“Anora” Seana Bakera zdobyła łącznie aż pięć nagród Amerykańskiej Akademii Wiedzy i Sztuki Filmowej, w tym dla Najlepszego filmu. Obraz ten zwyciężył również w kategoriach: Najlepsza reżyseria, Najlepszy scenariusz oryginalny i Najlepszy montaż. Tym samym jeden z jego producentów – Sean Baker opuścił galę z aż czterema Oscarami, ustanawiając nowy rekord. Z kolei odtwórczyni głównej roli – Mikey Madison zdobyła nagrodę dla Najlepszej aktorki pierwszoplanowej. Zgodnie z przewidywaniami – Adrien Brody został wybrany Najlepszym aktorem pierwszoplanowym za swoją kreację w “The Brutalist”. 97. gala Oscarów tradycyjnie odbyła się w Dolby Theatre w Los Angeles, a poprowadził ją debiutujący w tej roli komik Conan O’Brien.
W kategorii Najlepszy aktor drugoplanowy statuetka powędrowała do Kierana Culkina za jego rolę w “Prawdziwym bólu” Jessego Eisenberga. To zaraz jedyny polski akcent wśród tegorocznych zwycięzców, ponieważ film był w całości kręcony w naszym kraju, a jego koproducentką jest Ewa Puszczyńska. Z kolei za Najlepszą aktorką drugoplanową uznano Zoe Saldanę za “Emilię Perez”.
Jednym z największych przegranych jest właśnie francuski obraz w reżyserii Jacquesa Audiarda. “Emilia Perez” pomimo rekordowych 13 nominacji, nagrodzona została zaledwie w dwóch kategoriach, w tym za Najlepszą piosenkę – “El mal”. Film “Wicked” – nominowany 10 razy, ostatecznie zdobył dwie statuetki: za Najlepsze kostiumy i Najlepszą scenografię. Tyle samo nominacji miał “The Brutalist”, a skończyło się na trzech nagrodach. Poza Brodym, doceniono go za Najlepsze zdjęcia oraz Najlepszą muzykę.
Pewne nadzieje można było wiązać z duńsko-polsko-szwedzką koprodukcją „Dziewczyna z igłą” Magnusa von Horna z liczną ekipą twórców z Polski. Ale pomimo nominacji w kategorii Najlepszy film międzynarodowy – to Oscara otrzymał obraz Waltera Sallesa – “I’m Still Here”, reprezentujący Brazylię.
Lista nominacji oraz tegorocznych zwycięzców (wyboldowani):
Najlepszy film
- “Konklawe” – Tessa Ross, Juliette Howell, Michael Jackman
- “Anora” – Alex Coco, Samantha Quan, Sean Baker
- “Emilia Pérez” – Pascal Caucheteux, Jacques Audiard
- “Wicked” – Marc Platt
- “The Brutalist” – Brady Corbet, D.J. Gugenheim, Brian Young, Andrew Morrison, Nick Gordon
- “Kompletnie nieznany” – Fred Berger, James Mangold, Alex Heineman
- “Diuna: Część druga” – Mary Parent, Cale Boyter, Tanya Lapointe, Denis Villeneuve
- “I’m Still Here” – Maria Carlota Bruno, Rodrigo Teixeira
- “Substancja” – Coralie Fargeat, Tim Bevan, Eric Fellner
- “Nickel Boys” – Dede Gardner, Jeremy Kleiner, Joslyn Barnes
Najlepsza reżyseria
- Jacques Audiard – “Emilia Pérez”
- Sean Baker – “Anora”
- Brady Corbet – “The Brutalist”
- Coralie Fargeat – “Substancja”
- James Mangold – “Kompletnie nieznany”
Najlepsza aktorka pierwszoplanowa
- Cynthia Erivo – “Wicked”
- Mikey Madison – “Anora”
- Demi Moore – “Substancja”
- Fernanda Torres – “I’m Still Here”
- Karla Sofía Gascón – “Emilia Pérez”
Najlepszy aktor pierwszoplanowy
- Adrien Brody – “The Brutalist”
- Timothée Chalamet – “Kompletnie nieznany”
- Colman Domingo – “Sing Sing”
- Ralph Fiennes – “Konklawe”
- Sebastian Stan – “Wybraniec”
Najlepsza aktorka drugoplanowa
- Monica Barbaro – “Kompletnie nieznany”
- Ariana Grande – “Wicked”
- Felicity Jones – “The Brutalist”
- Isabella Rossellini – “Konklawe”
- Zoe Saldaña – “Emilia Pérez”
Najlepszy aktor drugoplanowy
- Yura Borisov – “Anora”
- Kieran Culkin – “Prawdziwy ból”
- Edward Norton – “Kompletnie nieznany”
- Guy Paerce – “The Brutalist”
- Jeremy Strong – “Wybraniec”
Najlepszy scenariusz adaptowany
- Jay Cocks, James Mangold – “Kompletnie nieznany”
- Peter Straughan – “Konklawe”
- Jacques Audiard; współpraca: Thomas Bidegain, Léa Mysius, Nicolas Livecchi – “Emilia Pérez”
- Clint Bentley, Greg Kwedar, Clarence Maclin, John “Divine G” Whitfield – “Sing Sing”
- RaMell Ross, Joslyn Barnes – “Nickel Boys”
Najlepszy scenariusz oryginalny
- Moritz Binder, Tim Fehlbaum; współscenarzysta: Alex David – “September 5”
- Sean Baker – “Anora”
- Brady Corbet, Mona Fastvold – “The Brutalist”
- Jesse Eisenberg – “Prawdziwy ból”
- Coralie Fargeat – “Substancja”
Najlepszy film międzynarodowy
- “Dziewczyna z igłą” (Dania)
- “Emilia Pérez” (Francja)
- “Flow” (Łotwa)
- “I’m Still Here” (Brazylia)
- “Nasienie świętej figi” (Niemcy)
Najlepszy krótkometrażowy film aktorski
- Adam J. Graves, Suchitra Mattai – “Anuja”
- Victoria Warmerdam, Trent – “Nie jestem robotem”
- Cindy Lee, Darwin Shaw – “The Last Ranger”
- Sam Cutler-Kreutz, David Cutler-Kreutz – “A Lien”
- Nebojša Slijepčević, Danijel Pek – “Człowiek, który nie mógł siedzieć cicho”
Najlepszy krótkometrażowy film animowany
- Nicolas Keppens, Brecht Van Elslande – “Beautiful Men”
- Daisuke Nishio, Takashi Washio – “Magic Candies”
- Shirin Sohani, Hossein Molayemi – “In the Shadow of the Cypress”
- Nina Gantz, Stienette Boskloppe – “Bez końca”
- Loïc Espuche, Juliette Marquet – “Yuck!”
Najlepszy pełnometrażowy film animowany
- Gints Zilbalodis, Matīss Kaža, Ron Dyens, Gregory Zalcman – “Flow”
- Kelsey Mann, Mark Nielsen – “W głowie się nie mieści 2”
- Adam Elliot, Liz Kearney – “Pamiętnik ślimaka”
- Nick Park, Merlin Crossingham, Richard Beek- “Wallace i Gromit: Zemsta pingwina”
- Chris Sanders, Jeff Hermann – “Dziki robot”
Najlepszy pełnometrażowy film dokumentalny
- Shiori Ito, Eric Nyari, Hanna Aqvilin – “Dzienniki Black Box”
- Basel Adra, Rachel Szor, Hamdan Ballal, Yuval Abraham – “Nie chcemy innej ziemi”
- Brendan Bellomo, Slava Leontyev, Aniela Sidorska, Paula DuPre’ Pesmen – “Wojna porcelanowa”
- Johan Grimonprez, Daan Milius, Rémi Grellety – “Ścieżka dźwiękowa z zamachu stanu”
- Julian Brave NoiseCat, Emily Kassie, Kellen Quinn – “Sugarcane: rozliczenie z przeszłością”
Najlepszy krótkometrażowy film dokumentalny
- Kim A. Snyder, Janique L. Robillard – “Death by Numbers”
- Smriti Mundhra, Maya Gnyp – “I Am Ready, Warden”
- Bill Morrison, Jamie Kalven – “Incident”
- Ema Ryan Yamazaki, Eric Nyari – “Instruments of a Beating Heart”
- Molly O’Brien, Lisa Remington – “Pierwsza dziewczyna w orkiestrze”
Najlepsza muzyka
- Daniel Blumberg – “The Brutalist”
- Volker Bertelmann – “Konklawe”
- Clément Ducol, Camille – “Emilia Pérez”
- John Powell, Stephen Schwartz – “Wicked”
- Kris Bowers – “Dziki robot”
Najlepsza piosenka
- Elton John, Brandi Carlile, Andrew Watt, Bernie Taupin – “Never Too Late” z filmu “Elton John: Never Too Late”
- Clément Ducol, Camille, Jacques Audiard – “El Mal” z filmu “Emilia Pérez”
- Camille, Clément Ducol – “Mi Camino” z filmu “Emilia Pérez”
- Abraham Alexander, Adrian Quesada – “Like A Bird” z filmu “Sing Sing”
- Diane Warren – “The Journey” z filmu “Batalion 6888”
Najlepszy dźwięk
- Tod A. Maitland, Donald Sylvester, Ted Caplan, Paul Massey, David Giammarco – “Kompletnie nieznany”
- Gareth John, Richard King, Ron Bartlett, Doug Hemphill – “Diuna: Część druga”
- Erwan Kerzanet, Aymeric Devoldère, Maxence Dussère, Cyril Holtz, Niels Barletta – “Emilia Pérez”
- Simon Hayes, Nancy Nugent Title, Jack Dolman, Andy Nelson, John Marquis – “Wicked”
- Randy Thom, Brian Chumney, Gary A. Rizzo, Leff Lefferts – “Dziki robot”
Najlepsze zdjęcia
- Lol Crawley – “The Brutalist”
- Greig Fraser – “Diuna: Część druga”
- Paul Guilhaume – “Emilia Pérez”
- Ed Lachman – “Maria Callas”
- Jarin Blaschke – “Nosferatu”
Najlepszy montaż
- Sean Baker – “Anora”
- David Jancso – “The Brutalist”
- Nick Emerson – “Konklawe”
- Juliette Welfling – “Emilia Pérez”
- Myron Kerstein – “Wicked”
Najlepsza scenografia
- Judy Becker, Patricia Cuccia – “The Brutalist”
- Suzie Davies, Cynthia Sleiter – “Konklawe”
- Patrice Vermette, Shane Vieau – “Diuna: Część druga”
- Craig Lathrop, Beatrice Brentnerová – “Nosferatu”
- Nathan Crowley, Lee Sandales – “Wicked”
Najlepsza charakteryzacja
- Mike Marino, David Presto, Crystal Jurado – “Inny człowiek”
- Julia Floch Carbonel, Emmanuel Janvier, Jean-Christophe Spadaccini – “Emilia Pérez”
- David White, Traci Loader, Suzanne Stokes-Munton – “Nosferatu”
- Pierre-Olivier Persin, Stéphanie Guillon, Marilyne Scarselli – “Substancja”
- Frances Hannon, Laura Blount, Sarah Nuth – “Wicked”
Najlepsze kostiumy
- Arianne Phillips – “Kompletnie nieznany”
- Lisy Christl – “Konklawe”
- Janty Yates, Dave Crossman – “Gladiator II”
- Linda Muir – “Nosferatu”
- Paul Tazewell – “Wicked”
Najlepsze efekty specjalne
- Eric Barba, Nelson Sepulveda-Fauser, Daniel Macarin, Shane Mahan – “Obcy: Romulus”
- Luke Millar, David Clayton, Keith Herft, Peter Stubbs – “Better Man”
- Paul Lambert, Stephen James, Rhys Salcombe, Gerd Nefze – “Diuna: Część druga”
- Erik Winquist, Stephen Unterfranz, Paul Story, Rodney Burke – “Królestwo Planety Małp”
- Pablo Helman, Jonathan Fawkner, David Shirk, Paul Corbould – “Wicked”