Są co najmniej trzy powody do świętowania przy wspólnym stole: pani domu otrzymała właśnie tytuł profesorski, jej brat Marek chce przedstawić swojej narzeczonej członków jej przyszłej rodziny, córka gospodarzy przyjeżdża z Ameryki z narzeczonym – amerykańskim Żydem polskiego pochodzenia, jak sam się przedstawia.
Zapowiada się miłe, rodzinne spotkanie przy dobrym jedzeniu i wykwintnych trunkach… Obfituje jednak w niespodzianki – korzystając z obecności rodzinnego gremium, pani profesor oznajmia, że podjęła decyzję o przejściu ma judaizm…
O autorze
Marek Modzelewski to lekarz, specjalista w zakresie radiologii i diagnostyki obrazowej, dramaturg. Pochodzi z rodziny lekarskiej i zgodnie z rodzinną tradycją, rozpoczął studia na II Wydziale Lekarskim Akademii Medycznej w Warszawie. Pod koniec lat dziewięćdziesiątych wraz z aktorami radomskiego teatru założył teatralno-kabaretową grupę pod nazwą „Kabaret Imienia Romana”. Pisał do wystawianych spektakli scenariusze, skecze, piosenki i występował w nich. Najbardziej znanym kabaretowym spektaklem był „Henryk Św. albo kto następny”, historia człowieka z małego miasteczka, który umiera, by po kilku dniach nagle – zmartwychwstać. Sztuka na Przeglądzie Aktorskich Spektakli Kabaretowych w Wałbrzychu, w 1999 roku, zdobyła Grand Prix. Modzelewski był także twórcą tekstów radomskiego kabaretu literackiego „Definitywny Odlot Bocianów”. Za scenariusz do spektaklu „Roma’n” otrzymał Grand Prix na Biesiadach Humoru i Satyry w Lidzbarku Warmińskim w 1999 roku. W roku 2000 wysłał na konkurs ogłoszony przez teatr w Radomiu, dwie sztuki: „Kochaj i mów co chcesz” i „Techno”, tragifarsę o problemach wynikających z możliwościach klonowania, która otrzymała nagrodę.
Jako dramaturg debiutował w 2002 roku farsą „Techno”, którą wystawiono pod tytułem „Starsza pani prycha” (Teatr Powszechny w Radomiu). Sztuka pokazana została w ramach pierwszej edycji festiwalu dramaturgii współczesnej Radom Odważny. W drugiej edycji festiwalu, w roku 2003, za sztukę „Zabij mnie” dostał Nagrodę Publiczności. Jego utwory dramatyczne i scenariusze to przede wszystkim komedie, w których wykorzystuje swe medyczne wykształcenie i doświadczenie. Bardzo lubi i ceni twórczość Czechowa, w której szczególnie bliska jest mu postać lekarza: „Czechow to dla mnie świetny psychoterapeuta, który umie słuchać swoich bohaterów”. Oprócz wymienionych dramatów napisał jeszcze m.in: „Koronację”, „Dotyk”, „Londyn 24.12”, „Imieniny”, „Inteligentów”, „Zabawę”. Jest autorem scenariusza filmu „Warsaw by Night”. Cały czas pracuje jako lekarz radiolog i diagnosta. Równolegle z pracą lekarza łączy pisanie, gdyż – jak sam mówi – „Pisanie pomaga mi się oderwać od tego, z czym się stykam w pracy zawodowej, pomaga nabrać dystansu. Może dlatego dla przeciwwagi piszę komedie”.