Główną bohaterką tegorocznej jest ikona kina przedwojennego – Pola Negri, czyli urodzona w Polsce Barbara Apolonia Chałupiec. Odkryła ją rodzima wytwórnia „Sfinks”, a talent rozwinęła niemiecka „UFA”, dzięki której Negri stworzyła znakomity duet z reżyserem Ernstem Lubitschem. Ich współpraca zaowocowała amerykańskim kontraktem z wytwórnią „Paramount”, otwierając Poli najjaśniejszy rozdział jej kariery i stawiając ją w jednym szeregu z takimi gwiazdami jak chociażby Greta Garbo, Gloria Swanson czy Mary Pickford. Negri magnetyzowała na ekranie swoją nietuzinkową urodą i skalą talentu. Potrafiła równie dobrze wcielić się w rolę cyganki, rozbójniczki, hiszpańskiej tancerki czy robotnicy.
Ambicją tegorocznej edycji festiwalu jest przybliżenie widzom fenomenu tej gwiazdy poprzez ukazanie jak najszerszego spektrum jej kreacji. Do zobaczenia będzie cały wachlarz wcieleń Poli Negri w wydaniu melodramatycznym, komediowym, a nawet futurystyczno-groteskowym. Specjalnie w tym celu sprowadzone zostały unikatowe kopie filmowe z Murnau Stiftung w Wiesbaden, EYE Filmmuseum w Amsterdamie oraz Deutsche Kinemathek w Berlinie.
Gwiazdy podobne do Poli Negri
Oprócz filmów z Negri, pokazane będą też „Przepaść” Urbana Gada (1910) z dunką Astą Nielsen, do której Pola była wielokrotnie porównywana, „Puszkę Pandory” Georga W. Pasta (1929) z Loise Brooks, która stworzyła w kinie bardzo podobny typ kobiety fatalnej czy obraz „Patsy” Kinga Vidora (1928), w którym Marion Davis fenomenalnie parodiuje archaiczną grę aktorską polskiej gwiazdy.
Święto Kina Niemego potrwa do 22 kwietnia (fot. mat. pras.)
Polska repremiera filmu „Bestia”
Na otwarcie festiwalu pokazany zostanie film prezentujący narodziny gwiazdy – „Bestia” z 1917 roku. Produkcja zachowała się jedynie w amerykańskiej wersji eksportowej pt. „The Polish Dancer”. Jest obecnie najstarszym obrazem z udziałem Poli Negri i jedynym przykładem najwcześniejszego, polskiego okresu jej kariery. Pokaz „Bestii“ będzie równocześnie polską premierą filmu po zakończonej w 2017 roku restauracji cyfrowej w rozdzielczości 4K. Filmowi towarzyszyć będzie koncert Włodka Pawlika na fortepian i taśmę. Wykona on utwór, którego równoważnymi elementami będą precyzyjnie rozpisana kompozycja i spontaniczna improwizacja.
To niejedyne spotkanie filmu z muzyką, a przeszłości z teraźniejszością podczas Święta Niemego Kina. Wszystkie pokazy wzbogacone będą o graną na żywo ścieżkę dźwiękową autorstwa artystów polskiej sceny muzycznej. Zagrają i doświadczeni w materii filmowej oraz twórcy, dla których jest to nowe wyzwanie, muzycy utożsamiani z jazzem, elektroniką, popem oraz folkiem. Tak więc mechaniczna „Lalka” Ernesta Lubitscha (1919) doczeka się elektronicznej oprawy, losy „Hiszpańskiej tancerki” Herberta Brenona (1923) akompaniamentu gitary, a o oprawę muzyczną rozgrywającej się w górskiej scenerii „Dzikiej kotki” Ernesta Lubitscha (1921) zadba folkowa Sutari.
Wydarzenia towarzyszące
Dla miłośników muzyki rodem z przedwojennej Warszawy – piosenek i pieśni Wiery Gran, Mieczysława Fogga czy Adama Astona – przygotowano potańcówkę z Warszawską Orkiestrą Sentymentalną (pt, 20.04). Dla najmłodszych widzów z kolei wydarzenia familijne połączone z interaktywnym pokazem archiwalnych filmów animowanych z muzyką na żywo z udziałem artystów: Anny Ługowskiej, Jakuba Pałysa, Aleksandry Nykowskiej, Bartosza Ługowskiego oraz Piotra Jarosza.
Festiwalowi towarzyszyć będzie również zaproponowana przez Muzeum Kinematografii wystawa o Poli Negri. Jej fenomen będzie przedmiotem dyskusji podczas międzynarodowej konferencji „Pola Negri – aktorka, ikona, legenda”, organizowanej przy wsparciu polskich filmoznawców z czołowych ośrodków akademickich, we współpracy z festiwalem Le Giornate del Cinema Muto w Pordenone i EYE Filmmuseum w Amsterdamie.