Morticia, zimna jak sopel lodu, Gomez, gorący jak wulkan, Wednesday – ich demoniczna córka i Pugsley, słodki, ale śmiertelnie groźny synek, urokliwy wuj Fester, wiedźmowata Babcia i Lurch, posępny kamerdyner o wdzięku zombie. Oto w komplecie najbardziej upiorna rodzinka wszech czasów. – Jest to bardzo typowa, modelowa rodzina, która się kocha. Mają może dziwne zainteresowania i hobby, ale dbają o swoje wartości, wspierają się i oddadzą za siebie życie – mówią zgodnie odtwórcy ról Morticii i Gomeza – Marta Wiejak i Tomasz Steciuk.
Rodzina Addamsów to przebojowy musical, którego premiera miała miejsce na Broadwayu w 2010 roku. Od początku spektakl przyciągał tłumy widzów, pokazywany był niemal w całej Europie i Ameryce. – Przygotowaliśmy własną inscenizację, która jest naszym autorskim dziełem, ale muzyka i scenariusz są autorstwa doborowych twórców amerykańskich. To naprawdę świetny materiał, który wykonujemy z ogromną radością – podkreśla Mikołajczyk. – Muzyka jest bardzo zróżnicowana, jest dużo salsy, tanga, pastisze, swing, ale i klasyczny musical. Naprawdę każdy znajdzie coś fajnego dla ucha – przyznaje Steciuk.
(fot. mat. pras.)
Fabuła musicalu
Historia upiornej rodzinki rozgrywa się na bagnach w starym, wiktoriańskim zamku. Głównymi bohaterami opowieści są Gomez i Morticia, których córka Wednesday, zwana księżniczką ciemności, dorasta i zakochuje się w uroczym chłopaku o imieniu Lucas. Prosi ojca, aby zachował to w tajemnicy przed swoją ukochaną żoną. Wszystko zmieni się pewnego wieczoru, kiedy przy jednym stole spotkają się obie rodziny pochodzące z dwóch różnych światów.
Twórcą „Rodziny Addamsów” jest amerykański rysownik Charles Addams. Od lat 30. XX wieku przygody upiornej rodzinki zaczęły się ukazywać w formie komiksu na łamach popularnego amerykańskiego tygodnika „The New Yorker”. Następnie, w latach 1964-1965, emitowano stworzony na jego podstawie serial telewizyjny, a w 1991 roku miała miejsce premiera słynnego filmu „Rodzina Addamsów”. W obsadzie znaleźli się m.in. Anjelica Huston, Raúl Juliá oraz Christina Ricci, dla której występ okazał się przepustką do hollywoodzkiej kariery. Obraz doczekał się również kontynuacji w 1993 roku oraz w 1998 roku jako „Rodzina Addamsów: Zjazd rodzinny”.
Fuzja Broadwayu z latynoamerykańskim klimatem
Poznańsko-warszawską koprodukcję reżyseruje Jacek Mikołajczyk, a kierownictwo muzyczne spektaklu objęli Tomasz Filipczak (Warszawa) i Piotr Deptuch (Poznań). Za choreografię odpowiada Ewelina Adamska-Porczyk, scenografię zaprojektował Grzegorz Policiński, a kostiumy Ilona Binarsch. W tym składzie realizatorzy przygotowali już polską prapremierę „Rodziny Addamsów” w 2015 roku w Gliwickim Teatrze Muzycznym, a także polską prapremierę Zakonnicy w przebraniu (2016), będącą niesłabnącym przebojem poznańskiej sceny.
Muzyka w „Rodzinie Addamsów” stanowi fuzję tradycji broadwayowskiej i znakomitej stylistyki latynoamerykańskiej. Największą sławę zyskały takie utwory jak: „Chcesz być Addamsem”, „W całkiem nową stronę”, „Większego świra mam” czy „Zatańczmy jeszcze raz”, wszystkie w przekładzie Jacka Mikołajczyka. Polska wersja to koprodukcja Teatru Muzycznego w Poznaniu i Teatru Syrena w Warszawie. – Założyliśmy sobie, że będziemy grać ten spektakl jednocześnie, więc mamy dwa zestawy dekoracji, kostiumów, dwa zespoły, a część aktorów gra w jednej i drugiej inscenizacji – mówi reżyser.