Na splocie kultury i biznesu. Książka „Fabryka splendoru. Światowe festiwale filmowe”
19 października, 2022
Od Cannes, przez Wrocław i Gdynię do kin. Premiera filmu i książki „The Silent Twins”
21 października, 2022

Japońska skrzypaczka triumfuje. Oto laureaci Konkursu Wieniawskiego w Poznaniu

Hina Maeda, 20-letnia skrzypaczka reprezentująca Japonię, zwyciężyła w 16. Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Henryka Wieniawskiego. Drugie miejsce zajęła Meruert Karmenova, 29-latka pochodząca z Kazachstanu, a trzecie – 21-letni Qingzhu Weng z Chin. Dwunastoosobowe jury zdecydowało się też przyznać trzy równorzędne wyróżnienia – otrzymali je pozostali finaliści: Hana Chang, Jane Hyeonjin Cho i Dayoon You. – Jesteśmy przekonani, że poniesiecie w świat piękno muzyki Wieniawskiego i rozsławicie polską kulturę i nasze miasto. W 1854 roku Henryk Wieniawski podarował stolicy Wielkopolski „Souvenir de Posen” – myślę, że każdy z was zapisał w tych dniach swoje pozdrowienie z Poznania – takie słowa skierowała Prezes Towarzystwa Muzycznego im. Henryka Wieniawskiego, Alina Kurczewska, do laureatów 16. MKS im. H. Wieniawskiego przed poznaniem wyników. Spośród polskich reprezentantów najdalej w Konkursie – do 2. etapu – dotarł 19-letni Wojciech Niedziółka. Wydarzenie zakończą dwa koncerty laureatów w Auli Uniwersytety im. Adam Mickiewicza w Poznaniu (21 października) oraz w Filharmonii Narodowej w Warszawie (23 października).

Do Konkursu przystąpiło 31 skrzypków z całego świata, którzy zostali wybrani spośród 224 zgłoszonych osób. Polskę reprezentowali Klara Gronet, Maya Alexandra Kasprzak (także Japonia i Niemcy), Judyta Kluza-Sporniak, Robert Łaguniak, Wojciech Niedziółka, Adam Suska, Sulamita Sara Ślubowska oraz Barbara Ewa Żołnierczyk. – Po wysłuchaniu młodych skrzypków chętnych do wzięcia udziału w kolejnym Konkursie Wieniawskiego jestem pod wrażeniem zarówno wyjątkowo wysokiego poziomu, a przede wszystkim pojawienia się grupy wybitnych muzycznych osobowości. Tegoroczny Konkurs Wieniawskiego zapowiada się naprawdę emocjonująco – mówił przewodniczący jury Augustin Dumay.

Uczestnicy I etapu mieli za zadanie zaprezentować się w szerokim repertuarze – od sonat i partit Bacha przez sonatę Beethovena, kaprysy Paganiniego po kompozycje Wieniawskiego. Oceniało ich dwunastoosobowe jury, w którym zasiadł m.in. Bartłomiej Nizioł – jeden z najwybitniejszych polskich skrzypków, laureat wielu konkursów, w tym Konkursu Wieniawskiego w 1991 roku.

Drugi etap, a następnie finał

Do 2. etapu wybranych zostało 15 osób reprezentujących kraje Europy, Azji i Ameryki, którzy mieli do wykonania m.in. sonaty skrzypcowe i utwory Karola Szymanowskiego z akompaniamentem fortepianu.

Lista uczestników zakwalifikowanych do II etapu:

1. Hana Chang (Japonia / Singapur / USA)
2. Jane Hyeonjin Cho (Korea Południowa)
3. Hawijch Anna Elia Elders (Holandia)
4. Natsuki Gunji (Japonia)
5. Yiyang Hou (Chiny)
6. Meruert Karmenova (Kazachstan)
7. Hina Maeda (Japonia)
8. Elias David Moncado (Niemcy)
9. Wojciech Niedziółka (Polska)
10. Karen Su (USA)
11. Max Tan (USA)
12. Shihan Wang (Chiny)
13. Qingzhu Weng (Chiny)
14. Dayoon You (Korea Południowa)
15. Zhixin Zhang (Chiny)

Do finału zakwalifikowały się cztery skrzypaczki: Hana Chang (Japonia/Singapur/USA), Jane Hyeonjin Cho (Korea Południowa), Meruert Karmenova (Kazachstan) i Hina Maeda (Japonia) oraz dwóch skrzypków: Qingzhu Weng (Chiny) i Dayoon You (Korea Południowa). Pula nagród w Konkursie wynosi 115 tysięcy euro, z czego 50 tysięcy otrzymuje laureatka pierwszego miejsca, 30 tysięcy – laureat drugiego miejsca oraz 20 tysięcy – laureat trzeciego miejsca. Wyróżnienia wynoszą 5 tysięcy euro. Konkursowe zmagania można było śledzić na kanale YouTube, a od drugiego etapu wydarzenia były transmitowane lub retransmitowane na antenach TVP Kultura i Programu Drugiego Polskiego Radia.

Laureaci 16. Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. H. Wieniawskiego:

Miejsce 1.: Hina Maeda (Japonia)
Miejsce 2.: Meruert Karmenova (Kazachstan)
Miejsce 3.: Qingzhu Weng (Chiny)

(fot. L. Zadoń)

60 koncertów w 20 krajach na 5 kontynentach

Laureatów 16. Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego czeka również trasa koncertowa, na którą składa się 30 występów w Polsce i tyle samo za granicą. Zainteresowanie finalistami Konkursu sprawia, że lista ta ciągle się wydłuża. W Europie zwyciężczyni Konkursu wystąpi z orkiestrami w Niemczech, Francji, Czechach, Bułgarii, Czarnogórze, Chorwacji, Słowenii, Estonii, Łotwie i Litwie. Zagości ona również w krajach Azji, obu Ameryk i Afryki. Tym samym odwiedzi sale koncertowe w Europie i na świecie, takie jak: Salle Gaveau w Paryżu, National Concert Hall w Taipei, Seoul Art Center, Muziekgebou w Eindhoven czy też Akademia Liszta w Budapeszcie.

Koncerty są nagrodami pozaregulaminowymi 16. Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego. Program trasy znajduje się na stronie: https://konkurs.wieniawski.pl/pl/60-koncertow-w-20-krajach-5-kontynentow.

Najstarszy konkurs skrzypcowy na świecie

Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. Henryka Wieniawskiego jest najstarszym konkursem skrzypcowym na świecie, oddającym hołd wirtuozowi i kompozytorowi Henrykowi Wieniawskiemu. Po raz pierwszy odbył się w 1935 roku w Warszawie, a inicjatorem spotkań skrzypków był Adam Wieniawski, bratanek Henryka, a organizatorem Warszawskie Towarzystwo Muzyczne. Kolejne edycje miały się odbywać co pięć lat, plany te pokrzyżowała II wojna światowa. Po raz drugi konkurs odbył się dopiero po 17 latach w Poznaniu. W późniejszym okresie zmagania skrzypków odbywały się już regularnie, co pięć lat – w Auli Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.

W koncercie inauguracyjnym wystąpiła zwyciężczyni poprzedniego konkursu – Gruzinka, Verika Tchumburidze. – Jest powiewem przyszłości. Przybliża nas do świata swej wyobraźni – tak o 20-letniej wtedy skrzypaczce mówił Andrzej Wituski, ówczesny Dyrektor Konkursu. Artystka gra na instrumencie Giambattisty Guadagniniego wykonanym w Mediolanie w 1756 roku. Towarzyszyła jej Orkiestra Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Andrzeja Boreyki. Koncert otworzyło prapremierowe wykonanie utworu „Nova” ukraińskiej kompozytorki Victorii Polevy, po którym zabrzmiał Koncert skrzypcowy a-moll op. 53 Antonina Dvořáka oraz Symfonia e-moll op. 7 „Odrodzenie” Mieczysława Karłowicza. 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *