Romantyk czy realista? Poznańska odsłona wystawy „Józef Chełmoński 1849-1914”
27 lutego, 2025
Dwa dni pełne pasji, teatru i muzyki. 16. Festiwal Ludzi Aktywnych Kulturalnie
9 marca, 2025

Oscary 2025 rozdane! Film “Anora” z nagrodami w najważniejszych kategoriach

Aż pięć statuetek trafiło to twórców filmu "Anora" (fot. mat. pras.)

“Anora” Seana Bakera zdobyła łącznie aż pięć nagród Amerykańskiej Akademii Wiedzy i Sztuki Filmowej, w tym dla Najlepszego filmu. Obraz ten zwyciężył również w kategoriach: Najlepsza reżyseria, Najlepszy scenariusz oryginalny i Najlepszy montaż. Tym samym jeden z jego producentów – Sean Baker opuścił galę z aż czterema Oscarami, ustanawiając nowy rekord. Z kolei odtwórczyni głównej roli – Mikey Madison zdobyła nagrodę dla Najlepszej aktorki pierwszoplanowej. Zgodnie z przewidywaniami – Adrien Brody został wybrany Najlepszym aktorem pierwszoplanowym za swoją kreację w “The Brutalist”. 97. gala Oscarów tradycyjnie odbyła się w Dolby Theatre w Los Angeles, a poprowadził ją debiutujący w tej roli komik Conan O’Brien.

W kategorii Najlepszy aktor drugoplanowy statuetka powędrowała do Kierana Culkina za jego rolę w “Prawdziwym bólu” Jessego Eisenberga. To zaraz jedyny polski akcent wśród tegorocznych zwycięzców, ponieważ film był w całości kręcony w naszym kraju, a jego koproducentką jest Ewa Puszczyńska. Z kolei za Najlepszą aktorką drugoplanową uznano Zoe Saldanę za “Emilię Perez”.

Jednym z największych przegranych jest właśnie francuski obraz w reżyserii Jacquesa Audiarda. “Emilia Perez” pomimo rekordowych 13 nominacji, nagrodzona została zaledwie w dwóch kategoriach, w tym za Najlepszą piosenkę – “El mal”. Film “Wicked” – nominowany 10 razy, ostatecznie zdobył dwie statuetki: za Najlepsze kostiumy i Najlepszą scenografię. Tyle samo nominacji miał “The Brutalist”, a skończyło się na trzech nagrodach. Poza Brodym, doceniono go za Najlepsze zdjęcia oraz Najlepszą muzykę.

Pewne nadzieje można było wiązać z duńsko-polsko-szwedzką koprodukcją „Dziewczyna z igłą” Magnusa von Horna z liczną ekipą twórców z Polski. Ale pomimo nominacji w kategorii Najlepszy film międzynarodowy – to Oscara otrzymał obraz Waltera Sallesa – “I’m Still Here”, reprezentujący Brazylię.

Lista nominacji oraz tegorocznych zwycięzców (wyboldowani):

Najlepszy film 

  • “Konklawe” – Tessa Ross, Juliette Howell, Michael Jackman
  • “Anora” – Alex Coco, Samantha Quan, Sean Baker
  • “Emilia Pérez” – Pascal Caucheteux, Jacques Audiard
  • “Wicked” – Marc Platt
  • “The Brutalist” – Brady Corbet, D.J. Gugenheim, Brian Young, Andrew Morrison, Nick Gordon
  • “Kompletnie nieznany” – Fred Berger, James Mangold, Alex Heineman
  • “Diuna: Część druga” – Mary Parent, Cale Boyter, Tanya Lapointe, Denis Villeneuve
  • “I’m Still Here” – Maria Carlota Bruno, Rodrigo Teixeira
  • “Substancja” – Coralie Fargeat, Tim Bevan, Eric Fellner
  • “Nickel Boys” – Dede Gardner, Jeremy Kleiner, Joslyn Barnes

Najlepsza reżyseria

  • Jacques Audiard – “Emilia Pérez”
  • Sean Baker – “Anora” 
  • Brady Corbet – “The Brutalist”
  • Coralie Fargeat – “Substancja”
  • James Mangold – “Kompletnie nieznany”

Najlepsza aktorka pierwszoplanowa

  • Cynthia Erivo – “Wicked” 
  • Mikey Madison – “Anora”
  • Demi Moore – “Substancja” 
  • Fernanda Torres – “I’m Still Here”
  • Karla Sofía Gascón – “Emilia Pérez”

Najlepszy aktor pierwszoplanowy

  • Adrien Brody – “The Brutalist”
  • Timothée Chalamet – “Kompletnie nieznany”
  • Colman Domingo – “Sing Sing”
  • Ralph Fiennes – “Konklawe”
  • Sebastian Stan – “Wybraniec”

Najlepsza aktorka drugoplanowa

  • Monica Barbaro – “Kompletnie nieznany”
  • Ariana Grande – “Wicked”
  • Felicity Jones – “The Brutalist”
  • Isabella Rossellini – “Konklawe”
  • Zoe Saldaña – “Emilia Pérez”

Najlepszy aktor drugoplanowy

  • Yura Borisov – “Anora”
  • Kieran Culkin – “Prawdziwy ból”
  • Edward Norton – “Kompletnie nieznany”
  • Guy Paerce – “The Brutalist” 
  • Jeremy Strong – “Wybraniec”

Najlepszy scenariusz adaptowany

  • Jay Cocks, James Mangold – “Kompletnie nieznany”
  • Peter Straughan – “Konklawe”
  • Jacques Audiard; współpraca: Thomas Bidegain, Léa Mysius, Nicolas Livecchi – “Emilia Pérez” 
  • Clint Bentley, Greg Kwedar, Clarence Maclin, John “Divine G” Whitfield – “Sing Sing”
  • RaMell Ross, Joslyn Barnes – “Nickel Boys”

Najlepszy scenariusz oryginalny

  • Moritz Binder, Tim Fehlbaum; współscenarzysta: Alex David – “September 5”
  • Sean Baker – “Anora”
  • Brady Corbet, Mona Fastvold – “The Brutalist”
  • Jesse Eisenberg – “Prawdziwy ból”
  • Coralie Fargeat – “Substancja”

Najlepszy film międzynarodowy

  • “Dziewczyna z igłą” (Dania)
  • “Emilia Pérez” (Francja)
  • “Flow” (Łotwa)
  • “I’m Still Here” (Brazylia)
  • “Nasienie świętej figi” (Niemcy)

Najlepszy krótkometrażowy film aktorski

  • Adam J. Graves, Suchitra Mattai – “Anuja”
  • Victoria Warmerdam, Trent – “Nie jestem robotem”
  • Cindy Lee, Darwin Shaw – “The Last Ranger”
  • Sam Cutler-Kreutz, David Cutler-Kreutz – “A Lien”
  • Nebojša Slijepčević, Danijel Pek – “Człowiek, który nie mógł siedzieć cicho”

Najlepszy krótkometrażowy film animowany

  • Nicolas Keppens, Brecht Van Elslande – “Beautiful Men” 
  • Daisuke Nishio, Takashi Washio – “Magic Candies”
  • Shirin Sohani, Hossein Molayemi – “In the Shadow of the Cypress”
  • Nina Gantz, Stienette Boskloppe – “Bez końca”
  • Loïc Espuche, Juliette Marquet – “Yuck!”

Najlepszy pełnometrażowy film animowany

  • Gints Zilbalodis, Matīss Kaža, Ron Dyens, Gregory Zalcman – “Flow”
  • Kelsey Mann, Mark Nielsen – “W głowie się nie mieści 2”
  • Adam Elliot, Liz Kearney – “Pamiętnik ślimaka”
  • Nick Park, Merlin Crossingham, Richard Beek- “Wallace i Gromit: Zemsta pingwina”
  • Chris Sanders, Jeff Hermann – “Dziki robot”

Najlepszy pełnometrażowy film dokumentalny

  • Shiori Ito, Eric Nyari, Hanna Aqvilin – “Dzienniki Black Box” 
  • Basel Adra, Rachel Szor, Hamdan Ballal, Yuval Abraham – “Nie chcemy innej ziemi”
  • Brendan Bellomo, Slava Leontyev, Aniela Sidorska, Paula DuPre’ Pesmen – “Wojna porcelanowa” 
  • Johan Grimonprez, Daan Milius, Rémi Grellety – “Ścieżka dźwiękowa z zamachu stanu”
  • Julian Brave NoiseCat, Emily Kassie, Kellen Quinn – “Sugarcane: rozliczenie z przeszłością” 

Najlepszy krótkometrażowy film dokumentalny

  • Kim A. Snyder, Janique L. Robillard – “Death by Numbers”
  • Smriti Mundhra, Maya Gnyp – “I Am Ready, Warden”
  • Bill Morrison, Jamie Kalven – “Incident”
  • Ema Ryan Yamazaki, Eric Nyari – “Instruments of a Beating Heart”
  • Molly O’Brien, Lisa Remington – “Pierwsza dziewczyna w orkiestrze”

Najlepsza muzyka

  • Daniel Blumberg – “The Brutalist”
  • Volker Bertelmann – “Konklawe”
  • Clément Ducol, Camille – “Emilia Pérez”
  • John Powell, Stephen Schwartz – “Wicked” 
  • Kris Bowers – “Dziki robot”

Najlepsza piosenka 

  • Elton John, Brandi Carlile, Andrew Watt, Bernie Taupin – “Never Too Late” z filmu “Elton John: Never Too Late”
  • Clément Ducol, Camille, Jacques Audiard – “El Mal” z filmu “Emilia Pérez”
  • Camille, Clément Ducol – “Mi Camino” z filmu “Emilia Pérez”
  • Abraham Alexander, Adrian Quesada – “Like A Bird” z filmu “Sing Sing”
  • Diane Warren – “The Journey” z filmu “Batalion 6888”

Najlepszy dźwięk

  • Tod A. Maitland, Donald Sylvester, Ted Caplan, Paul Massey, David Giammarco – “Kompletnie nieznany”
  • Gareth John, Richard King, Ron Bartlett, Doug Hemphill – “Diuna: Część druga”
  • Erwan Kerzanet, Aymeric Devoldère, Maxence Dussère, Cyril Holtz, Niels Barletta – “Emilia Pérez”
  • Simon Hayes, Nancy Nugent Title, Jack Dolman, Andy Nelson, John Marquis – “Wicked”
  • Randy Thom, Brian Chumney, Gary A. Rizzo, Leff Lefferts – “Dziki robot”

Najlepsze zdjęcia 

  • Lol Crawley – “The Brutalist”
  • Greig Fraser – “Diuna: Część druga”
  • Paul Guilhaume – “Emilia Pérez”
  • Ed Lachman – “Maria Callas”
  • Jarin Blaschke – “Nosferatu”

Najlepszy montaż

  • Sean Baker – “Anora”
  • David Jancso – “The Brutalist”
  • Nick Emerson – “Konklawe”
  • Juliette Welfling – “Emilia Pérez”
  • Myron Kerstein – “Wicked”

Najlepsza scenografia 

  • Judy Becker, Patricia Cuccia – “The Brutalist”
  • Suzie Davies, Cynthia Sleiter – “Konklawe”
  • Patrice Vermette, Shane Vieau – “Diuna: Część druga”
  • Craig Lathrop, Beatrice Brentnerová – “Nosferatu”
  • Nathan Crowley, Lee Sandales – “Wicked”

Najlepsza charakteryzacja

  • Mike Marino, David Presto, Crystal Jurado – “Inny człowiek”
  • Julia Floch Carbonel, Emmanuel Janvier, Jean-Christophe Spadaccini – “Emilia Pérez”
  • David White, Traci Loader, Suzanne Stokes-Munton – “Nosferatu”
  • Pierre-Olivier Persin, Stéphanie Guillon, Marilyne Scarselli – “Substancja”
  • Frances Hannon, Laura Blount, Sarah Nuth – “Wicked”

Najlepsze kostiumy

  • Arianne Phillips – “Kompletnie nieznany”
  • Lisy Christl – “Konklawe”
  • Janty Yates, Dave Crossman – “Gladiator II”
  • Linda Muir – “Nosferatu”
  • Paul Tazewell – “Wicked”

Najlepsze efekty specjalne

  • Eric Barba, Nelson Sepulveda-Fauser, Daniel Macarin, Shane Mahan – “Obcy: Romulus”
  • Luke Millar, David Clayton, Keith Herft, Peter Stubbs – “Better Man”
  • Paul Lambert, Stephen James, Rhys Salcombe, Gerd Nefze – “Diuna: Część druga”
  • Erik Winquist, Stephen Unterfranz, Paul Story, Rodney Burke – “Królestwo Planety Małp”
  • Pablo Helman, Jonathan Fawkner, David Shirk, Paul Corbould – “Wicked”

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *