Tamara Łempicka nie przestaje interesować. Tajemnice życia królowej art déco
10 sierpnia, 2019
Sekrety, które ukrywamy sami przed sobą. Powieść „Płynąc do domu” Deborah Levy
12 sierpnia, 2019

Odkłamywanie mitów? Plakaty kubańskie na tle twórczości w Polsce i Czechosłowacji

W Muzeum Plakatu w Wilanowie można oglądać wystawę plakatów kubańskich (fot. mat. pras.)

Polityczne i kulturalne – filmowe i teatralne oraz anonse wydarzeń artystyczno-kulturalnych. 168 eksponowanych prac pochodzi z Kuby, Czechosłowacji i Polski. Powstawały w podobnym okresie, tj. w latach 60. i 70. XX wieku, czyli w czasie największego boomu plakatowego w historii tego medium we wszystkich trzech krajach. Był to również moment w historii, gdy plakat zyskał w sztuce światowej rangę równą malarstwu i innych sztuk wyzwolonych, a artyści uprawiający „sztukę czystą” chętnie sięgali po ten środek ekspresji. Wystawa, na której zaprezentowano ciekawe, choć mało znane zbiory Kolekcji Plakatu Obcego w Muzeum Plakatu w Wilanowie, trwa do 20 października.

Ekspozycja umożliwia porównanie rozmaitych koncepcji, stylistyk, technik komunikacji oraz sposobów i technik druku w konkretnych rozwiązaniach – podobnych, albo wręcz tych samych tematach podejmowanych przez artystów Kuby, Czechosłowacji i Polski.

Zwiedzający może dokonać własnej analizy porównawczej i zarazem spróbować odpowiedzieć na zadane pytanie, czy plakaty kubańskie były dziełami wtórnymi, wzorującymi się na plakatach polskich i czechosłowackich? Co więcej, będzie też mógł utwierdzić się w przekonaniu lub je odrzucić: czy dyskurs o „narodowych szkołach” w twórczości plakatowej ma sens? A może po prostu skonstatuje, że plakaty artystyczne, wystawa tylko takie prezentuje, są skrajnie zindywidualizowanymi kreacjami, które należy za każdym razem rozpatrywać jako jednorazowy i niepowtarzalny wytwór ludzkiego geniuszu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *