Kaža, Ron Dyens, Gregory Zalcman – „Flow”
  • Kelsey Mann, Mark Nielsen – „W głowie się nie mieści 2”
  • Adam Elliot, Liz Kearney – „Pamiętnik ślimaka”
  • Nick Park, Merlin Crossingham, Richard Beek- „Wallace i Gromit: Zemsta pingwina”
  • Chris Sanders, Jeff Hermann – „Dziki robot”

Najlepszy pełnometrażowy film dokumentalny

  • Shiori Ito, Eric Nyari, Hanna Aqvilin – „Dzienniki Black Box” 
  • Basel Adra, Rachel Szor, Hamdan Ballal, Yuval Abraham – „Nie chcemy innej ziemi”
  • Brendan Bellomo, Slava Leontyev, Aniela Sidorska, Paula DuPre’ Pesmen – „Wojna porcelanowa” 
  • Johan Grimonprez, Daan Milius, Rémi Grellety – „Ścieżka dźwiękowa z zamachu stanu”
  • Julian Brave NoiseCat, Emily Kassie, Kellen Quinn – „Sugarcane: rozliczenie z przeszłością” 

Najlepszy krótkometrażowy film dokumentalny

  • Kim A. Snyder, Janique L. Robillard – „Death by Numbers”
  • Smriti Mundhra, Maya Gnyp – „I Am Ready, Warden”
  • Bill Morrison, Jamie Kalven – „Incident”
  • Ema Ryan Yamazaki, Eric Nyari – „Instruments of a Beating Heart”
  • Molly O’Brien, Lisa Remington – „Pierwsza dziewczyna w orkiestrze”

Najlepsza muzyka

  • Daniel Blumberg – „The Brutalist”
  • Volker Bertelmann – „Konklawe”
  • Clément Ducol, Camille – „Emilia Pérez”
  • John Powell, Stephen Schwartz – „Wicked” 
  • Kris Bowers – „Dziki robot”

Najlepsza piosenka 

  • Elton John, Brandi Carlile, Andrew Watt, Bernie Taupin – „Never Too Late” z filmu „Elton John: Never Too Late”
  • Clément Ducol, Camille, Jacques Audiard – „El Mal” z filmu „Emilia Pérez”
  • Camille, Clément Ducol – „Mi Camino” z filmu „Emilia Pérez”
  • Abraham Alexander, Adrian Quesada – „Like A Bird” z filmu „Sing Sing”
  • Diane Warren – „The Journey” z filmu „Batalion 6888”

Najlepszy dźwięk

  • Tod A. Maitland, Donald Sylvester, Ted Caplan, Paul Massey, David Giammarco – „Kompletnie nieznany”
  • Gareth John, Richard King, Ron Bartlett, Doug Hemphill – „Diuna: Część druga”
  • Erwan Kerzanet, Aymeric Devoldère, Maxence Dussère, Cyril Holtz, Niels Barletta – „Emilia Pérez”
  • Simon Hayes, Nancy Nugent Title, Jack Dolman, Andy Nelson, John Marquis – „Wicked”
  • Randy Thom, Brian Chumney, Gary A. Rizzo, Leff Lefferts – „Dziki robot”

Najlepsze zdjęcia 

  • Lol Crawley – „The Brutalist”
  • Greig Fraser – „Diuna: Część druga”
  • Paul Guilhaume – „Emilia Pérez”
  • Ed Lachman – „Maria Callas”
  • Jarin Blaschke – „Nosferatu”

Najlepszy montaż

  • Sean Baker – „Anora”
  • David Jancso – „The Brutalist”
  • Nick Emerson – „Konklawe”
  • Juliette Welfling – „Emilia Pérez”
  • Myron Kerstein – „Wicked”

Najlepsza scenografia 

  • Judy Becker, Patricia Cuccia – „The Brutalist”
  • Suzie Davies, Cynthia Sleiter – „Konklawe”
  • Patrice Vermette, Shane Vieau – „Diuna: Część druga”
  • Craig Lathrop, Beatrice Brentnerová – „Nosferatu”
  • Nathan Crowley, Lee Sandales – „Wicked”

Najlepsza charakteryzacja

  • Mike Marino, David Presto, Crystal Jurado – „Inny człowiek”
  • Julia Floch Carbonel, Emmanuel Janvier, Jean-Christophe Spadaccini – „Emilia Pérez”
  • David White, Traci Loader, Suzanne Stokes-Munton – „Nosferatu”
  • Pierre-Olivier Persin, Stéphanie Guillon, Marilyne Scarselli – „Substancja”
  • Frances Hannon, Laura Blount, Sarah Nuth – „Wicked”

Najlepsze kostiumy

  • Arianne Phillips – „Kompletnie nieznany”
  • Lisy Christl – „Konklawe”
  • Janty Yates, Dave Crossman – „Gladiator II”
  • Linda Muir – „Nosferatu”
  • Paul Tazewell – „Wicked”

Najlepsze efekty specjalne

  • Eric Barba, Nelson Sepulveda-Fauser, Daniel Macarin, Shane Mahan – „Obcy: Romulus”
  • Luke Millar, David Clayton, Keith Herft, Peter Stubbs – „Better Man”
  • Paul Lambert, Stephen James, Rhys Salcombe, Gerd Nefze – „Diuna: Część druga”
  • Erik Winquist, Stephen Unterfranz, Paul Story, Rodney Burke – „Królestwo Planety Małp”
  • Pablo Helman, Jonathan Fawkner, David Shirk, Paul Corbould – „Wicked”

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *