Dziewczyna Bonda w dramacie o miłości i stracie. Film „Piękny poranek” już w kinach
9 grudnia, 2022
„Prorok i dysydent”. Niepublikowana w Rosji biografia autora „Archipelagu Gułag!”
11 grudnia, 2022

Między szlachetnością a interesownością. Premiera „Mizantropa” w Narodowym

(fot. Marta Ankiersztejn/Archiwum Artystyczne Teatru Narodowego)

Szlachetność pojawiła się na afiszu Teatru Narodowego w Warszawie. Wszystko za sprawą sztuki „Mizantrop”, której inscenizację przygotował zespół pod reżyserskim okiem Jana Englerta. Na scenie Studio, w rytm melodii wiersza, potoczą się losy bohaterów, którzy próbują odnaleźć swoje miejsce w rzeczywistości, zapamiętale walczą o niezależność, a prowokując śmiech, odsłaniają gorycz i samotność. – Tutaj chodzi o proces usadawiania się w społeczeństwie, o stosunek do świata, w którym żyjemy, o empatię lub jej brak. Mizantrop jest o nas – podkreśla reżyser. W obsadzie znaleźli się m.in. Grzegorz Małecki, Justyna Kowalska, Przemysław Stippa, Beata Ścibakówna i Edyta Olszówka.

Na premierze w 1666 roku w „Mizantropie” widziano satyrę na paryskie salony z ich snobizmem i hipokryzją. Ale Molière zawarł w utworze uniwersalne pytanie o sens postawy tytułowego bohatera. Kim jest Alcest – to szaleniec, który idzie na zatracenie, przegrany, cierpiący idealista, czy wściekły egocentryk, demonstracyjnie obnoszący się ze swoją szlachetnością?

– To wszystko nie jest jednoznaczne, w tym tkwi siła tego dramatu – mówi Jan Englert. – Alcest przez jednych uważany będzie za postać pozytywną, przez innych za irytującego zarozumialca. Ma odruchy prawdziwej szlachetności i nieprawdziwego nadęcia, jest autentyczny i wymyślony zarazem. Rozkrok między szlachetnością a interesownością, pychą a skromnością, między wyrzutami sumienia a własną korzyścią – to jest najciekawsze – dodaje reżyser.

(fot. Marta Ankiersztejn/Archiwum Artystyczne Teatru Narodowego)

Twórcy i obsada spektaklu

Za przekład sztuki autorstwa Moliera odpowiada Jerzy Radziwiłowicz, za reżyserię – Jan Englert, za scenografię i kostiumy – Martyna Kander, a za muzykę – Paweł Paprocki. Reżyserią światła światła zajęła się Karolina Gębska – realizatorzy światła to: Kacper Bobylak i Bartłomiej Frysztak, a realizatorzy dźwięku – Piotr Gos, Marek Wojtulanis

W spektaklu występują: Grzegorz Małecki (Alcest), Paweł Paprocki (Filint), Przemysław Stippa (Oront), Justyna Kowalska (Celimena), Edyta Olszówka (Elianta), Beata Ścibakówna (Arsinoe), Robert Jarociński (Akast), Hubert Paszkiewicz (Klitander), Robert Czerwiński (Drewniak), Damian Mirga (Bask) i Mariusz Urbaniec (Gwardzista).

(fot. Marta Ankiersztejn/Archiwum Artystyczne Teatru Narodowego)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *