O grafice, reklamie i handlu w PRL-u. „Opakowania, czyli perfumowanie śledzia”
28 grudnia, 2021
Przejmujący dramat o mężczyźnie w depresji. „Albatros” z Jérémiem Renierem w kinach
31 grudnia, 2021

Nagrodzony w Cannes horror w owczej skórze. Oscarowy kandydat „Lamb” w kinach

W głównej roli w filmie występuje Noomi Rapace (fot. mat. pras.)

To nastrojowy, niepokojący dramat obyczajowy w zaskakujący sposób wplatający w codzienność elementy baśni i horroru. Reżyser niespiesznie odkrywa przed widzami kolejne karty. Swoją opowieść osnuwa wokół granicy pomiędzy ludzkim i tym, co nie-ludzkie, stawiając pytania o złożone relacje z naturą. Islandzko-szwedzko-polska koprodukcja „Lamb” to debiut Valdimara Jóhannssona, który otrzymał nagrodę za oryginalność w sekcji Un Certain Regard festiwalu w Cannes. – Zawsze traktowałem „Lamb” jako dramat rodzinny z pewnym surrealistycznym elementem – mówi reżyser. W głównej roli w filmie występuje Noomi Rapace. Obraz jest na liście 15 tytułów, które mają szansę na nominację do Oscara w kategorii Najlepszy Pełnometrażowy Film Międzynarodowy.

Akcja filmu rozgrywa się na odizolowanej farmie, na której młode małżeństwo opiekuje się stadem owiec. Ich surowe, wypełnione pracą życie zmienia się gwałtownie, gdy pewnej nocy w zagrodzie przychodzi na świat niezwykła istota. María i Ingvar zabierają ją do domu, a ich decyzji o przejęciu opieki nad noworodkiem towarzyszy pełne gniewu i rozpaczy beczenie owczej matki. Rosnące napięcie potęguje pojawienie się w domu brata Ingvara: pogubionego muzyka, który ma zawsze puste kieszenie i przynosi ze sobą wyłącznie kłopoty.

Pod wpływem niesamowitych zdarzeń owce przestaną milczeć, zaś w ludziach obudzi się zwierzęcy instynkt. W półmroku białych nocy, pośród surowych, nasiąkniętych mgłą wzgórz zatrze się granica pomiędzy cywilizowanym a dzikim. Wraz z tajemniczym stworzeniem narodzi się pytanie o to, czyją matką tak naprawdę jest natura?

Film pod skrzydłami legendarnego studia z USA

Obraz to dzikie dziecko horroru i mrocznej baśni, urodzone w krainie, w której nie sposób odróżnić dnia od nocy, dobra od zła, a człowieka od zwierzęcia. Oniryczny, a przy tym serwujący co chwilę gwałtowne pobudki „Lamb” to kolejny po „Midsommar. W biały dzień”, „Dziedzictwie. Hereditary” czy „The Lighthouse” – film firmowany przez amerykańskie studio A24, specjalizujące się w kinie gatunkowym w mocno odświeżonej wersji. Choć jednym kopytkiem tkwi w ludowych wierzeniach, ten wywołujący dreszcze film opowiada na wskroś współczesną historię o ciemnej stronie macierzyństwa, żałobie i dzikości, która drzemie w nawet najspokojniejszych sercach.

Film wiele zawdzięcza scenariuszowi, którego współtwórcą jest Sjón, jedna z najciekawszych postaci islandzkiej sceny artystycznej: poeta, pisarz i muzyk, autor tekstów dla Björk. W główną postać wcieliła się Noomi Rapace („Mężczyźni, którzy nienawidzą kobiet”, „Prometeusz”, „Tożsamość zdrajcy”), Szwedka, która spędziła dzieciństwo na Islandii. Rola Maríi – kobiety przechodzącej głęboką transformację – należy do najlepszych w jej dorobku. W filmie partnerują jej Hilmir Snaer Gudnason i Björn Hlynur Haraldsson.

Ekipa filmu

– Ten film stworzyła rodzina – rodzina profesjonalistów: moja żona Hrönn i jej córka Sara wyprodukowały „Lamb”, mój zięć Eli był autorem zdjęć, moja córka Sigrún – koordynatorką produkcji, moja najmłodsza córka Elsa – asystentką szefa kuchni na planie, mój brat Helgi był jednym z trenerów zwierząt, a dyrektorem artystycznym został jeden z moich najlepszych przyjaciół z dzieciństwa. Czasem przechodziła mi przez głowę myśl, jak bardzo jest to absurdalna sytuacja, ale koniec końców nie mogłem mieć więcej szczęścia, że podczas pracy nad naszym „Lamb” otaczali mnie ludzie, których kocham i którym ufam najbardziej na świecie – podkreśla Valdimar Jóhannsson.

Film został wyprodukowany przez Hrönn Kristinsdóttir i Sarę Nassim z firmy Go to Sheep, Piodora Gustafssona i Erika Rydella z firmy Black Spark Production oraz Klaudię Śmieję-Rostworowską i Jana Naszewskiego z Madants/NEM Corp., w koprodukcji z Film i Väst, Chimney Sweden i Chimney Poland oraz we współpracy z Rabbit Hole Productions i Helgim Jóhannssonem. Za montaż filmu odpowiada Agnieszka Glińska.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *