Ile w córce jest matki, a ile matka odnajduje siebie w córce? Czy stanowią swoje wzajemne odbicie? A co, jeśli więź z taflą lustra jest łatwiejsza do nawiązania niż ze spojrzeniem tej drugiej? Spektakl zatytułowany „Wczoraj byłaś zła na zielono” to sztuka oparta na najnowszej, autobiograficznej książce Elizy Kąckiej, która podbiła rynek wydawniczy w 2024 roku. To opowieść o miłości, odwadze i odmienności, a także o obawach, niezrozumieniu i presji społecznej. Przede wszystkim jednak jest to historia wyjątkowej relacji matki i córki. – Matka, która nie narzeka, nie żali się, tylko podejmuje zmaganie w relacji z dzieckiem autystycznym. Tę relację przez język prozy Elizy Kąckiej – autorka podnosi do rangi piękna – mówi reżyserka Anna Augustynowicz. – Ta książka w moim odczuciu jest takim listem miłosnym do córki, ale też pokazuje, jak społeczeństwo nie jest jeszcze gotowe na inne i jakie wyzwania stoją przed nami wszystkimi – dodaje aktorka Anna. Moskal. Twórcy i twórczynie spektaklu adaptują to nieoczywiste studium relacji, tworząc introspektywną narrację o matce, autorce i kobiecie. Sztukę na Małej Scenie od 7 lutego premierowo wystawia Teatr Dramatyczny im. Gustawa Holoubka w Warszawie. Partnerami premiery są: Wydawnictwo KARAKTER i Fundacja Scolar.
W tej pełnej czułości narracji bohaterka mierzy się nie tylko z nową rolą społeczną, jaką jest bycie matką, lecz także z zupełnie odmiennym światem jej córki – światem w spektrum autyzmu. Próbując uchwycić jej wyjątkowe „ja”, dokonuje obnażenia samej siebie, a przeglądając się w inności córki – odkrywa także swoją inność. Opowiadając o Rudej, w rzeczywistości opowiada również o sobie, łącząc i konfrontując ze sobą dwie osobowości. Dwie atypowości.
Anna Moskal w roli matki (fot. Karolina Jóźwiak)
Obsada oraz twórcy i twórczynie spektaklu
W obsadzie znaleźli się: Anna Moskal, Marianna Linde, Karol Wróblewski, Mirosław Guzowski (gościnnie) i Maria Wieczorek (skrzypce). Za tekst i adaptację odpowiada Eliza Kącka, za scenografię – Marek Braun, za muzykę – Jacek Wierzchowski, za kostiumy – Tomasz Armada, a za charakteryzacja: Joanna Tomaszycka i Marta Krasowska.
Asystentem kostiumografa jest Filip Holak, a asystentem reżyserki/Inspicjent/sufler – Radosław Duda. Videoart i światło to Wojciech Kapela, a zdjęcie plakatowe wykonał Paweł Bownik. Kierowniczkami produkcji są: Małgorzata Błasińska i Olga Stefańska.
Aby zapewnić jak najlepsze wrażenia, korzystamy z technologii, takich jak pliki cookie, do przechowywania i/lub uzyskiwania dostępu do informacji o urządzeniu. Zgoda na te technologie pozwoli nam przetwarzać dane, takie jak zachowanie podczas przeglądania lub unikalne identyfikatory na tej stronie. Brak wyrażenia zgody lub wycofanie zgody może niekorzystnie wpłynąć na niektóre cechy i funkcje.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.