„Anora” Seana Bakera zdobyła łącznie aż pięć nagród Amerykańskiej Akademii Wiedzy i Sztuki Filmowej, w tym dla Najlepszego filmu. Obraz ten zwyciężył również w kategoriach: Najlepsza reżyseria, Najlepszy scenariusz oryginalny i Najlepszy montaż. Tym samym jeden z jego producentów – Sean Baker opuścił galę z aż czterema Oscarami, ustanawiając nowy rekord. Z kolei odtwórczyni głównej roli – Mikey Madison zdobyła nagrodę dla Najlepszej aktorki pierwszoplanowej. Zgodnie z przewidywaniami – Adrien Brody został wybrany Najlepszym aktorem pierwszoplanowym za swoją kreację w „The Brutalist”. 97. gala Oscarów tradycyjnie odbyła się w Dolby Theatre w Los Angeles, a poprowadził ją debiutujący w tej roli komik Conan O’Brien.
W kategorii Najlepszy aktor drugoplanowy statuetka powędrowała do Kierana Culkina za jego rolę w „Prawdziwym bólu” Jessego Eisenberga. To zaraz jedyny polski akcent wśród tegorocznych zwycięzców, ponieważ film był w całości kręcony w naszym kraju, a jego koproducentką jest Ewa Puszczyńska. Z kolei za Najlepszą aktorką drugoplanową uznano Zoe Saldanę za „Emilię Perez”.
Jednym z największych przegranych jest właśnie francuski obraz w reżyserii Jacquesa Audiarda. „Emilia Perez” pomimo rekordowych 13 nominacji, nagrodzona została zaledwie w dwóch kategoriach, w tym za Najlepszą piosenkę – „El mal”. Film „Wicked” – nominowany 10 razy, ostatecznie zdobył dwie statuetki: za Najlepsze kostiumy i Najlepszą scenografię. Tyle samo nominacji miał „The Brutalist”, a skończyło się na trzech nagrodach. Poza Brodym, doceniono go za Najlepsze zdjęcia oraz Najlepszą muzykę.
Pewne nadzieje można było wiązać z duńsko-polsko-szwedzką koprodukcją „Dziewczyna z igłą” Magnusa von Horna z liczną ekipą twórców z Polski. Ale pomimo nominacji w kategorii Najlepszy film międzynarodowy – to Oscara otrzymał obraz Waltera Sallesa – „I’m Still Here”, reprezentujący Brazylię.
Lista nominacji oraz tegorocznych zwycięzców (wyboldowani):
Najlepszy film
- „Konklawe” – Tessa Ross, Juliette Howell, Michael Jackman
- „Anora” – Alex Coco, Samantha Quan, Sean Baker
- „Emilia Pérez” – Pascal Caucheteux, Jacques Audiard
- „Wicked” – Marc Platt
- „The Brutalist” – Brady Corbet, D.J. Gugenheim, Brian Young, Andrew Morrison, Nick Gordon
- „Kompletnie nieznany” – Fred Berger, James Mangold, Alex Heineman
- „Diuna: Część druga” – Mary Parent, Cale Boyter, Tanya Lapointe, Denis Villeneuve
- „I’m Still Here” – Maria Carlota Bruno, Rodrigo Teixeira
- „Substancja” – Coralie Fargeat, Tim Bevan, Eric Fellner
- „Nickel Boys” – Dede Gardner, Jeremy Kleiner, Joslyn Barnes
Najlepsza reżyseria
- Jacques Audiard – „Emilia Pérez”
- Sean Baker – „Anora”
- Brady Corbet – „The Brutalist”
- Coralie Fargeat – „Substancja”
- James Mangold – „Kompletnie nieznany”
Najlepsza aktorka pierwszoplanowa
- Cynthia Erivo – „Wicked”
- Mikey Madison – „Anora”
- Demi Moore – „Substancja”
- Fernanda Torres – „I’m Still Here”
- Karla Sofía Gascón – „Emilia Pérez”
Najlepszy aktor pierwszoplanowy
- Adrien Brody – „The Brutalist”
- Timothée Chalamet – „Kompletnie nieznany”
- Colman Domingo – „Sing Sing”
- Ralph Fiennes – „Konklawe”
- Sebastian Stan – „Wybraniec”
Najlepsza aktorka drugoplanowa
- Monica Barbaro – „Kompletnie nieznany”
- Ariana Grande – „Wicked”
- Felicity Jones – „The Brutalist”
- Isabella Rossellini – „Konklawe”
- Zoe Saldaña – „Emilia Pérez”
Najlepszy aktor drugoplanowy
- Yura Borisov – „Anora”
- Kieran Culkin – „Prawdziwy ból”
- Edward Norton – „Kompletnie nieznany”
- Guy Paerce – „The Brutalist”
- Jeremy Strong – „Wybraniec”
Najlepszy scenariusz adaptowany
- Jay Cocks, James Mangold – „Kompletnie nieznany”
- Peter Straughan – „Konklawe”
- Jacques Audiard; współpraca: Thomas Bidegain, Léa Mysius, Nicolas Livecchi – „Emilia Pérez”
- Clint Bentley, Greg Kwedar, Clarence Maclin, John „Divine G” Whitfield – „Sing Sing”
- RaMell Ross, Joslyn Barnes – „Nickel Boys”
Najlepszy scenariusz oryginalny
- Moritz Binder, Tim Fehlbaum; współscenarzysta: Alex David – „September 5”
- Sean Baker – „Anora”
- Brady Corbet, Mona Fastvold – „The Brutalist”
- Jesse Eisenberg – „Prawdziwy ból”
- Coralie Fargeat – „Substancja”
Najlepszy film międzynarodowy
- „Dziewczyna z igłą” (Dania)
- „Emilia Pérez” (Francja)
- „Flow” (Łotwa)
- „I’m Still Here” (Brazylia)
- „Nasienie świętej figi” (Niemcy)
Najlepszy krótkometrażowy film aktorski
- Adam J. Graves, Suchitra Mattai – „Anuja”
- Victoria Warmerdam, Trent – „Nie jestem robotem”
- Cindy Lee, Darwin Shaw – „The Last Ranger”
- Sam Cutler-Kreutz, David Cutler-Kreutz – „A Lien”
- Nebojša Slijepčević, Danijel Pek – „Człowiek, który nie mógł siedzieć cicho”
Najlepszy krótkometrażowy film animowany
- Nicolas Keppens, Brecht Van Elslande – „Beautiful Men”
- Daisuke Nishio, Takashi Washio – „Magic Candies”
- Shirin Sohani, Hossein Molayemi – „In the Shadow of the Cypress”
- Nina Gantz, Stienette Boskloppe – „Bez końca”
- Loïc Espuche, Juliette Marquet – „Yuck!”
Najlepszy pełnometrażowy film animowany
- Gints Zilbalodis, Matīss Kaža, Ron Dyens, Gregory Zalcman – „Flow”
- Kelsey Mann, Mark Nielsen – „W głowie się nie mieści 2”
- Adam Elliot, Liz Kearney – „Pamiętnik ślimaka”
- Nick Park, Merlin Crossingham, Richard Beek- „Wallace i Gromit: Zemsta pingwina”
- Chris Sanders, Jeff Hermann – „Dziki robot”
Najlepszy pełnometrażowy film dokumentalny
- Shiori Ito, Eric Nyari, Hanna Aqvilin – „Dzienniki Black Box”
- Basel Adra, Rachel Szor, Hamdan Ballal, Yuval Abraham – „Nie chcemy innej ziemi”
- Brendan Bellomo, Slava Leontyev, Aniela Sidorska, Paula DuPre’ Pesmen – „Wojna porcelanowa”
- Johan Grimonprez, Daan Milius, Rémi Grellety – „Ścieżka dźwiękowa z zamachu stanu”
- Julian Brave NoiseCat, Emily Kassie, Kellen Quinn – „Sugarcane: rozliczenie z przeszłością”
Najlepszy krótkometrażowy film dokumentalny
- Kim A. Snyder, Janique L. Robillard – „Death by Numbers”
- Smriti Mundhra, Maya Gnyp – „I Am Ready, Warden”
- Bill Morrison, Jamie Kalven – „Incident”
- Ema Ryan Yamazaki, Eric Nyari – „Instruments of a Beating Heart”
- Molly O’Brien, Lisa Remington – „Pierwsza dziewczyna w orkiestrze”
Najlepsza muzyka
- Daniel Blumberg – „The Brutalist”
- Volker Bertelmann – „Konklawe”
- Clément Ducol, Camille – „Emilia Pérez”
- John Powell, Stephen Schwartz – „Wicked”
- Kris Bowers – „Dziki robot”
Najlepsza piosenka
- Elton John, Brandi Carlile, Andrew Watt, Bernie Taupin – „Never Too Late” z filmu „Elton John: Never Too Late”
- Clément Ducol, Camille, Jacques Audiard – „El Mal” z filmu „Emilia Pérez”
- Camille, Clément Ducol – „Mi Camino” z filmu „Emilia Pérez”
- Abraham Alexander, Adrian Quesada – „Like A Bird” z filmu „Sing Sing”
- Diane Warren – „The Journey” z filmu „Batalion 6888”
Najlepszy dźwięk
- Tod A. Maitland, Donald Sylvester, Ted Caplan, Paul Massey, David Giammarco – „Kompletnie nieznany”
- Gareth John, Richard King, Ron Bartlett, Doug Hemphill – „Diuna: Część druga”
- Erwan Kerzanet, Aymeric Devoldère, Maxence Dussère, Cyril Holtz, Niels Barletta – „Emilia Pérez”
- Simon Hayes, Nancy Nugent Title, Jack Dolman, Andy Nelson, John Marquis – „Wicked”
- Randy Thom, Brian Chumney, Gary A. Rizzo, Leff Lefferts – „Dziki robot”
Najlepsze zdjęcia
- Lol Crawley – „The Brutalist”
- Greig Fraser – „Diuna: Część druga”
- Paul Guilhaume – „Emilia Pérez”
- Ed Lachman – „Maria Callas”
- Jarin Blaschke – „Nosferatu”
Najlepszy montaż
- Sean Baker – „Anora”
- David Jancso – „The Brutalist”
- Nick Emerson – „Konklawe”
- Juliette Welfling – „Emilia Pérez”
- Myron Kerstein – „Wicked”
Najlepsza scenografia
- Judy Becker, Patricia Cuccia – „The Brutalist”
- Suzie Davies, Cynthia Sleiter – „Konklawe”
- Patrice Vermette, Shane Vieau – „Diuna: Część druga”
- Craig Lathrop, Beatrice Brentnerová – „Nosferatu”
- Nathan Crowley, Lee Sandales – „Wicked”
Najlepsza charakteryzacja
- Mike Marino, David Presto, Crystal Jurado – „Inny człowiek”
- Julia Floch Carbonel, Emmanuel Janvier, Jean-Christophe Spadaccini – „Emilia Pérez”
- David White, Traci Loader, Suzanne Stokes-Munton – „Nosferatu”
- Pierre-Olivier Persin, Stéphanie Guillon, Marilyne Scarselli – „Substancja”
- Frances Hannon, Laura Blount, Sarah Nuth – „Wicked”
Najlepsze kostiumy
- Arianne Phillips – „Kompletnie nieznany”
- Lisy Christl – „Konklawe”
- Janty Yates, Dave Crossman – „Gladiator II”
- Linda Muir – „Nosferatu”
- Paul Tazewell – „Wicked”
Najlepsze efekty specjalne
- Eric Barba, Nelson Sepulveda-Fauser, Daniel Macarin, Shane Mahan – „Obcy: Romulus”
- Luke Millar, David Clayton, Keith Herft, Peter Stubbs – „Better Man”
- Paul Lambert, Stephen James, Rhys Salcombe, Gerd Nefze – „Diuna: Część druga”
- Erik Winquist, Stephen Unterfranz, Paul Story, Rodney Burke – „Królestwo Planety Małp”
- Pablo Helman, Jonathan Fawkner, David Shirk, Paul Corbould – „Wicked”