Tak bawi się, kocha i nienawidzi współczesna młodzież. „Sala samobójców. Hejter”
6 marca, 2020
Autoportret złożony z radości i smutków. Marysieńka Sobieska, jakiej nie znamy
9 marca, 2020

Miłość spotyka się z nienawiścią, a rozpacz z nadzieją. Premiera opery „Rodelinda”

Kacper Szelążek i Olga Pasiecznik na scenie Teatru Królewskiego w Warszawie (fot. M. Czerski)

To jedna z najznakomitszych oper Georga Friedricha Haendla. Ma zwarte, bardzo dobrze skonstruowane libretto, które przygotował Niccolo Fracesco Haym na podstawie wcześniejszego autorstwa Antonia Salviego. Fabuła z kolei znajduje swe źródło u Pawła Diakona z Akwilei. To właśnie ten autor w swojej „Historii Lombardów” przywołuje opowieść o wiernej i niezłomnej królowej Rodelindzie. Niewykluczone zresztą, że i sam Haendel brał udział w ostatecznym ukształtowaniu tekstu wykorzystanego w operze. Znajduje on doskonałe odbicie w klarownej, a pod względem dramaturgicznym znakomicie rozplanowanej formie dzieła. Kontrastujące ze sobą afekty niosą niezwykle silne emocje – miłość spotyka się z nienawiścią, rozpacz z nadzieją. Operę, na deskach Teatru Królewskiego w Starej Oranżerii w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie, wystawia Polska Opera Królewska.

Zamiłowanie Haendla do opery jest powszechnie znane. Autor ponad czterdziestu tytułów, poświęcił wszak temu gatunkowi połowę swojego twórczego życia, nie szczędząc nie tylko zdrowia i energii, ale i środków finansowych. Powstanie „Rodelindy” przypada na okres rozkwitu prowadzonej przez Haendla Royal Academy of Music, hojnie wspieranej przez króla Jerzego I.

Po premierze, która miała miejsce 13 lutego 1725 roku w King’s Theatre w Londynie, przedstawienie zostało pokazane jeszcze trzynastokrotnie. Dzieło zostało zrealizowane także w Hamburgu, w latach: 1735 i 1736), po czym zniknęło ze scen operowych na niemal dwieście lat. W 1920 roku „Rodelinda”, szczęśliwie odkryta na nowo przez Oskara Hagena – wykładowcę historii sztuki na Uniwersytecie w Getyndze,  zainaugurowała powrót Haendlowskich dzieł na sceny operowe.

(fot. M. Czerski)

Obsada i twórcy spektaklu

Spektakl wyreżyserował Andrzej Klimczak, za scenografię odpowiedzialna jest Marlena Skoneczko, za ruch sceniczny – Jacek Tyski, opieka artystyczna – Olga Pasiecznik, realizacja oświetlenia: Piotr Rudzki, asystentem reżysera to: Sławomir Jurczak. Z kolei drugim asystentem reżysera: Agnieszka Kozłowska, a inspicjentem: Tatiana Hempel-Gierlach, Justyna Stępień

W obsadzie znaleźli się: w roli Rodelindy – Ewa Leszczyńska/Sylwia Olszyńska/Olga Pasiecznik, Bertarida – Kacper Szelążek/Rafał Tomkiewicz, Grimoalda – Sylwester Smulczyński/Rafał Żurek, Eduige – Natalia Kukhar/Joanna Talarkiewicz, Unulfo – Rafał Tomkiewicz/Magdalena Pluta/Małgorzata Bartkowska, Garibaldo – Artur Janda/Jarosław Kitala/Paweł Michalczuk oraz Capella Regia Polona pod dyrekcją Krzysztof Garstka.

(fot. M. Czerski)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *