Jak się żyło zwykłym ludziom w stanie wojennym? Reportaż „Dzień bez teleranka”
22 września, 2021
Opowieść o młodości, buncie i zbrodni. Film „Żeby nie było śladów” już w kinach
24 września, 2021

Opowieść o życiowych kompromisach i miłości. Premiera „4000 dni” w Teatrze Kwadrat

Autorem sztuki „4000 dni” jest Peter Quilter (fot. P. Podlewski/AKPA)

To szczera opowieść o trudnej, nierzadko zaborczej miłości, akceptacji i poszukiwaniu własnej drogi. Autorem sztuki „4000 dni” jest Peter Quilter, znany z takich hitów jak „Na końcu tęczy” czy „Boska!”. Tym razem w brawurowy sposób portretuje on emocjonalny trójkąt pomiędzy młodym zagubionym artystą, zmagającym się z utratą pamięci, jego twardo stąpającym po ziemi partnerem i zaborczą matką. Obsadę tworzą aktorzy: Ewa Wencel, Andrzej Nejman oraz Patryk Pietrzak. Reżyserem spektaklu w Teatrze Kwadrat w Warszawie jest Wojciech Malajkat. Światowa premiera sztuki odbyła się w 2016 roku na londyńskim West Endzie, wzbudzając bardzo entuzjastyczne opinie wśród krytyków.

Kiedy Michael budzi się ze śpiączki, okazuje się, że nie pamięta ostatnich jedenastu lat życia. Nie ma pojęcia, kim jest mężczyzna podający się za jego życiowego partnera, nie rozumie, dlaczego przestał malować. Paul walczy usilnie, by przywrócić pamięć ukochanemu, natomiast Carol jest pewna, że to on zniszczył talent malarski jej syna i dlatego właśnie Michael zapomniał te 4000 dni ich związku.

Podczas gdy „wredna” matka i „obcy” kochanek walczą o jego względy, Michael próbuje zrozumieć kim jest. Szukając twórczego impulsu do życia postanawia, nie pytając nikogo o zgodę, namalować mural na ścianie sali szpitalnej. Dzieło to staje się jednocześnie wyrazem straty, nadziei i wielkiego pragnienia, by stać się na powrót artystą, którym był jedenaście lat temu, a którego w sobie zatracił.

(fot. P. Podlewski/AKPA)

O autorze

Peter Quilter międzynarodowy sukces osiągnął jako autor głośnego dramatu muzycznego „Na końcu tęczy” („End of the Rainbow”), opowiadającego historię Judy Garland. Na jego kanwie powstał także oscarowy film „Judy” z Renee Zellweger. Z kolei sztuka „Boska!” („Glorious!”) o słynnej Florence Foster Jenkins otrzymała nominację do prestiżowej nagrody Laurence’a Oliviera w kategoria „najlepsza współczesna komedia”.

– Teatr nie wyklucza. Wręcz przeciwnie. To medium, które musi podejmować trudne społecznie tematy w różnorodnej formie i konwencji – mówi Andrzej Nejman, dyrektor Teatru Kwadrat. Jak dodaje, „poza​ klasycznym komediowym repertuarem artyści mierzą się z całą paletą emocji i światopoglądów”. – Zależy nam by skłaniać widza do refleksji, oswajać trudne tematy. Zrobiliśmy spektakl „4000 dni”, bo to przede wszystkim świetna sztuka,   autorstwa uznanego na świecie dramaturga Petera Quiltera, z ważnym społecznie przekazem. Poprzez tę premierę pragniemy wyrazić solidarność i wsparcie dla społeczności LGBT –  dodaje.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *