Biografia analizująca ich relacje. „Elżbieta i Małgorzata. Prywatny świat sióstr Windsor”
24 listopada, 2022
Horror współczesnych kobiet. Francuski thriller społeczny „Na pełny etat” w kinach
25 listopada, 2022

Jedna publikacja, która zapoczątkowała ruch #MeToo. Film „Jednym głosem” w kinach

W role dziennikarek wcieliły się: Zoe Kazan i Carey Mulligan (fot. mat. pras.)

W 2017 światem wstrząsnęła informacja o wielkim skandalu w Hollywood. Reporterki New York Timesa, Megan Twohey i Jodi Kantor przedstawiły historię, która skruszyła milczenie wokół tematu molestowania seksualnego przez najpotężniejszego producenta Hollywood – Harveya Weinsteina. Wykorzystywanie, szantażowanie i tuszowanie przestępstw przez szefa Miramaxu i The Weinstein Company trwało od dziesięcioleci. Publikacja NYT zapoczątkowała ruch #MeToo. Ostatecznie Weinstein został oskarżony i skazany na 23 lata więzienia. W role dziennikarek w filmie „Jednym głosem” wcieliły się: nominowana dwukrotnie do Oscara – Carey Mulligan oraz Zoe Kazan, nominowana do nagrody Emmy. Obraz wyreżyserowała nagrodzona Emmy Maria Schrader na podstawie scenariusza Rebeki Lenkiewicz. Za zdjęcia odpowiedzialna jest Natasha Braier. Film był prezentowany na American Film Festival we Wrocławiu.

Megan Twohey (w tej roli Carey Mulligan) – to córka dziennikarzy (jej ojciec pracował w Chicago Tribune i Washington Post, matka w telewizji), Twohey nigdy nie wahała się w dotarciu do prawdy o jakiejkolwiek wpływowej osobie lub organizacji. Konsekwentnie była nieustraszona w konfrontacji ze złoczyńcami i jednocześnie była ciepła i empatyczna w rozmowach z tymi, których skrzywdzili. To wyjątkowe połączenie cech tak zaimponowało dwukrotnej nominowanej do Oscara Carey Mulligan, że zgodziła się zagrać Twohey w filmie „Jednym głosem”. – Kręcenie filmu było dla mnie próbą ogarnięcia psychologii, którą trzeba mieć, aby być dziennikarzem śledczym. W przypadku Megan czułam, że dziennikarstwo jest dla niej powołaniem. To nie jest praca. Nie mogłaby robić nic innego. To niesamowite, jakie trzeba mieć jaja, żeby pojawić się na czyimś progu, zapukać do drzwi i powiedzieć: „Jestem tu, żeby zapytać cię o coś, co jest prawdopodobnie największym sekretem w twoim życiu. Chcę, żebyś mi to powiedział i zaufał mi, że mówiąc mi to, możesz coś zmienić lub sprawić, że będzie lepiej” – mówi aktorka.

W ramach przygotowań Mulligan przeczytała wiele historii, które Twohey zrelacjonowała, a także słuchała wywiadów i podcastów, w których Twohey omawiała konkretne śledztwa, w tym te przedstawione w „Jednym głosem”. Wraz z rodziną spędzała również czas z Twohey oraz jej mężem i córką na Brooklynie, gdzie mieszka dziennikarka, dokąd Mulligan przeniosła się na czas zdjęć. Jej celem było poznanie kobiety, także poza newsroomem. – Zadałam Megan milion pytań. Jest tak pewna siebie i ma w sobie ten spokój. Potrafi opowiedzieć historię i jest zabawna, ale jednocześnie bardzo oschła. Ma głębokie zamiłowanie do różnych spraw, ale nie jest emocjonalna – dodaje Carey Mulligan.

Płeć jako soczewka

Jodi Kantor (w tej roli Zoe Kazan) – dorastała na Staten Island w Nowym Jorku i w New Jersey, a po porzuceniu studiów prawniczych, zajęła się dziennikarstwem. W wieku 28 lat znalazła pracę w New York Times, redagując dział Arts & Leisure. Jednak jej prawdziwą pasją był reportaż, a szczególnie interesowały ją kwestie związane z płcią. Kantor stawała się reporterką w tym samym czasie, gdy została matką, a gdy wychowywała swoje dwie córki, jej praca jako dziennikarki i praca jako rodzica zaczęły się przenikać. Zobaczyła, że dziennikarstwo może być drogą do debaty kulturalnej i zmiany społecznej, i poświęciła swoje życie zawodowe pracy, która może mieć wpływ na nierówności i niesprawiedliwość.

Przez lata, które spędziła jako reporterka śledcza przed historią Weinsteina, Kantor wykorzystywała płeć jako soczewkę, przez którą ujawniała sekrety kultury miejsca pracy i zwracała uwagę na wszelkiego rodzaju nierówne i niesprawiedliwe traktowanie. Ta pasja i perspektywa zainspirowały Kantor do zasugerowania redaktorom, aby przyjrzeć się Weinsteinowi. Okazało się, że było to wyzwanie niepodobne do żadnego innego w jej karierze. W trakcie śledztwa Kantor była celem izraelskich byłych wojskowych, którzy próbowali ją omamić w imieniu Weinsteina. I chociaż Kantor nie miała zbyt wielu kontaktów w przemyśle rozrywkowym na początku procesu połączyła i stworzyła silne więzi z Zeldą Perkins, Laurą Madden, Ashley Judd, Gwyneth Paltrow i Amy Israel, budując ich wiarę w śledztwo, a także przekonała Irwina Reitera, księgowego Weinsteina, do dostarczenia kluczowych informacji. W roli Kantor wystąpiła aktorka i scenarzystka Zoe Kazan.

Aby się poznać, spotkały się na kolacji w Brooklynie, niedaleko miejsca, gdzie obie mieszkają, a następnie spędzały ze sobą więcej czasu przed rozpoczęciem zdjęć. – Najważniejszą rzeczą w spotkaniu z Jodi było po prostu poznanie jej. Wszystkie szczegóły, które chciałabym znać na temat jej praktyki dziennikarskiej, znajdują się w ich książce. Naprawdę chciałam poznać praktyczne aspekty jej życia. Nie uczyłam się jej manier ani nie próbowałam naśladować jej głosu. Chodziło raczej o to, by głęboko poznać jej cechy – przenikliwą inteligencję, empatię, wytrwałość i głębokie poczucie potrzeby naprawiania krzywd – mówi Kazan.

Producentami są laureaci Oscara: Brad Pitt, Dede Gardner i Jeremy Kleiner z firmy producenckiej – Plan B Entertainment, a producentami wykonawczymi ze strony Annapurna Pictures: nominowana do Oscara Megan Ellison oraz Sue Naegle. Za dystrybucję odpowiada Universal International Pictures.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *