O wpływie ciężaru historii na nasze życie. „Kairos” z Międzynarodową Nagrodą Bookera
22 października, 2025
Kalejdoskop światów, epok i tożsamości. „Serce w ogniu. Burzliwe życie Josephine Baker”
29 października, 2025

„Jak maki mieniące. Kobiety w malarstwie Włodzimierza Tetmajera”. Wystawa w Stalowej Woli

W środku obraz Włodzimierza Tetmajera, „Obieranie ziemniaków (Przed izbą)”, 1895 r., w zbiorach Muzeum Górnośląskiego w Bytomiu

Artysta malarz, jeden z czołowych przedstawicieli Młodej Polski, polityk i działacz niepodległościowy. Bohaterem najnowszej wystawy czasowej w Muzeum Regionalnym w Stalowej Woli został Włodzimierz Tetmajer (1861–1923). Znany ze wspaniałych scen rodzajowych, osadzonych w realiach wsi ostatniej dekady XIX wieku, w sposób niezwykły potrafił skupić uwagę na kobietach, które bardzo często czynił bohaterkami swoich obrazów. Ich wizerunki, w tym żony artysty Anny pojawią się więc w licznych kompozycjach i scenach, obrazując i przybliżając życie codzienne, uroczystości świąteczne, ważne wydarzenia podkrakowskiej wsi. W końcu związek malarza z wiejską kobietą zdeterminował jego życie artystyczne – od początku lat dziewięćdziesiątych XIX wieku wieś i życie jej mieszkańców stały się niewyczerpaną inspiracją wszechstronnej twórczości. Ekspozycję zatytułowaną „Jak maki mieniące. Kobiety w malarstwie Włodzimierza Tetmajera” pod patronatem Kultury wokół Nas można oglądać od 9 listopada 2025 do 8 marca 2026 roku w Galerii Malarstwa Alfonsa Karpińskiego w Stalowej Woli przy ul. Rozwadowskiej 12. Na wystawie zaprezentowanych zostanie kilkadziesiąt prac ze zbiorów polskich muzeów i kolekcji prywatnych. Oprócz obrazów pokazane będą również pamiątki po artyście i jego fotografie rodzinne.

– Tytuł wystawy „Jak maki mieniące” zaczerpnięty został z tekstu napisanego przez Tetmajera poematu „Racławice”, którego akcja częściowo została osadzona w podkrakowskiej wsi Bronowice. Użyte w odniesieniu do mieszkanek wsi porównanie do charakterystycznych w polskim krajobrazie polnych kwiatów, oddziałuje na wyobraźnię przede wszystkim przez skojarzenie koloru – odcienia intensywnej czerwieni strojów i odpowiadającej im cynobrowej farbie, niezwykle chętnie używanej przez malarza. Z drugiej strony słowa te sugerują ruch świadczący o ich temperamencie, mają także zastosowanie do opisu dynamicznych układów kompozycyjnych obrazów – mówi Marta Marek, kuratorka wystawy i znawczyni twórczości Włodzimierza Tetmajera.

Wystawa, zachowując chronologię dzieł, została podzielona na bloki tematyczne, oddające wielowymiarowość kobiecych ról, dostrzeganych przez malarza z różnych perspektyw i oddanych przez niego na płótnach. Prezentacja odnosi się do różnych kontekstów obecności i funkcjonowania kobiet w ramach wiejskiego uniwersum na przełomie dwóch minionych stuleci.

Włodzimierz Tetmajer, „Panna młoda” (w zbiorach Muzeum Okręgowego w Suwałkach) i „Kobiety bronowickie” (w zbiorach prywatnych)

Obiekty z muzeów oraz kolekcji prywatnych

Na ekspozycji będzie można zobaczyć nie tylko zapracowane kobiety podczas wykonywania powszednich czynności domowych, ale również podczas żniw, które w kalendarzu gospodarskim zajmowały zawsze miejsce szczególne. Postaci kobiece odgrywają w obrazach mistrza niejednokrotnie ważne role społeczne, są również uosobieniem wartości. W licznych scenach rodzajowych Tetmajera zwraca uwagę chłopski typ urody dziewcząt, różny od miejskiego kanonu. Malarz podkreślał krzepkość, mocną sylwetkę, właściwą do podejmowania ciężkiej pracy w polu, w obejściu i w życiu. W dorobku malarza wymienianych jest wiele pięknych kompozycji oddających wydarzenia determinujące życie kobiet, choćby zamążpójście i macierzyństwo. Na ekspozycji zostanie poruszony również aspekt kobiecości jako źródło zmysłowej pokusy.

Obiekty na wystawę udostępniły: Muzeum Narodowe w Kielcach, Muzeum Narodowe w Krakowie, Muzeum Narodowe w Poznaniu, Muzeum Narodowe w Szczecinie, Muzeum Narodowe w Warszawie, Muzeum Górnośląskie w Bytomiu, Muzeum Historii Polskiego Ruchu Ludowego w Warszawie, Muzeum im. prof. Stanisława Fischera w Bochni, Muzeum Krakowa, Muzeum Literatury im. Adama Mickiewicza w Warszawie, Muzeum Okręgowe w Suwałkach, Muzeum Śląska Opolskiego w Opolu, Muzeum Śląskie w Katowicach, Muzeum Ziemi Tarnowskiej w Tarnowie, a także rodzina artysty, Bogdan von Steinhoff, Heritage sp. z o.o. oraz kolekcjonerzy, którzy pragną pozostać anonimowi. Kuratorką wystawy jest Marta Marek.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *