Libretto sporządzone przez Gennara Antonia Federica zbudowane jest na prostej intrydze wywodzącej się z tradycji „commedia dell’arte”. Oto zamożny stary kawaler poszukuje żony, a jego przebiegła służąca skutecznie przedstawia siebie jako najlepszą kandydatkę do tej roli. Pergolesi znajduje doskonałe środki muzyczne, by scharakteryzować bohaterów, a wyśpiewywany przez nich tekst odzwierciedlany jest w pełnych uroku recytatywach i ariach.
Zastosowane przez młodego kompozytora zabiegi podsumował Piotr Kamiński w swym leksykonie „Tysiąc i jedna opera”, przyrównując talent Pergolesiego do zdolności jednego z największych muzycznych geniuszy w historii. „Chyba tylko Mozart zdoła wysnuć z dwunastu nut gamy chromatycznej takie bogactwo wesołej, teatralnej myśli, jedną ręką trzymając się tekstu, drugą kreśląc niewyczerpane, muzyczne czary, z nich zaś wywodząc, celnie, oszczędnie i elegancko, żywe postaci, o których wiemy wszystko.”
Obsada i twórcy
W obsadzie spektaklu znaleźli się: w roliSerpiny – Aleksandra Klimczak/Agnieszka Kozłowska, Uberto – Sławomir Jurczak/Paweł Michalczuk, Vespone I – Rafał Karnicki, Vespone II – Jerzy Klonowski i Vespone III – Maciej Jan Kraśniewski.
Za scenografię odpowiada Marlena Skoneczko, reżyserię świateł: Karolina Gębska, ruch Sceniczny: Alisa Makarenko. Asystentką reżysera jest Agnieszka Kozłowska, II Asystentem reżysera: Sławomir Jurczak. Projekcje to dzieło Marka Zamojskiego, realizacja oświetlenia – Piotr Rudzki, a inspicjentami są: Dorota Lachowicz i Tatiana Hempel-Gierlach.